• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11
مشاور وزیر نیرو مطرح کرد؛

اجرای سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن در کشور

  • کد خبر : 3865
  • 26 بهمن 1399 - 8:31
اجرای سالانه حدود ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن در کشور
یاز اکو - مشاور وزیر نیرو و قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: به طور متوسط هر سال در کشور حدود ۳۰ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، محمد حاج رسولیها در سفر به شهرستان عجب‌شیر به منظور بازدید از روند عملیات اجرایی و بررسی موانع و مشکلات شبکه آبیاری و زهکشی قلعه چای، افزود: وزارت نیرو پس از وقوع پدیده خشکسالی دهه گذشته و بازنگری در اراضی پایاب سدهای کشور،  مطالعه و اجرای دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدهای کشور را در دستور کار قرار داد که در حال حاضر از این میزان دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اجرا شده و مابقی نیز در دست اقدام است.

وی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های مالی و اعتباری، استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی برای تکمیل پایاب شبکه‌های آبیاری و زهکشی در تمام نقاط کشور یک ضرورت است، اظهار کرد: مطالعه و اجرای ۲۰ درصد اهداف باقی مانده وزارت نیرو در اجرای شبکه‌های آبیاری و زهکشی مدرن باید در برنامه‌های توسعه هفتم و هشتم اقتصادی اجتماعی دنبال شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها و شرایط مناسب شبکه آبیاری و زهکشی قلعه چای شهرستان عجب شیر و دستور وزیر نیرو برای ساماندهی هرچه سریع‌تر آن، از تشکیل کارگروهی به مسئولیت فرماندار شهرستان و عضویت مسئولان استانی ذیربط با استفاده از اعتبارات دولتی و مشارکت‌های مردمی برای این پروژه خبر داد و گفت: امیدواریم با این تدبیر بتوانیم ظرف مدت معینی از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ساحل راست این شبکه بهره برداری کنیم.

قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین به فرماندار، بهره‌برداران و ذینفعان شبکه آبیاری و زهکشی سد قلعه چای پیشنهاد کرد از تجارب موفق به دست آمده در سایر شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان به‌ویژه شبکه پایاب سد آیدوغموش شهرستان میانه و  شبکه پایاب سد سهند شهرستان هشترود استفاده کنند.

وی با اشاره به برخی مسائل و مشکلات عمومی احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در کشور و تسهیلات لازم پیش بینی شده در مواد ۷۶ و ۱۰۶ برنامه‌های سوم و چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی کشور، از مسئولان حاضر در این جلسه خواست مدل مشارکتی مالی برای تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی قلعه چای شهرستان عجب شیر را با حداکثر مساعدت برای کشاورزان تدوین کنند.

قائم مقام شرکت مدیریت منابع آب ایران در ادامه سفر یک روزه به شهرستان عجب شیر و  بازدید از شبکه آبیاری و زهکشی قلعه تاریخی این شهرستان، در جلسه مشترکی که به منظور بررسی موانع و مشکلات این پروژه با حضور نمایندگان، مسئولان و متولیان امر تشکیل شده بود، حضور یافت و پس از آگاهی از روند پیشرفت فیزیکی این پروژه مقرر شد کارگروه مشترکی در این خصوص با مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط تشکیل شده و مدل مالی مشارکتی خود را جهت تصمیم‌گیری ارائه کند.

در این جلسه، نماینده شهرستان مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان عجب شیر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز گزارشی در خصوص شبکه آبیاری زهکشی قلعه چای ارائه دادند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});