• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
وزیر بهداشت:

ابتلای بیش از ١٢ نفر به کرونای انگلیسی در کشور/ کرونای انگلیسی جوانتر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند/ عروسی‌ها را در این ماه به عزا تبدیل نکنید

  • کد خبر : 3896
  • 26 بهمن 1399 - 10:05
ابتلای بیش از ١٢ نفر به کرونای انگلیسی در کشور/ کرونای انگلیسی جوانتر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند/ عروسی‌ها را در این ماه به عزا تبدیل نکنید
یاز اکو- وزیر بهداشت گفت:ویروس‌ها نیازمند پاسپورت نیستند و می توانند از هر کجای دنیا خود را به هر نقطه دنیا برسانند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، سعید نمکی وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران و روسای دانشگاه‌ها گفت: طی جلسات اضطراری با روسای دانشگاه‌ها، ۱۳ ماه است در مدیریت کووید ۱۹ کار می‌کنیم و در این مدت ما خود را برای هجمه بیماری آماده کرده بودیم و با مضایق ناشی از تحریم‌ها و فشار‌ها دستاورد‌هایی داشتیم، اما اتفاقات جدید ما را نگران کرده است.

او ادامه داد: با ساده انگاری گزارش‌هایی از ویروس جهش یافته انگلیسی و آفریقایی در دنیا داشتیم و اغلب موارد ویروس جهش یافته را در مسافران رصد کردیم، اما همانطور که گفتم؛ ویروس‌ها نیازمند پاسپورت نیستند و می توانند از هر کجای دنیا خود را به هر نقطه دنیا برسانند، به طوریکه موردی از فوت در یک خانم ۷۰ ساله در خیابان وحدت اسلامی داشتیم که سابقه سفر به هیچ جای دنیا نداشت و همسر این خانم هم در محل پر شیوع کرونا کار نمی‌کرد و دو روز پیش خبر فوت یکی از هموطنان از شهرستان آبیک که دامدار و کشاورز بوده است گزارش شده ، این در حالی است که در بررسی دریافتیم که این فرد به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا بوده است.

نمکی با بیان اینکه همواره نگران بودم و این را گفته بودم که ویروس‌ها نیازمند پاسپورت نیستند، گفت: همانطور که ویروس کرونای ووهان خودش را به قطب رساند، هر ویروس جهش یافته می‌تواند خودش را از دورترین نقاط به کشور ما هم برساند. بر این اساس ما کمیته‌هایی برای شناسایی ویروس‌های جهش‌یافته تشکیل دادیم و مرز‌ها را به شدت کنترل کردیم.

وزیر بهداشت افزود: متاسفانه هفته پیش موردی از ویروس جهش یافته که منجر به مرگ یک بانوی ۷۱ ساله کشورمان شد، در تهران شناسایی شد که این خانم به جایی از دنیا سفر نداشت و همسرش در جای دیگری کار می‌کرد.

نمکی افزود: چند روز قبل هم خبر دادند که یک هموطن ۴۸ ساله که کارگر ساده‌ای هم بود و به تعبیری دامدار و به تعبیری کشاورز بود در آبیک دچار مشکل شده است و در بیمارستان هشتگرد متاسفانه فوت شدکه فرد مبتلا به ویروس جهش یافته بوده است و اطرافیانش را تست کردیم و به موارد مثبتی رسیدیم و کل آن منطقه را قرنطینه کردیم. بیمارستانی را که بستری بود، به طور کامل تحت پوشش تست‌های متفاوت قرار دادیم و در شهرستان‌های مجاور اعمال محدودیت کردیم.

نمکی با بیان اینکه راهی جز رعایت دستورالعمل‌ها نداریم گفت: ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و افزایش مراقبت‌ها و تست‌ها را پیش می‌بریم، اما واقعیت این است که برای مبارزه با ویروس جهش یافته یا غیر جهش یافته، راهی جز تشدید فاصله گذاری و رعایت دستورالعمل‌ها نداریم.

وزیر بهداشت گفت: همواره بین شیوع بیماری و موج بیماری و موج‌های جدید و عدم رعایت دستورالعمل‌ها رابطه معنی داری دیده ایم. با بی تفاوتی و ساده انگاری‌ها انتظار داشتم حتی اگر ویروس جهش یافته ما را گرفتار نکند، در اسفند ماه دچار خیز جدید بیماری خواهیم شد و متاسفانه دارد اتفاقاتی می‌افتد.

عروسی‌ها را در این ماه به عزا تبدیل نکنید

وی با بیان اینکه در خوزستان یک خیز جدید داریم، گفت: در مازندران خیزمان افت کرد، اما در برخی استان‌های دیگر خیز گزارش شده است. ما اول گردنه پرالتهاب خیز چهارم هستیم و باید همه رعایت و از رفت و آمد و گردهمایی پرهیز کنند.

نمکی با اشاره به آغاز ماه جشن و عروسی گفت: ماه جشن و عروسی است، بیایید عروسی‌ها را به عزا بدل نکنیم. اگر گردهمایی‌ها را استمرار دهیم، حتما دچار مشکل می‌شویم.

کرونای انگلیسی جوانتر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند

وزیر بهداشت گفت: این ویروس جهش یافته چندین برابر ویروس قبلی قدرت سرایت، بیماری زایی و مرگ زایی بالاتری هم دارد و جوان‌تر‌ها را بیشتر گرفتار می‌کند و جوان‌ها فکر نکنند گرفتار نمی‌شوند بلکه امروز جوان‌تر‌ها هم گرفتار می‌شوند و گرفتاری شان از نوع بدخیمی است که ما را خیلی دچار دردسر می‌کند.

در رنگ بندی مناطق تجدید نظر می‌شود

وزیر بهداشت گفت: همکاری برای تست بیشتر، مسائل بهداشتی در مراکز خرید و تجمع و … باید مورد توجه قرار گیرد. امیدوارم با کار سنگینی که شروع کردیم دچار عارضه سنگین نشویم. در رنگ بندی مناطق هم تجدید نظر خواهیم کرد و امیدوارم با رعایت همه نوروز خوش تری را داشته باشیم.

درباره تعداد موارد شناسایی شده کرونای انگلیسی در کشور گفت:تعداد موارد کرونای انگلیسی غیر از ۷ مورد قبلی که شناسایی شده بودند تاکنون بیش از یک مورد که منجر به مرگ شد تایید نشده است، اما از همراهان مثبت فرد فوت شده آزمایشاتشان برای تست NGS یا توالی یابی ژنتیکی ارسال شده است که ۹۹ درصد ابتلای آن‌ها به کرونای انگلیسی تایید خواهد شد و تعداد موارد کرونای انگلیسی در کشور به بیش از ١٢ نفر خواهد رسید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3896

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});