• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند

  • کد خبر : 3955
  • 26 بهمن 1399 - 13:00
کشورهای همسایه متقاضی ماسک تولیدی آذربایجان‌شرقی هستند
یاز اکو - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ذخیره راهبردی ماسک بر اساس پیش‌بینی اوج مصرف آینده از سوی سازمان‌های متولی مانند سازمان غذا و دارو ضروری است، گفت: کشورهای همسایه متقاضی خرید ماسک تولیدی مازاد استان هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حبیب امین زاده، روز یکشنبه با اشاره به انباشت ماسک در واحدهای تولیدی استان و کاهش تقاضا در بازار مصرف داخلی، افزود: با توجه به تقاضای بازارهای خارجی به ویژه کشورهای عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان، درخواست ذخیره استراتژیک ماسک و صدور مجوز از سوی وزارت صمت برای صادرات مازاد تولید ماسک ارایه و این درخواست مصوب شده است و منتظر ابلاغ رسمی آن برای صادرات هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون از مبادی غیررسمی و به صورت قاچاق ماسک و مواد ضدعفونی کننده به خارج منتقل می شود، اظهار داشت: با صدور این مجوز از قاچاق ماسک جلوگیری و بر میزان صادرات کشور افزوده می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: صدور این مجوز علاوه بر ارزآوری، از حبس شدن سرمایه واحدهای تولیدی استان جلوگیری و گشایشی در آزاد شدن سرمایه آن ها فراهم می شود.

امین زاده، ادامه داد: در اوایل اسفند ۹۸ در این استان یک دستگاه با ظرفیت تولید روزانه سه هزار ماسک و سه واحد تولید مواد ضدعفونی کننده وجود داشت در حالی که اکنون به جایی رسیده ایم که امکان صادرات این مواد فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی قیمت دولتی ماسک یک هزار و ۲۰۰ تومان است، در حالی که ماسک ارزان تر از نرخ دولتی در سطح این استان برای متقاضیان عرضه می شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سطح استان واحدهای تولید کننده ماسک در یک شیف کاری می توانند تا ۲ میلیون عدد ماسک تولید کنند و مشکلی در تیراژ تولید وجود ندارد و فقط احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه است.

امین زاده، افزود: با توجه به پتانسیل صنایع استان به ویژه بخش ماشین سازی و قطعه سازی و وجود ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اواخر فروردین امسال با مهندسی معکوس موفق به تولید دستگاه های تولید ماسک شدیم و هم اکنون حدود ۴۲۰ دستگاه تولیدی استان در نقاط مختلف کشور به تولید ماسک مشغول هستند.

وی با اشاره به تکلیف استان در سال جهش تولید برای داخلی سازی و بومی سازی قطعات صنعتی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، اظهار داشت: این استان در جریان کرونا به این هدف رسید و با توجه به تولید این دستگاه ها در سطح استاندارد بین المللی، هم اکنون تقاضا برای خرید این دستگاه ها در کشورهای منطقه زیاد است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: همچنین شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نیز وارد میدان تولید مواد ضدعفونی شدند و توانستند با ذرات نانو، مواد ضدعفونی کننده با حلال های آبی و نه بر پایه الکل تولید کنند و به علت تقاضای زیاد بازارهای خارجی به این مواد، درخواست صدور مجوز برای صادرات این موارد را ارایه کرده اند.

امین زاده، ادامه داد: کشور به سبب سه زمینه کاری تولید مواد اولیه ضدعفونی کننده و ماسک به وفور و راه اندازی واحدهای مردمی تولید ماسک با هماهنگی اصناف استان و بسیج اصناف و مشارکت مردمی مدیون آذربایجان شرقی است.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۹۰ درصد کش مصرفی در ماسک در آذربایجان شرقی تولید می شود و این استان به علت اینکه اولین قطب تولید لوازم آرایشی و بهد اشتی است در تامین مواد ضدعفونی کننده نیز در جایگاه برتر قرار دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=3955

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});