به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا از شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، ظرفیت کنونی تولید بنزین کشور در شرایط بهینه ۱۰۳ تا ۱۰۵میلیون لیتر در روز است. برخی آمار ارائه شده در سالهای گذشته درحالی از ظرفیت تولید ۱۱۵ میلیون لیتری حکایت دارد که با احتساب ظرفیت تولید بنزین خام در سبد تولید بنزین موتور به عنوان بنزین نهایی، سعی در بزرگسازی ارقام داشته است.
در سالهای گذشته در حالی ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۱۵ میلیون لیتر عنوان شده است که ظرفیت واقعی کشور ۱۰۳ میلیون لیتر بوده است. در این آمار ۱۰ میلیون لیتر از ۱۱۵ میلیون لیتر اعلامی متعلق به بنزین خام پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیجفارس است که در صورت تزریق روزانه دستکم سهمیلیون و ۵۰۰ هزار لیتر اکتانافزا میتواند در سبد نهایی بنزین یعنی بنزینموتور قرار بگیرد.
این در شرایطی است که هماکنون چنین ظرفیتی برای صنعت مهیا نیست و نمیتوان روزانه این حجم از اکتانافزا را در داخل کشور تولید کرد.
اکنون فقط دو شرکت «شیمیبافت» و پتروشیمی بندر امام(ره) در مجموع قادر به تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون لیتر MTBE هستند؛ بنابراین باتوجه به حجم مورد نیاز و میزان توان تولید اکتان افزا نمیتوان ۱۰ میلیون لیتر بنزین خام ستاره خلیجفارس را عملیاتی کرد. لازم به یادآوری است که همین حجم تولیدی نیز در دیگر شرکتهای پالایشی از جمله اصفهان، اراک و تبریز مورد استفاده قرار میگیرد.
از سوی دیگر باید تاکید کرد که در سال گذشته در بهترین شرایط به صورت میانگین نزدیک به ۹۳.۵ میلیون لیتر در روز بنزین تولید شده است که این رقم امسال با وجود حجم تعمیرات اساسی گسترده و انجام عملیات اورهال در پالایشگاههای بزرگی چون آبادان، بندرعباس، اصفهان و تهران، نه تنها روند کاهشی تجربه نکرده است بلکه با حداکثر ظرفیت، به صورت میانگین تولید روزانه ۹۵ میلیون لیتر را محقق کرده است.
بنابراین پتانسیل تولید بنزین در سال گذشته ۱۰۳ میلیون لیتر بوده که امسال نیز بر همین مبنا است.
لازم به ذکر است که در این روند مجموعهای از تغییرات و اصلاحاتی در شهریور و مهرماه سال جاری در واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیجفارس انجام گرفت تا بهطور پیوسته از پالایش ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به ۴۵۰ هزار بشکه برسد و با افزایش ۵۰ هزار بشکهای خوراک این پالایشگاه به میزان تولیدات آن افزوده شود.
درباره ابهام پیش آمده در روند صادرات نیز باید اذعان کرد که میانگین مصرف بنزین در سال گذشته روزانه ۷۵.۵ میلیون لیتر و میانگین تولید روزانه نیز ۹۳.۵ میلیون لیتر بوده است، همچنین نزدیک به ۲ میلیارد لیتر از قراردادهای فروش محقق نشده است.
اما امسال باتوجه به کنترل اپیدمی کرونا و شرایط ایمنی ایجاد شده در سطح کشور، مصرف روزانه بنزین تا پایان آبانماه با یک رشد تصاعدی به روزانه ۸۶ میلیون لیتر رسیده است که نسبت به میانگین مصرف سال گذشته به بیش از ۱۰ میلیون لیتر افزایش یافته است.
باتوجه به اینکه در سال جاری مازاد تولید بنزین به هشت میلیون لیتر رسیده، براساس تکلیف قانونی به افزایش موجودی ذخایر مخازن استراتژیک سوخت کشور تخصیص داده شده است؛ این درحالی است که ذخایر استراتژیک سوخت بهواسطه عدم توجه به تراز تولید و مصرف و همچنین پیشفروشهای سال گذشته که هماکنون عملیات آنها به دولت سیزدهم منتقل شده است، به صفر رسیده بود.
بنابراین منطقی و عقلانی بود تا با مدیریت و بازنگری قراردادها و روند صادرات از ایجاد خسارتهای بیشتر به این صنعت ممانعت شود تا بار دیگر کشور با افزایش رویه مصرف بنزین، میزان تولید و صادرات بیبرنامه مجدد به واردکننده بنزین تبدیل نشود.
باید تاکید کرد که مسیر رشد مصرف بنزین که در ماه گذشته و ماه جاری روزانه به بیش از ۹۰ میلیون لیتر رسیده که خود موید این موضوع است.
بر این اساس، موضوع کاهش صادرات و به موازات آن افزایش قاچاق بنزین موضوعیت نداشته و اظهارات و ادعاهای مطرح شده در این زمینه غیرکارشناسی و بدون استناد به اطلاعات مستند عنوان شده است.