به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت عادل کارائسماعیل اوغلو، وزیر حمل و نقل وزیرساخت ترکیه گفت: ترکیه باید کانال استانبول را به عنوان راه دریایی جایگزین بسازد. زیرا ظرفیت تنگه بسفر در سال های آینده قادر به مدیریت افزایش تردد کشتی ها نخواهد بود.
کارائسماعیل اوغلو روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار کشتی از تنگه بسفر عبور می کنند. اما انتظار می رود این تعداد در سال های آینده به ۷۰ هزار فروند افزایش یابد.
وی افزود: بسیاری از کشتی ها نمی توانند از این تنگه استفاده کنند و ساخت کانال استانبول برای یافتن راه حلی برای این مشکلات ضروری است.
وی گفت: مهمترین اولویت در ساخت کانال استانبول عدم تحمیل بار اضافی بر بودجه دولت مرکزی است.
ما در حال انجام کار بر روی مدل تامین مالی هستیم و پیشرفت هایی داشته ایم. در همین حال، مذاکرات با بزرگترین شرکت های زیرساختی جهان در حال حاضر در حال انجام است.
وی تصریح کرد بر اساس پروژه کانال استانبول، یک راه دریایی مصنوعی بین دریای سیاه و دریای مرمره افتتاح خواهد شد.
کانال ۴۵ کیلومتری که قرار است در غرب مرکز شهر در سمت اروپایی شهر توسعه یابد، با ظرفیت ۱۶۰ ترانزیت شناور در روز طراحی شده است.
کارائسماعیل اوغلو گفت: در ابتدا هزینه پروژه کانال استانبول حدود ۱۵ میلیارد دلار بر اورد شده است.
وی افزود : این رقم تغییر نکرده است و بهترین پیشنهاد دهنده در مناقصه برنده خواهد شد.