• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

بارقه های امید برای پایتخت فرش دستباف ایران

  • کد خبر : 4336
  • 29 بهمن 1399 - 12:23
بارقه های امید برای پایتخت فرش دستباف ایران
یاز اکو - ترکیب جدید هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز، بارقه های امید را برای احیای هنر-صنعت قالیبافی در تبریز، پایتخت فرش دستباف ایران زنده کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، انتخابات هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز هفته گذشته برگزار شد. در نتیجه این انتخابات افراد جدیدی به عضویت هیئت مدیره درآمدند که شاخص ترین آنها، احد عظیم زاده بود که برای نخستین بار در این انتخابات شرکت می کرد.
در آذربایجان شرقی و تبریز انجمن های زیادی در حوزه فرش فعال هستند که یکی از شاخص ترین آنها اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز است.

نگاهی به سابقه انجمن های حوزه فرش
تبریز و آذربایجان سابقه بالغ بر ۳ هزارسال در حوزه فرش داشته و می دانیم که ترک ها از زمان زندگی به شکل قبیله ای، در قالی بافی سابقه ای دیرینه و مهارتی بی نظیر داشته اند. این مهارت و هنر تا به امروز ادامه داشته و بنا به آمارهایی که مطلعین این حوزه می دهند، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان از فرش و صنایع وابسته امرار معاش می کنند.
این ۳۰۰ هزار نفر از ابتدایی ترین حلقه فعالیت فرش بافی نظیر تهیه و تولید و فروش نخ ویژه فرشبافی تا طراحی و نقشه کشی و سپس بافت فرش در خانه ها و کارگاه های عمومی و در نهایت عرضه و فروش آن در بازارهای داخلی و صادرات این محصول هنری به کشورهای خارجی و اروپایی در حال فعالیت هستند.

وضعیت اسفبار حوزه فرش
حوزه فرش علیرغم گردش مالی صدها میلیاردی در اقصی نقاط آذربایجان، متاسفانه وضعیت اسفباری داشته و روز به روز در حال پسرفت است. فرش که روزگاری در رتبه اول خرید و فروش در استان قرار داشت امروزه حال چندان خوشی نداشته و از جایگاه اول خویش در حال افول است.
عوامل زیادی در افول هنر- صنعت فرش دخیل هستند که از جمله آنها می توان به نداشتن برنامه ریزی، نبود مدیریت واحد، گرانی مواد اولیه و هزینه های نهایی تولید فرش، عدم همکاری و مشارکت انجمن های فعال در این حوزه با همدیگر و عدم حمایت مسئولان دولتی اشاره کرد.
در کنار عوامل یادشده متاسفانه نبایستی از خست بیش از حد سرمایه داران فرش دستباف در تبریز به سادگی گذشت. با توجه به ارتباطاتی که در چند سال گذشته با فعالان این حوزه داشته ام متوجه این نکته شدم که میلیاردرهای فرش تبریز متاسفانه حاضر نیستند برای تبلیغ و شناساندن و احیای این حوزه که خودشان از منافع آن بیشترین بهره را می برند، هزینه نمایند! و همین موضوع هنر- صنعت فرش تبریز و آذربایجان را به سمت افول پیش برده است.

بارقه های امید در فرش تبریز
نفس حضور و انتخاب احد عظیم زاده که از کارآفرینان بنام کشورمان بوده و در حوزه فرش هم در سطح ایران و هم جهان شناخته شده می باشند، بارقه های امید برای این حوزه و فعالانش ایجاد کرد.
احد عظیم زاده با توجه به تجربیات و بویژه جسارت شان در هزینه کردن که در مصاحبه هایشان نیز به کرات اعلام کرده اند، می توانند در این حوزه تحولات مثبتی ایجاد کرده و این هنر- صنعت فراموش شده و در حال نابودی را روحی دوباره بخشند.
حضور احد عظیم زاده در تبریز که پایتخت فرش دستباف ایران به شمار می رود، بارقه های امید برای احیای این حوزه ایجاد کرده و امید می رود میلیادرهای فرش دستباف نیز تکانی به خود داده و سهم خویش را در کنار این بزرگمرد ایفا کنند.

یادداشت: کمال الدین نیک رفتار خیابانی

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4336

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});