• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
11

خطوط تاریخی مجموعه حسن پادشاه تبریز بررسی می‌شود

  • کد خبر : 4416
  • 30 بهمن 1399 - 12:30
خطوط تاریخی مجموعه حسن پادشاه تبریز بررسی می‌شود
یاز اکو - مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: خطوط تاریخی مجموعه تاریخی حسن پادشاه تبریز با همکاری انجمن خوشنویسان تبریز بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، احمد حمزه زاده روز چهارشنبه در دیدار با جمعی از اساتید پیشکسوت انجمن خوشنویسان تبریز، افزود: با توجه به اینکه در مجموعه تاریخی حسن پادشاه خطوط ارزشمند تاریخی متعددی وجود دارد از این رو و با همکاری اساتید پیشکسوت انجمن خوشنویسان تبریز این خطوط تاریخی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه تبریز خواستگاه خط نستعلیق است، اظهار داشت: نقش و تأثیر بسزای استاد فقید میرعلی تبریزی در ابداع خط نستعلیق بر همگان آشکار است که نام این شهر کهن را بار دیگر به‌ واسطه هنر بی‌بدیل خود در دنیا بر سر زبان‌ها آورده است.

حمزه زاده به جایگاه ویژه انجمن خوشنویسان تبریز در تداوم هنر خوشنویسی کشور اشاره و اضافه کرد: با حضور اساتید پیشکسوت و مجرب خوشنویسی این هنر بی‌بدیل دوام یافته و نسل جدید را باتجربه گذشته و خلاقیت امروز برای جاودان سازی این هنر ارزشمند آماده می‌کنند.

مجموعه بزرگ و تاریخی «حسن پادشاه» یا میدان صاحب الامر تبریز با گستره ۱۶۰ هزار مترمربع جزو  آثار نادر به جای مانده از دوران افتخارآمیز «اوزون حسن»، پادشاه قدرتمند سلسله آق قویونلو هاست که عظمت تاریخی آن بسیار فراتر و وسیع تر از میدان نقش جهان اصفهان بوده و بنا به دلایلی و در اثر حوادثی همچون سیل و زلزله و البته بی تفاوتی های تاریخی، اکنون این مجموعه بزرگ، گوشه هایی از آن عظمت را یدک می کشد.

این مجموعه ۷۰۰ ساله که در دوران پویایی خود در حکومت آق قویونلوها ۲ برابر میدان نقش جهان اصفهان وسعت داشت، محل اصلی رژه نیروهای مسلح و اسب سواران لشکر همیشه پیروز اوزون حسن و حکومت آق قویونلوها بود و چنان روایت شده است که در این میدان بزرگ ۳۰ هزار سرباز رژه می رفته اند؛  بر اساس اسناد تاریخی، این میدان به مدت ۴۰۰ سال، محل و مقر حکومت و فرماندهی امرایی چون جهانشاه، اوزون حسن، شاه ختایی و شاه طهماسب صفوی بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});