• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
6

ورود ایران به چرخه تولید برق از هیدروژن

  • کد خبر : 4437
  • 30 بهمن 1399 - 13:45
ورود ایران به چرخه تولید برق از هیدروژن
یاز اکو - تولید برق از هیدروژن و پیل سوختی یکی از تازه ترین راهکارهای مناسب برای مقابله با آلودگی هواست که مورد حمایت و تشویق سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، هیدروژن که عنصر شیمیایی محسوب می‌شود می‌تواند به عنوان منبع انرژی یا سوخت مورد استفاده قرار گیرد. جذابیت هیدروژن برای این مصارف کاربردی ازآن جایی ناشی می‌شودکه در بین همه سوخت‌های رایج، بالاترین محتوای انرژی را به نسبت وزن دارد و حدود سه برابر از بنزین جلوتر است.

اکنون از هیدروژن بیشتر در زمینه پالایش نفت، تولید آمونیاک و تامین سوخت خودروهای برقی استفاده می‌شود اما سیاستگذاران و سرمایه‌گذاران پتانسیل بالایی برای استفاده از این عنصر در سایر زمینه‌ها، از جمله حمل و نقل (مثل کشتیرانی، هوانوردی و خودروهای سنگین)، پالایش فلزات، تولید و ذخیره برق، گرمایش و ایجاد سوخت‌های ترکیبی قائل هستند.

در همین زمینه رییس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران(ساتبا) گفت: هیدروژن به عنوان فراوان‌ترین عنصر جهان، یک حامل انرژی مطلوب به شمار می‌رود و امید است در آینده نه چندان دور با کاهش هزینه‌های تولید برق از فناوری پیل سوختی و رفع مشکلات کشور در این زمینه بتوان توجه بیشتری را به این تکنولوژی معطوف کرد.

“محمد ساتکین” افزود: هیدروژن به‌عنوان یک حامل انرژی پاک و پیل سوختی به‌عنوان یکی از استفاده‌کننده‌های این حامل انرژی به طورقطع مورد حمایت سازمان ساتبا بوده است.

وی با اشاره به تلاش کشورهای جهان برای پیدا کردن راهکار مناسب برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه داد: یکی از بهترین روش‌های موجود، نظام تعرفه‌گذاری تشویقی و خرید تضمینی برق است که ساتبا بر همین اساس به‌دنبال وظایف محوله و اساسنامه موجود از همه اشکال انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک از جمله هیدروژن و پیل سوختی بدون هیچ تبعیضی حمایت می‌کند.

معاون وزیر نیرو گفت:  انجام مطالعات مبنا (امکان‌سنجی، تحلیل جذابیت و تدوین استراتژی توسعه فناوری پیل سوختی در ایران)، تدوین سند راهبرد ملی توسعه فناوری پیل سوختی، تدوین برنامه عملیاتی سند پیل سوختی و اقدام‌های آن منطبق بر نظام ملی نوآوری (NIS)، حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه هیدروژن و پیل سوختی و تعیین تعرفه و گنجاندن برق پیل سوختی در نظام قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر از جمله نتایج این اقدام ها است.

وی ادامه داد: امیداست با رفع تحریم‌های ظالمانه و کاهش هزینه‌های پیل سوختی، شاهد ورود مجدد سرمایه‌گذاران و متخصصان به حوزه هیدروژن و پیل سوختی در آینده نه چندان دور بوده و روزهای درخشانی را برای توسعه این شکل از اشکال انرژی پاک ببینیم و به سهم خود همه تلاش را برای تحقق این هدف خواهیم کرد.

ساتکین از حمایت همه‌جانبه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از توسعه هیدروژن و پیل سوختی به‌عنوان یکی از اشکال منابع پاک بر اساس خرید تضمینی با نرخ تشویقی خبر داد.

رییس سازمان ساتبا گفت: بر اساس سیاست خرید برق تضمینی حاصل از منابع تجدیدپذیر این سازمان آمادگی خرید برق حاصل از این فناوری را بر اساس تعرفه‌های تشویقی دارد.

گروه صنعتی مپنا به عنوان تولید کننده بزرگ توربین های تولید برق در روزهای  اخیر از ورود این گروه به تولید توربین های هیدروژن سوز خبر داده بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4437

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});