• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7
افشارسلیمانی، تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل:

روسها از ایران به عنوان کارت بازی خود استفاده می‌کنند/ اگر مستقیما با واشنگتن مذاکره نکنیم، مسکو اینگونه وارد گود شده و میدان‌داری خواهد کرد

  • کد خبر : 44795
  • 13 دی 1400 - 9:30
روسها از ایران به عنوان کارت بازی خود استفاده می‌کنند/ اگر مستقیما با واشنگتن مذاکره نکنیم، مسکو اینگونه وارد گود شده و میدان‌داری خواهد کرد
یاز اکو - مذاکرات احیای برجام در وین در حالی در جریان است که مسکو، نقش محوری را در آن بر عهده گرفته و انتشار تصویر دیدار اولیانوف با نماینده ایالات متحده بر سر برجام، واکنش‌های زیادی را در میان کارشناسان و افکار عمومی به دنبال داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از امتداد، افشار سلیمانی، سفیر پیشین کشورمان در باکو و تحلیلگر و پژوهشگر ارشد مسائل روسیه، ضمن اشاره به این مسئله، عنوان داشت: صرف نظر از سابقه تاریخی و غیرقابل اعتماد بودن روس‌ها، اگر نماینده کشوری در بحبوحه مذاکرات برجام، تلاش می‌کند که منافع دولت خود را تامین کرده و از سفره مذاکرات، نفع بیشتری برای خود تامین کند، اساسا ایرادی متوجه آن نیست.

روس‌ها از ایران به عنوان کارت بازی خود استفاده می‌کنند

وی افزود: نکته مهم و کلیدی در این بین، این است که تهران و تیم مذاکره‌کننده کشورمان نباید این اجازه را بدهد که کشور دیگری وارد گود شده و به عنوان کارت بازی از ایران استفاده کند. بستر میدان‌داری روسیه در مذاکرات وین را کدام طرف فراهم کرده؟

افشار سلیمانی تصریح کرد: در مناسبات بین‌الملل، هیچ کشوری، دوست و دشمن ثابت نداشته و این، منافع کشورها است که در هر حالتی ثابت می‌ماند. مگر همه کشورها به یکدیگر اعتماد دارند؟ مگر اینکه ما به آمریکا اعتماد نداریم، آمریکا به ما اعتماد دارد؟ مگر اساسا طرفین برجام با اعتماد مطلق وارد گفتگو با یکدیگر می‌شوند؟ چطور به روسیه اعتماد داریم؟ آنچه مسلم بوده، این است که در مذاکرات، همه کشورها به صورت واقع‌بینانه و با اتکا به مولفه‌های قدرت‌شان به دنبال منافع خود حرکت می‌کنند.

اگر ما مستقیما با آمریکا مذاکره نکنیم، روس‌ها اینگونه وارد گود شده و میدان‌داری خواهند کرد

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان همچنین بیان داشت: ما عملا، فرصت را در اختیار کسانی می‌گذاریم که سابقه رفتاری نامطلوبی دارند. اگر ما مستقیما با آمریکا مذاکره نکنیم، روس‌ها اینگونه وارد گود شده و میدان‌داری خواهند کرد. حضور نماینده آمریکا در اتاق مجاور به این معنا نیست که واشنگتن منتظر ما بوده است. روسیه الان نقش محوری را بر عهده گرفته و تنها، گزارش کار ۱+۴ را به طرف آمریکایی می‌رساند و در واقع، نظر واشنگتن را درباره این مذاکرات استمزاج می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر، همه بنا دارند تا با آمریکا مذاکره کنند. اگر مسئله احیای برجام، بدون آمریکا حل می‌شد، ۱+۴ مسئله را راسا حل کرده و مثلا روسیه و چین اقداماتی برای بلااثر کردن تحریم‌های آمریکا تمهید می‌کردند. با این همه، همه طرفین به دنبال منافع خود در وین می‌گردند.

پژوهشگر ارشد مسائل روسیه، اظهار داشت: همین حالا هم روس‌ها در بسیاری از حوزه‌ها از شرق اروپا گرفته تا اسلاو، بحث ناتو، ماجرای اوکراین و دیگر مسائل با آمریکایی‌ها مشکل دارند و مسکو در تلاش است تا به بهانه مذاکرات وین از نمد آن، کلاهی برای خود در جهت کاهش مشکلات با واشنگتن ببافد. مثلا روس‌ها به آمریکا می‌گویند که ما، ایران را در فلان محورها راضی می‌کنیم و شما در مقابل در رابطه به مسئله دیگری تفاهماتی را با روسیه داشته باشید.

روسها علاقمندند که تنش بین تهران و واشنگتن در حد قابل کنترلی همواره ادامه پیدا کند

افشار سلیمانی، خاطرنشان کرد: هرچقدر هم که مذاکرات وین به طول بیانجامد به نفع مسکو خواهد بود. چرا که روس‌ها علاقمندند که تنش بین تهران و واشنگتن در حد قابل کنترلی همواره ادامه پیدا کند. روسیه در حال حاضر با بهره گرفتن از تنش بین ایران و آمریکا به راحتی از تهران به عنوان کارت بازی خود استفاده می‌کند. کما اینکه اروپا و چین هم، همین استفاده را به تناسب برای منافع ملی خود از تنش بین ایران و آمریکا می‌برند.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان، همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم گفتگوی مستقیم بین تهران و واشنگتن، تصریح کرد: ایران باید از فرصت مذاکرات وین استفاده کرده و مستقیما، مواضع خود را با آمریکا مطرح کند. مذاکره، وسیله بوده و هدف نیست. چرا رو در رو با آمریکا مذاکره نکرده و سعی داریم تا با ترجمه و واسطه‌گری و امثالهم، مواضع خود را به گوش این کشور برسانیم؟

مگر مذاکره کردن چه تابویی است که برخی تا این حد در مقابل آن مقاومت می‌کنند؟

وی، اضافه کرد: حسن مذاکره مستقیم در کنار قطع سودجویی واسطه‌ها، این است که شما به صورت صریح، پاسخ خود را به مواضع طرف مقابل اعلام کرده و هر زمان که نتیجه نگرفتید، می‌توانید میز آن را ترک کنید. مگر مذاکره کردن چه تابویی است که برخی تا این حد در مقابل آن مقاومت می‌کنند؟

تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل، همچنین در ادامه گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند که از آن جا که ایران، قبل‌تر حتی به صورت مستقیم با آمریکا گفتگو کرده و این، واشنگتن بوده که از برجام خارجی شده و بر این اساس، مذاکره مستقیم مجدد، موضوعیت نخواهد داشت به نظر من از اساس شعارگونه، غیرکارشناسی و به دور از واقعیت است.

از کدام منبع مطمئنید که روس‌ها، مواضع ایران را به صورت دقیق به اطلاع آمریکا می‌رسانند؟

پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در پایان نیز، خاطرنشان کرد: اگر واقع‌بینانه وارد عرصه گفتگو و مذاکره شویم، این مسئله به هیچ عنوان نشانگر ضعف ایران در عرصه بین‌المللی نخواهد بود. شما وارد مذاکره مستقیم می‌شوید، محورهای آن را به صورت آشکار و شفاف در اختیار مردم قرار می‌دهید و حقانیت خود به اطلاع افکار عمومی خواهید رساند. اینکه روسیه از جانب ما، مواضع ایران را در برابر آمریکا مطرح کند، اصلا صحیح نیست. چرا که اصلا، شما از کدام منبع مطمئن هستید که روس‌ها، مواضع ایران را به صورت دقیق به اطلاع آمریکا می‌رسانند؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});