• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

رسانه ها و مردم از طرح درج قیمت کالاها حمایت کنند

  • کد خبر : 46407
  • 24 دی 1400 - 13:30
رسانه ها و مردم از طرح درج قیمت کالاها حمایت کنند
یاز اکو - هفته گذشته خبر مهمی در حوزه اقتصادی مبنی بر درج قیمت تولیدکنندگان 14 قلم کالای اساسی از سوی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس منتشر شد.

یازاکو؛ کمال الدین نیک رفتار خیابانی_  بر اساس این تصمیم جدید مقرر شده است از هفته جاری این طرح از فروشگاه های زنجیره ای آغاز شود چراکه این فروشگاه‌ها و واحد‌های بزرگ توزیع کننده کالا‌ها با قدرتی که دارند تولیدکننده را موظف به درج قیمت مورد نظر خود می‌کنند و برخی نیز با اجاره خط تولید از تولیدکننده می‌خواهند قیمت تعیین شده به وسیله آن‌ها را روی کالا‌ها درج کنند.
به گفته این نماینده مجلس از مشکلات جدی نظام توزیع در سال‌های گذشته نبود شفافیت بوده و ۵۰ درصد قیمت مصرف کننده روی کالا‌ها به واسطه‌ها تعلق می‌گیرد. این رقم درباره محصولات کشاورزی به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

حمایت از واسطه ها، عامل گرانی

حمایت از واسطه های خرید و فروش کالا و عدم نظارت بر آنها، یکی از عوامل اصلی گرانی ها در کشورمان هست.

همه می دانیم که واسطه ها بیش از زحمتی که تولیدکنندگان می کشند، کسب درآمد می کنند و این عکس الگوی اقتصادی مرسوم در دنیا هست.

برای نمونه قیمت خودروی تولید داخلی از نوع کوییک حدود ۷۵ میلیون تومان اعلام شده در حالیکه به رقمی حدود ۲۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می شود. و یا قیمت سیب در باغ کمتر از هزار تومان خریداری شده و در بازار با قیمتی حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

از این نمونه ها زیاد داریم و همه می دانیم که از عدم نظارت و نبود قوانین مناسب، بیشترین سود را واسطه ها می برند.

سود واسطه ها چقدر باید باشد؟

سود واسطه ها باید در یک چهارچوب معین و منطقی تعیین شود تا ضرری به تولیدکننده و مصرف کننده ها نرسد. و هر کسی به اندازه زحمتی که می کشد، سود ببرد.

در ایران وضعیت طوری شده که همه به دنبال باز کردن مغازه و فروش هستند و تولید به حاشیه رفته است. به گزارش اقتصاد آنلاین، تعداد واحدهای صنفی در کشورمان بیش از سه میلیون می باشد. این آمار نشان می‌دهد که تعداد واحدهای صنفی در ایران بیش از هفت برابر نرم جهانی است؛ چراکه به تعداد هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی در کشور وجود دارد. در حالی که این رقم در اروپا و امریکا بین ۷۰۰ تا یک‌هزار نفر است.

کسب درآمد راحت و بی حساب و کتاب از خرید و فروش در کشورمان باعث شده تا جوانان بیشتر به دنبال چنین شغل هایی باشند در حالیکه باید برای اینکار محدودیت های قانونی تعیین شود.

روال کار هم این هست که درصد سود از خرید و فروش نباید بیش از بیست درصد قیمت تمام شده محصول باشد.

حمایت رسانه ها از اجرای طرح درج قیمت کالاها

به اذعان سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس برای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده کار رسانه‌ای بسیار کمی انجام شده است.

با این وصف همکاران رسانه ای بایستی به کمک دولت شتافته و از اجرای این طرح حمایت نمایند که به نفع مردم بوده و جلوی گران فروشی و تا حدودی تورم را نیز می گیرد.

از طرف دیگر مردم نیز نقش مهمی در اجرای این قانون جدید داشته و انشالله که با همکاری مردم این طرح توسعه یافته و همه تولیدات و محصولات را شامل شود.

با این نوشته کوتاه امید هست سیاست گذاری دولت جدید برای کنترل قیمت ها و اجرای طرح قیمت گذاری بر کالاها تداوم یافته و برای همه کالاها و محصولات اجرایی شده و با نظارت دقیق عملیاتی شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=46407

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});