• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
11

بیش از ۹۵ درصد بازار تبریز سنگفرش شد/ احیای هویت تاریخی پاساژ کوچه‌سی

  • کد خبر : 4646
  • 02 اسفند 1399 - 12:15
بیش از ۹۵ درصد بازار تبریز سنگفرش شد/ احیای هویت تاریخی پاساژ کوچه‌سی
یاز اکو - شهردار منطقه ٨ تبریز از سنگ فرش شدن بیش از ۹۵ درصد بازار تبریز و احیای هویت تاریخی پاساژ کوچه سی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، علی مدبر گفت: سیاست کلی ما در منطقه فرهنگی و تاریخی تبریز این است که با اجرای طرح ترافیک تبخیری، محدودیت هایی برای ورود خودروها به این محل ایجاد کنیم. وجود بافت و بناهای با ارزش تاریخی در تبریز و آذربایجان سابقه طولانی تمدن سازی به خصوص در زمینه های شهرسازی و معماری به جای گذاشته شده، میراث گرانبهایی است که در حفظ آن مسئول هستیم، اما بنا بر دلایل مختلف تا کنون اقدام موثری در این خصوص انجام داده نشده است.

علی مدبر افزود: بافت تاریخی شهرها بخش جدا شده از دیگر بخش های یک شهر محسوب نمی شوند و در چارچوب برنامه راهبردی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام شهر نقش ویژه ای دارند. بازار تبریز با وسعتی معادل یک کیلومتر مربع از تیمچه ها، سراها، دالان ها، مساجد و حمام ها در هسته مرکزی قدیمی شهر قرار گرفته است. بازار سنتی تبریز یکی از نمونه های منحصر به فرد از لحاظ معماری بوده و بزرگترین بازار مسقف جهان است. این بازار خاطرات ناگفته فراوانی در دل خود دارد و کوچه پس کوچه های پیچ در پیچ آن، آشنای هر انسان آذربایجانی است.

او افزود: بافت تاریخی شهر تبریز نیاز به توجه دارد که این امر جز با تلاش شهرداری ها و دستگاه های اجرایی محقق نمی شود. به بهانه نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط شورای اسلامی شهر تبریز به “سال حفظ و احیای بافت فرهنگی و تاریخی تبریز” خبرنگار آذرانجمن با دکتر علی مدبر، شهردار محور فرهنگی تاریخی منطقه ٨ تبریز گفت و گویی داشته است که در ادامه می خوانید:

علی مدبر، شهردار منطقه ٨ تبریز ضمن قدردانی از تلاش رسانه ها از بابت حساسیت و توجه به بافت فرهنگی و تاریخی تبریز با اشاره به چشم انداز ۵ ساله شهرداری منطقه ٨ از برنامه ریزی ها برای استفاده بهینه از پتانسیل های موجود در راستای توسعه شهری گفت و افزود: مسئولین و کارگزاران قبل از تدوین هر برنامه و سیاست گذاری برای شهر تبریز، باید قدمت و تاریخ پرشکوه این شهر را در نظر بگیرند. مجموعه بزرگ شهرداری کلانشهر تبریز و منطقه ۸ نیز با آگاهی از این امر تا بدین روز از هیچ تلاشی برای حفظ آثار تاریخی تبریزدریغ نکرده است و از این به بعد هم اینچنین خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرپوشیده تبریز و خانه های تاریخی را به عنوان نگین درخشان حوزه گردشگری تبریز می دانیم و برنامه ریزی شهرداری منطقه ٨ برای استفاده بهینه از این پتانسیل ها در راستای توسعه شهری تبریز می باشد و در همین راستا گروهی از کارشناسان بعد از بلوک بندی و پیدا کردن پتانسیل ها در قالب چشم انداز ۵ ساله برای شهرداری منطقه ۸ و آماده سازی بالغ بر ٧۰ طرح و پروژه هایی را تدوین کرده اند. همچنین در چندین جلسه که با اعضای شورای اسلامی شهر تبریز داشته ایم این طرح ها را عنوان کرده و پیشنهاد نامگذاری سال ۱۴۰۰ به “سال حفظ و احیای بافت فرهنگی و تاریخی تبریز” را نیز ارائه دادیم که در نتیجه مورد استقبال شورای شهر تبریز قرار گرفت.

شهردار منطقه ٨ تبریز درباره مصوبه های کمسیون فرهنگی شورای شهر تبریز در جهت حفظ آثار فرهنگی و تاریخی بافت مرکزی شهر عنوان کرد: این مصوبه ها در رابطه با گسترش وسعت منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز و مشخص شدن چارت این منطقه و همچنین تجمیع مناطق فرهنگی و تاریخی در یک منطقه زیر مجموعه شهرداری منطقه ٨ تبریز را مثبت قلمداد می کنیم. این مصوبه ها باعث خواهد شد تا راه ما در مسیر حفاظت از آثار فرهنگی و تاریخی هموار تر شود. همچنین مصوبه درآمد های پایدار به ما کمک خواهد کرد که بتوانیم در بافت تاریخی روی یک سری درآمد های پایدار فعالیت کنیم، تا از تراکم فروشی جلوگیری کرده و به عوارض ماده ۱۰۰ شهرداری متکی نباشیم.

وی اضافه کرد: بازار تبریز از مهم ترین آثار تاریخی ما می باشد که در منطقه فرهنگی و تاریخی قرار گرفته است. اما دولت متولی این بازار را سازمان میراث فرهنگی تعیین کرده است. البته ما نیز با هماهنگی این سازمان در طرح هایی از جمله ساماندهی کف سازی و ورودی های بازار، ترمیم و بازسازی مساجد و جداره های این منطقه اقدام می کنیم، که تا کنون بیش از ٩۵ درصد مسیرهای اصلی بازار تاریخی تبریز سنگ فرش شده است و تا پایان سال تمام این مسیر ها سنگ فرش خواهد شد. در سال آینده نیز شهرداری منطقه ٨ با تامین اعتبارهای مورد نیاز، به فعالیت های خود در منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز ادامه خواهد داد.

علی مدبر ادامه داد: براساس مصوبه های سالهای پیش شورای شهر تبریز در بحث “استفاده مغایر از کاربری ها” ما اجازه داریم تا با همکاری مردم که مالکیت بعضی خانه های تاریخی را دارد در زمینه گردشگری، صنایع دستی، فرهنگی، بوم گردی و آموزشی فعالیت کنیم و همچنین در مصوبه “پهنه نوبر” که از طرح های مشترک وزارت ارشاد و شهرداری تبریز می باشد تا سقف ٣۰۰ میلیون تومان وام برای حمایت از طرح های گردشگری، بوم گردی و … تعیین شده است.

شهردار منطقه هشت در رابطه با وضعیت ترافیکی منطقه فرهنگی و تاریخی تبریز بیان کرد: درکلانشهرها معمولا مسیرهای تاریخی برای رفت آمد خودروها بسته است و یا در شهرهای تاریخی مدرن غربی امکان ورود خودرو به مکان های مذهبی و تاریخی ممکن نیست و با درشکه و یا اتوبوس های برقی رفت آمد می شود. اما در شهر تبریز شاهد هستیم که مردم به صورت غیرمستقیم ترغیب به استفاده از خودرو شخصی در محدوده مرکز شهر و اطراف بازار تبریز می شوند. سیاست کلی ما در منطقه فرهنگی و تاریخی این است که با اجرای طرح ترافیک تبخیری، محدودیت هایی برای ورود خودروها به مرکز شهر ایجاد کنیم و با درنظر گرفتن محلی در حاشیه منطقه فرهنگی و تاریخی تبریز برای پارک خودروها، شهروندان را به استفاده از خودروهای عمومی در محدوده منطقه فرهنگی و تاریخی  ترغیب کنیم. البته شهرداری تبریز به تنهایی قادر به اجرایی کردن این طرح نیست و نهاد های اجرایی و نظارتی از جمله سازمان راه و شهرسازی، استانداری آذربایجان شرقی و نیروی انتظامی باید نهایت همکاری را انجام دهند.

وی با اشاره به تلاش منطقه هشت شهرداری تبریز برای توسعه معابر پیاده راهی، افزود: در همین راستا چندین پروژه سنگفرش پیاده محور در سطح منطقه از قبیل سنگ فرش شفاعیه، بازار پنبه فروشان، سرای شازده بزرگ، سنگ فرش کوچه استاد شهریار، سنگفرش محققی و مسیر پهنه فرهنگی تبریز اجرا شده است. در کنار این پروژه‌ها و همچنین در جهت کاهش حجم خودرویی و تبخیر ترافیکی در مرکز شهر، طرح بررسی و مطالعه ساخت و راه‌اندازی پیاده‌راه در بستر خیابان شریعتی انجام شده و این گذر پرتردد سال آینده تبدیل به پیاده‌راه خواهد شد.

شهردار منطقه ٨ تبریز در رابطه با موضوع ناهمگونی و نازیبایی بصری ایجاد شده توسط سازه های جدید در جوار بناهای تاریخی کوچه تاریخی پاساژ “پاساژ کوچه سی” به عنوان اولین پیاده راه سنگ فرش کشور تشریح کرد: در این مورد مطابق مصوبه ماده ۵ شهرداری با عنوان “بلوک گلستان” ارتفاع، تراکم و طبقات ساختمان ها مشخص شده و ما مجوزی برای کاربری های خارج از قانون نداده ایم و اما در مورد نمای ساختمان های جدید نیز شاید اگر موردی باشد با مجوز شهرداری تبریز نبوده در غیر این صورت طبق مصوبه ماده ۵ قابل پیگیری می باشد.

علی مدبر با اشاره به قدمت تاریخی کوچه تاریخی پاساژ و لزوم حفظ و صیانت از این منطقه خاطرنشان کرد: ما در صدد آن هستیم تا اصالت و هویت تاریخی این منطقه را با سنگفرش کردن و مرمت جداره‌های تاریخی مسیر احیاء کرده و این مسیر تاریخی را به پیاده راه گردشگری تبریز تبدیل کنیم.

علی مدبر، در مورد مقایسه توسعه زیرساخت های فرهنگی و گردشگری تبریز با دیگر شهرهای کشور از جمله اصفهان و تهران عنوان کرد: ما باید ابتدا نگاه تک بعدی را در بحث توسعه گردشگری و صیانت از آثار تاریخی حذف کنیم و این مقوله به نحوی پیش نرود که فقط شهرداری ها در این امر مسئول هستند و بس. لازمه پیشرفت در امر توسعه فرهنگی و گردشگری هماهنگی و همکاری تمامی ارگان های مربوطه می باشد. مثلا در همین شهر اصفهان که اشاره شد اگر به کتابخانه های این شهر نگاه کنید ده ها کتاب در مورد تاریخ این شهر نگاشته شده و در کنار آن چندین مرکز پژوهشی اصفهان شناسی نیز در این شهر فعال هستند. سوال من از شما این است که کدام یک از شرایط ذکر شده در شهر تبریز موجود هستند؟ خواسته بنده از رسانه های استان و مردم شهر این است که با مطالبه از مسئولین آنان را مجاب به فعالیت بیشتر و هماهنگ تر در این حوزه بکنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});