• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
11

ادامه ساخت سد قیز قلعه‌سی مورد تایید ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفت

  • کد خبر : 4681
  • 02 اسفند 1399 - 15:00
ادامه ساخت سد قیز قلعه‌سی مورد تایید ایران و جمهوری آذربایجان قرار گرفت
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: اسناد و نقشه‌های ادامه ساخت و بهره‌برداری سد قیزقلعه‌سی از سوی کارشناسان ایرانی و جمهوری آذربایجان مبادله و مورد تایید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف  غفارزاده روز شنبه در سومین جلسه کارگروه فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای  «خداآفرین» و «قیزقلعه سی»  بر روی رودخانه مرزی ارس اظهار کرد: پیش از این و با استناد به مفاد ماده ۲ قانون ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی، اسناد و نقشه‌های سد خداآفرین بررسی و تایید شده بود.

وی ابراز امیدواری کرد با این توافق ها روند اجرا و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی سرعت بیشتری بگیرد و با بهره برداری از آنها در آینده ای نزدیک،  شاهد برخورداری مردم ۲ طرف از منابع آبی و انرژی این سدها باشیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، سد خاکی خداآفرین به عنوان یکی از بزرگ ترین سدهای خاکی شمال غرب کشور در فاصله ۲۲۰ کیلومتری تبریز با حجم مخزن یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعب و حجم آب تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب با هدف تامین سالانه یک میلیارد مترمکعب حقابه  ایران،  مهار سیلاب،  توسعه آبزی پروری و شیلات و تولید ۵۵۰ گیگاوات ساعت برق در سال به صورت مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بر روی رودخانه ارس در حال احداث است و در حال حاضر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 غفارزاده اظهار کرد: سد انحرافی تنظیمی قیز قلعه سی نیز با هدف تامین آب مورد نیاز شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین، تولید برق سالانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین در دست دساخت است و در حال حاضر از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

سومین جلسه کارگروه فنی جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان برای ادامه ساخت و بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی به ریاست محمد اسدف مدیر شعبه علم، پروژه، ساخت و ساز و روابط خارجی شرکت سهامی عام آب و آبیاری جمهوری آذربایجان و هوشنگ غلامی رئیس اداره رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو و هیئت همراه به مدت ۲ روز در تبریز برگزار شد.  

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=4681

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});