احد عظیمزاده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، اظهار داشت: در بررسی میزان صادرات فرش دستباف ایران و بهخصوص فرش تبریز به وضوح میتوان رکود این حوزه را لمس کرد که بخشی از آن متوجه تولیدکنندگان و بخش اعظم آن متوجه عدم حمایت مسئولان از این هنر-صنعت است.
اشتغال ۲۵۰ هزار در آذربایجانشرقی در صنعت فرش
عظیمزاده با تاکید بر اینکه بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در استان در بخشهای مختلف تولید و فروش فرش دستباف مشغول هستند، افزود: فرش را با عدم شناخت کافی از بازارهای جهانی و نیز عدم سلیقهیابی مورد بیمهری قرار دادهایم. برای مثال بعضی از طرحها هستند که بیش از ۴۰ سال است که بدون تغییر بافته شده و ارائه میگردد، ولی بدون توجه به بازار و سلیقه تولید میشود.
صادرکننده و کارآفرین برتر کشور ضمن اشاره به نحوهی صادرات فرش گفت: ما به بیش از ۶۰ کشور جهان صادرات فرش داشته و تمام سلایق بازارهای هدف را پس از مطالعات میدانی به دست آورده و این تجربیات را در اختیار تمام صادرکنندگان و حتی تولیدکنندگان خواهیم گذاشت. تولیدکننده باید بداند، تقاضای من صادرکننده چه طرح و چه رنگی است تا بتواند با تعامل دوسویه با صادرکننده، تولیداتی را عرضه نماید که مورد توجه و خواست بازار هدف است.
فرش ایرانی، گرفتار در تار و پود سنتگرایی
وی ادامه داد: فرشهای مناطق مختلف جهان متفاوت است؛ برای مثال سلیقهی کشور ژاپن با سلیقهی کشورهای عربی یکی نبوده و هر کدام جنس و طرح خاصی را میطلبد. کشورهای آمریکا و اروپا و… سلایق متفاوتی دارند، بنابراین شناخت بازار هدف و تولید بر حسب نیاز، مشتری رکن اصلی رونق صادرات هست.
رئیس اتحادیهی فروشندگان فرش دستباف تبریز با اشاره به مقولهی نیازسنجی در بازار فرش اضافه کرد: در این دورهی چهار ساله قصد داریم تحولاتی را با کمک اعضا و هیئت مدیرهی منتخب به مورد اجرا گذاریم و در اولین مرحله تغییر ساعات کاری بازار و پیگیریهای لازم در جهت رفع موانع تولید و فروش فرش دستباف تبریز از طریق مراجع و سازمانهایی ذیربط دولتی خواهد بود.
عظیمزاده یادآور شد: با توجه به اینکه آوازهی فرش تبریز جهانی بوده و این شهر دارای جاذبههای گردشگری و توریستی بالقوه باشد، از اینرو میتوانیم در بحث جذب گردشگر و رونق فروش فرش دستباف تبریز اقدامات خوبی با استفاده از ظرفیتهای موجود به انجام برسانیم.
احداث شهرک فرش در ۱۵۰ هزار متر مربع
وی ادامه داد: در نظر داریم، شهرک فرش تبریز را با بیش از یکصد و پنجاه هزار متر مربع در تبریز احداث کنیم که در آن هم جاذبههای گردشگری به نمایش گذاشته شود و هم تولید صفر تا صد فرش دستباف به نمایش گذاشته شود تا خریدار بداند اگر فرش تبریز قیمت بالایی دارد، دلیلش چیست ؟
عظیمزاده افزود: اگر مسئولان حمایت کنند، موزهی دائمی فرش تبریز را راهاندازی خواهیم کرد که در آن بیش از ۲۰۰ تخته فرش را به نمایش خواهیم گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: فرش تبریز به عنوان نماد فرهنگی خطهی آذربایجان باید جایگاه اصلی خود را بازیابد، از این رو تمام تلاش ما در اتحادیه در جهت رونق و نوآوری در تولید و صادرات خواهد بود.
رئیس اتحادیهی فروشندگان فرش دستباف تبریز با توجه به لزوم بازنگری در طرحها و عدم کپی کردن طرحها متذکر شد: طرحها و نقشههایی که در تبریز بافته میشوند، باید مورد بازنگری قرار گیرند بر همین اساس در نظر داریم جلسات مستمری با اساتید طراحان فرش تبریز داشته باشیم و با تبیین سلایق بازار به طراحان بتوانیم با طرحهای جدید محصولی جدید و نوآورانه روانه بازارهای جهانی نماییم.
بافت فرش ۲ هزار متری
عظیمزاده با اشاره به اینکه فرشهای متراژ بالا طرح و ایدهی خودش هست، افزود: برای اولین بار، فرش ۲ هزار متری در تبریز با سفارش و ایدهی خودم بافته شد و از جایی سفارش نگرفتم و در حال حاضر این فرش در انبار من موجود است.
وی اضافه کرد: بافت فرش دو هزار متری متشکل از ۲ قطعهی ۶۰۰ متری و ۲ قطعهی ۴۰۰ متری در هفت سال بافته شده و طراحی و رنگرزی آن یک سال به طول انجامیده و ۲۳۰ نفر در هفت سال به صورت دو شیفت کار کردهاند.
عظیمزاده با اشاره به افزایش قیمتها و تاثیر آن در تولید و فروش فرش دستباف گفت: فرش دستباف نسبت به سایر اجناس و اقلام افزایش قیمت آنچنانی نداشته و به نظر میرسد بعد از عید نوروز و زمزمههایی که برای گشایش در صادرات به گوش میرسد افزایش مناسبی داشته باشد که البته برای بافندگان و تولیدکنندگان خبر بسیار خوبی است.
عظیمزاده در پایان این گفتگو در پاسخ به اینکه به نظر میرسد شما میخواهید در کارزار انتخاباتی شورای شهر تبریز شرکت کنید، تصریح کرد: بنده تاجر هستم و یک فرد سیاسی نیستم.