• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
13
معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرد؛

عملکرد تجارت ایران با اوراسیا طی ۱۰ ماهه ۱۳۹۹

  • کد خبر : 5148
  • 06 اسفند 1399 - 10:00
عملکرد تجارت ایران با اوراسیا طی ۱۰ ماهه ۱۳۹۹
یاز اکو - طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹، حدود ۲.۲ میلیون تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش ۱۸ درصدی و ۴ درصدی همراه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، ارزش تجارت کالایی بدون احتساب نفت خام ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹، حدود ۱.۸ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۳ درصد از کل ارزش تجارت ایران طی مدت مزبور را تشکیل می‌ دهد و نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸، حدود ۸.۴ درصد کاهش یافته است.

طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹، حدود ۲.۲ میلیون تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸، به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش ۱۸ درصدی و ۴ درصدی همراه بوده است.

واردات ایران طی مدت مذکور نیز از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۲.۷ میلیون تن به ارزش ۹۵۶ میلیون دلار بوده که نسبت به ده ماهه ۱۳۹۸ به لحاظ وزنی افزایش ۷ درصدی را تجربه کرده و به لحاظ ارزشی حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

ارزش تجارت کالایی بدون احتساب نفت خام ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹، حدود ۱٫۸ میلیارد دلار بوده که نزدیک به ۳ درصد از کل ارزش تجارت ایران طی ده ماهه ۱۳۹٩ را تشکیل می‌دهد و نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۳۹۸، ۸٫۴ درصد کاهش یافته است.

طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹، حدود ۲٫۲ میلیون تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۸۲۴ میلیون دلار ٢.٩ درصد از کل ارزش صادرات کالایی (بدون احتساب نفت خام و فصل ۲۷) به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳٩۸، به لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب با کاهش ۱۸ درصدی و ۴ درصدی همراه بوده است.

طی مدت زمان مذکور صادرات ایران به دو کشور روسیه و ارمنستان از سایر کشورهای این اتحادیه بیشتر بوده است (به ترتیب ۳۸۷ میلیون دلار و ۲۶۵ میلیون دلار) و نسبت به ده ماهه ۱۳۹۸ به ترتیب افزایش ۲۹ درصدی و کاهش ۲۷ درصدی را تجربه کرده است.

طی مدت مورد بررسی، مقدار وزنی صادرات ایران به دو کشور بلاروس با افزایش ۴۴ درصدی و به کشور روسیه با افزایش ۲۶ درصدی همراه بوده و صادرات ایران به مقصد سایر کشورهای ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان با افت وزنی مواجه شده است.

همچنین به جز کشورهای ارمنستان و قرقیزستان، صادرات ایران به سایر کشورهای اتحادیه اوراسیا از لحاظ ارزشی با افزایش همراه بوده است. میانگین قیمت صادرات ایران به اوراسیا طی ده ماهه ۱۳۹٩ برابر با ۳۷۵ دلار در هر تن و میانگین قیمت واردات ایران از این منطقه برابر با ۳۵۱ دلار در هر تن است.

بالاترین میانگین قیمت صادراتی ایران به مقصد بلاروس با رقم ۲۹۸ دلار در هر تن، قزاقستان با رقم ۵۳۷ دلار در هر تن و به مقصد روسیه با رقم ۴۷۸ دلار در هر تن است.

از کل صادرات ایران به ۵ کشور اوراسیا طی ده ماهه ۱۳۹٩، حدود ۶۱۰ میلیون تن با ارزش ۴۵۸ میلیون دلار به اقلام کشاورزی
و غذایی تحت فصول ۱ الى ۲۲ کتاب مقررات صادرات و واردات اختصاص داشته است.

سهم این اقلام از کل صادرات ایران به ۵ کشور اوراسیا از حیث وزن معادل ۲۷٫۸ درصد و از لحاظ ارزشی برابر با ۵۵٫۶ درصد است.

واردات ایران طی ده ماهه نخست ۱۳۹۹ از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا حدود ۲٫۷ میلیون تن به ارزش ۹۵۶ میلیون دلار
بوده است. بیشترین میزان واردات ایران طی ده ماهه ۱۳۹٩ در میان کشورهای اوراسیا از کشور روسیه و به ارزش ۹۰۱ میلیون دلار بوده است. این مقدار نسبت به ده ماهه ۱۳۹۸ حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

اگرچه تراز تجاری ایران طی ده ماهه ۱۳۹۹ با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منفی ۱۳۲ میلیون دلار بوده، اما این مقدار نسبت
به ده ماهه ۱۳۹۸ با بهبود ۸۸ میلیون دلاری همراه بوده است. بخشی از این بهبود به دلیل افزایش صادرات و کاهش واردات به طور همزمان (بلاروس، قزاقستان و روسیه) و بخشی از آن تنها به دلیل کاهش واردات (قرقیزستان) بوده است.

تراز تجاری ایران طی مدت زمان مذکور با کشورهای ارمنستان و قرقیزستان تضعیف شده است. شایان ذکر است در مبادلات تجاری ایران با ۵ عضو اتحادیه اوراسیا طی ده ماهه ۱۳۹٩، تراز تجاری ایران بیش از سایر کشورها به نفع روسیه بوده (منفی ۵۱۴ میلیون دلار) اگرچه که نسبت به ده ماهه ۱۳۹۸ با بهبود ۱۰۶ میلیون دلاری به نفع ایران هم همراه بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=5148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});