• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

اولین هفته ی بازاری ۱۴۰۱، به کام سرمایه‌گذاران

  • کد خبر : 56877
  • 15 فروردین 1401 - 11:45
اولین هفته ی بازاری ۱۴۰۱، به کام سرمایه‌گذاران
یاز اکو - با شروع سال ۱۴۰۱ بازار سهام روند مطلوبی را آغاز کرد. به‌طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در هفته اول معاملاتی موفق به ثبت رقم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان شد. همچنین بازار طلا و سکه همسو با روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت را شاهد بود

یازاکو؛ جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ بهار سبز بورس

با شروع سال ۱۴۰۱ بازار سهام روند مطلوبی را آغاز کرد. به‌طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) در هفته اول معاملاتی موفق به ثبت رقم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان شد. بر این اساس بورس تهران مسیر صعودی و مثبتی را تجربه کرد و بازدهی هفتگی بیش از ۴/۷ درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این لازم به ذکر است که شاخص کل توانست مجددا به بالای ابرکانال ۱/۴ میلیون واحد رشد و جایگاه خود را در ارتفاع یک میلیون و ۴۳۲ هزار واحد تثبیت کند. شاخص هموزن نیز همسو با بازار، سبز‌پوش بود. به عقیده برخی از کارشناسان، رشد بورس به همراه انتشار برخی اخبار مثبت در بازار هفته گذشته، باعث شد تا امیدواری‌‌های سهامداران به روند هفته جاری بازار سهام افزایش پیدا کند و فضای صعودی را تقویت کند.

بازار ارزها/ آخرین نرخ ارزها در بازار آزاد در انتهای هفته گذشته

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد، پنجشنبه هفته گذشته به ۲۷,۰۳۰ (بیست و هفت هزار و سی) تومان رسید که نسبت به روز قبل‌تر، افزایش ۰.۲۲ درصدی داشته است.

قیمت دلار در بازار متشکل

در این روز دلار در بازار متشکل با کاهش ۰.۱۴ درصدی، از ۲۵,۱۹۰ (بیست و پنج هزار و یکصد و نود ) تومان به ۲۵,۱۵۵ (بیست و پنج هزار و یکصد و پنجاه و پنج ) تومان رسید.

قیمت یورو در بازار آزاد در روز پنجشنبه

پنجشنبه، یورو در بازار آزاد، به ۲۹,۹۹۲ (بیست و نه هزار و نهصد و نود و دو ) تومان رسید که نسبت به روز قبل‌تر، کاهش ۰.۰۹ درصدی داشته است.

قیمت پوند

پوند امروز با کاهش ۰.۲۱ درصدی، از ۳۵,۴۰۰ (سی و پنج هزار و چهارصد ) تومان به ۳۵,۳۲۸ (سی و پنج هزار و سیصد و بیست و هشت) تومان رسید.

آخرین نرخ درهم امارات (حواله)

همچنین در این روز درهم امارات (حواله) با کاهش ۰.۳۲ درصدی نسبت به روز قبل‌تر ، ۷,۳۶۵ (هفت هزار و سیصد و شصت و پنج) تومان معامله شد.

قیمت لیر ترکیه روز پنجشنبه

لیر ترکیه در بازار داخلی هم ۱,۹۰۰ (یک هزار و نهصد ) تومان قیمت خورد.

قیمت دلار کانادا

همچنین دلار کانادا با کاهش ۰.۴۶ درصدی نسبت به روز قبل‌تر ، ۲۱,۵۱۴ (بیست و یک هزار و پانصد و چهارده ) تومان معامله شد.

بازار سکه/ رُشد آرام بهای سکه

بازار طلا و سکه طی معاملات هفته اخیر همسو با روند صعودی نرخ دلار در بازار آزاد، رشد قیمت را شاهد بود. اما در این میان افت‌وخیزهای بهای طلا در بازار جهانی باعث شد تا سکه نتواند با قدرت هر چه بیشتر نوسانات صعودی را دنبال کند. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی توانست تا نزدیکی مرز مقاومت تکنیکالی ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اوج بگیرد و جایگاه خود را در زیر این محدوده تثبیت کند. بر این اساس هر سکه امامی بازدهی مثبت ۲ درصد را برای معامله‌‌گران خود به ارمغان آورد و کار خود را در سطح ۱۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان به پایان رساند. با توجه به وضعیت بازار دلار و طلای جهانی انتظار می‌‌رود این سکه در هفته جاری روند قیمتی متعادلی را همراه با تمایلات صعودی داشته باشد.

بازار طلای جهانی/ افت سرمایه‌گذاری طلا

قیمت طلا در بازار جهانی طی روزهای گذشته نوسانات زیادی را در پی ادامه‌دار بودن بحران اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه تجربه کرد. در این میان تغییرات مثبت شاخص دلار آمریکا در برخی روزها باعث شد تا طلای جهانی اندکی افت را به همراه داشته باشد. به‌طوری که این فلز گرانبها پس از اوج‌‌گیری به بالای سطح ۱۹۵۰ دلار در هر اونس، مجدد با ریزش شدید تا سطح ۱۹۱۹ دلار و ۱۰ سنت افت کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است این فلز ماه گذشته را با عملکرد مثبت ۱/۲۲ درصد پشت سر گذاشت. به گفته برخی از کارشناسان این بازار گزارش اشتغال آمریکا نشان می‌دهد که فرصت‌‌های شغلی بهبود قابل توجهی داشته است. همین امر باعث شد تا در هفته گذشته نیاز سرمایه‌‌گذاران به اتکا به پناهگاه‌های امن همچون طلا کاهش یابد.

بازار اوراق مسکن/ نوسانات کاهشی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، کار خود را در هفته اول سال ۱۴۰۱ با نوسانات کاهشی پشت سر گذاشت. در این میان تسه ۹۹۱۲ نیز روند نزولی را طی کرد و جایگاه خود را از سطح ۱۰۹ هزار تومان تا ۱۰۴ هزار تومان کاهش داد. این اوراق تسهیلات بانکی هفته گذشته را با عملکرد منفی  ۴/۹ درصدی سپری کرد. برخی کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که برجام احیا شود، ممکن است بازار مسکن بزرگ‌ترین ریزش قیمت تاریخی خود را تجربه کند. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که عدم احیای برجام به سرعت بر رشد قیمت‌های مسکن موثر نخواهد بود به‌طوری که با توجه به ثبات این بخش در سال گذشته، اخبار مثبت از مذاکرات وین، نبود ظرفیت رشد و تکمیل دوره رونق، انتظار یک بازار آرام در سال ۱۴۰۱ می‌‌رود.

بازار نفت/ افت چشم‌گیر بهای نفت

بهای نفت هفته‌ی گذشته در بازار جهانی افت چشم‌‌گیری را در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت خام آمریکا که حاکی از کاهش عرضه و نگرانی سرمایه‌‌گذاران از تحریم‌های جدید غرب علیه مسکو با ادامه بمباران حومه پایتخت اوکراین توسط نیروهای روسی است، تجربه کرد. به‌طوری که بهای هر بشکه نفت برنت تا سطح ۱۰۴ دلار و ۷۵ سنت کاهش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با کاهش شدید به زیر مرز ۱۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد. بر این اساس هر دو نفت خام عملکرد منفی بیش از ۱۲ درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کردند. لازم به ذکر است که نفت WTI ماه مارس را با بازدهی مثبت ۳/۸۷ درصد و نفت برنت با ۶/۷۶ درصد پشت سر گذاشت. در این میان نیز قرنطینه‌های جدید کرونایی در چین به همراه پایبندی اوپک پلاس به تعهدات خود در تولید باعث تشدید فضای نزولی در این بازار شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=56877

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});