• امروز : جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 5 July - 2024
3

نشست بروکسل نشان می دهد که گروه مینسک به تاریخ پیوسته است

  • کد خبر : 57468
  • 20 فروردین 1401 - 8:30
نشست بروکسل نشان می دهد که گروه مینسک به تاریخ پیوسته است
یاز اکو- تضمین صلح و امنیت در قفقاز جنوبی به نفع اتحادیه اروپا است. به همین دلیل اتحادیه اروپا از حل سریع مشکلات موجود بین آذربایجان و ارمنستان و امضای توافقنامه صلح بین طرفین حمایت می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، این مطلب را فاطما ییلدیریم نماینده مجلس ملی آذربایجان بیان کرد.

وی گفت: نشست سه جانبه الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در ۶ آوریل در بروکسل به ابتکار چارلز میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا گام مهمی در جهت برقراری صلح در منطقه است.

به گفته این نماینده مجلس، جمهوری آذربایجان پس از پیروزی در جنگ ۴۴ روزه واقعیت های جدیدی را در منطقه ایجاد کرده است، روندهای اخیر نشان می دهد که اتحادیه اروپا دستور کار و واقعیت های تعیین شده توسط آذربایجان را می پذیرد. تصادفی نیست که در بیانیه چارلز میشل درباره نتایج نشست بروکسل از واژه «قره باغ کوهستانی» استفاده نشده است. از سوی دیگر عدم اشاره به روندهای اطراف روستای فرخ در بیانیه نشان می دهد که اتحادیه اروپا از قبل تغییر استقرار نیروها را به عنوان یک موضوع داخلی جمهوری آذربایجان تلقی می کند.

این نماینده مجلس ملی آذربایجان خاطرنشان کرد که در این بیانیه به گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا اشاره ای نشده است. یعنی در واقع نهاد ریاست مشترک گروه مینسک به آرشیو تاریخ فرستاده شده است. در مجموع به نظر می رسد با حمایت اتحادیه اروپا سازوکار جدیدی برای گفتگوهای مستقیم آذربایجان و ارمنستان در حال ظهور است. هدف از این امر قبل از هر چیز عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان است.

فاطما ییلدیریم با بیان اینکه هر دو طرف به اتحادیه اروپا اعتماد دارند تاکید کرد که گفت و گوی شخصی چارلز میشل و تماس با رئیس جمهور الهام علی اف مهم است. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سراسر جهان به عنوان یک دولتمرد با نفوذ و رهبری که قاطعانه از منافع مردم خود محافظت می کند شناخته می شود. به همین دلیل جامعه جهانی واقعیت های ایجاد شده توسط آذربایجان در منطقه پس از جنگ ۴۴ روزه را می پذیرد. همانطور که از بیانیه چارلز میشل پیداست نتایج نشست بروکسل به نفع آذربایجان است. توافق برای برگزاری نشست کمیسیون مشترک مرزی تا پایان آوریل یک رویداد مهم است. این کمیسیون با تعیین حدود مرزهای ارمنستان و آذربایجان و همچنین تضمین وضعیت امنیتی پایدار در طول و نزدیک خط مرزی رسیدگی خواهد کرد.

در عین حال موضع ایشان در مورد توافقنامه صلح قابل ستایش است. مشخص است که آذربایجان بارها آمادگی خود را برای امضای توافقنامه صلح با ارمنستان مطابق با قوانین بین المللی اعلام کرده و به همین منظور پیشنهادهای پنج ماده ای خود را به طرف مقابل ارسال کرده است. این موضوع در نشست بروکسل نیز مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب بر اساس توافق صورت گرفته در این نشست رهبران به وزرای امور خارجه دستور خواهند داد تا روی توافقنامه صلحی که موضوعات لازم را پوشش می دهد کار کنند.

ییلدیریم افزود در این دیدار بر ایجاد فضای اعتماد متقابل، گام‌های بشردوستانه، سرنوشت مفقودین و رویکردهای مثبت به روند مین‌زدایی نیز تاکید شد. در مجموع نشست بروکسل بار دیگر نشان داد که رئیس جمهور الهام علی اف قاطعانه از منافع دولتی و ملی آذربایجان محافظت می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=57468

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});