• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Tuesday - 18 November - 2025
10

۳۰۷ميليون دلار صادرات محصولات کشاورزي از آذربايجان شرقي در سال گذشته

  • کد خبر : 59047
  • 30 فروردین 1401 - 20:00
۳۰۷ميليون دلار صادرات محصولات کشاورزي از آذربايجان شرقي در سال گذشته
یاز اکو - رييس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي سهم صادرات محصولات کشاورزي و صنايع مواد غذايي را از استان ۳۰۷ ميليون دلار اعلام کرد: پارسال بيش از ۲۲ درصد صادرات استان مربوط به محصولات کشاورزي بود.

به‌ گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومي سازمان جهادکشاورزي استان، مهندس اکبر فتحي در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين مطلب گفت: محصولات گلخانه اي، گل و گياه، خشکبار و محصولات لبني از عمده صادرات بخش کشاورزي استان به ديگر کشورهاي جهان هستند.
وي اضافه کرد: مقاصد صادراتي محصولات کشاورزي استان، کشور هايي نظير عراق، آذربايجان، ارمنستان، افغانستان، امارات، روماني، ترکيه، صربستان و روسيه بود.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان تشريح کرد: در مورد محصولات کشاورزي اصولاً تمرکز بر صادرات مواد خام اشتباه است، زيرا ضمن ارزش افزوده پائين، شاخصي از نظر پيشرفت محسوب نمي شود و هدف اصلي بايستي براي صادرات محصولات فراوري شده و بسته بندي مناسب باشد، لذا با توجه به اينکه در سالهاي اخير اندکي به ايجاد و گسترش صنايع توجه شده است، از اين رو سهم صنايع از صادرات در سالهاي اخير افزايش يافته است.
مهندس فتحي ادامه داد: با توجه به ظرفيت بالاي توسعه تجارت خارجي محصولات کشاورزي آذربايجان شرقي، تسهيلات و حمايتهاي لازم براي توسعه بازرگاني و تجارت محصولات کشاورزي در قالب ايجاد هلدينگ، شرکت هاي بازرگاني و زنجيره هاي ارزش محصولات کشاورزي ارائه مي شود.
وي گفت: به نظر مي رسد که اهرم حمايتي اعطاي جوايز و مشوقهاي صادراتي در مسير رقابت پذيري کردن مي تواند کمک بزرگي در بهبود عملکرد صادرات باشد.
رئيس سازمان جهادکشاورزي استان افزود: در شرايط فعلي که ورود ارز حاصل از فروش نفت کاهش يافته و قرار است در شرايط جديد در رويکرد کلان صادراتي کشور از صادرات نفتي به سمت صادرات غير نفتي حرکت شود، بخش کشاورزي و صنايع غذايي پتانسيلهاي فراواني براي کمک به اين تغيير دارد و اين صادرات است که به توليد نظم مي دهد.
وي توضيح داد: اين رويکرد باعث منتفع شدن توليدکننده و صادرکننده مي شود؛ در واقع رابطه بين توليد کننده و صادر کننده يک نوع رابطه برد ـ برد محسوب مي شود؛ البته بايد به مسئله آب بري محصولات کشاورزي در صادرات نيز توجه شود، به طوري که بايد توجه شود که يک محصول از کدام منطقه کشور و با چه حجمي از آب بري صادر مي شود؛ به عنوان مثال براي توليد يک کيلوگرم گوشت قرمز بيش از ۱۵ تن آب مصرف مي شود بنابراين صادرات گوشت قرمز نمي تواند به صرفه باشد.
رييس سازمان جهادکشاورزي آذربايجان شرقي يادآوري کرد: توفيق در پيشبرد برنامه هاي صادراتي محصولات کشاورزي نيازمند اتخاذ رويکردهاي همه جانبه و فرايندي است که در نتيجه تلاش همه بخشهاي کشور و نظام بانکي، گمرک، صندوق ضمانت، تشکل هاي صادراتي و …. محقق مي شود و درصورت هماهنگي بخشهاي مختلف در قالب يک راه مي توان به پايداري و رشد چشمگير صادرات محصولات کشاورزي دسترسي پيدا کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=59047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.