• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

اردبیل ۵۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد

  • کد خبر : 63279
  • 31 اردیبهشت 1401 - 12:15
اردبیل ۵۰ میلیون متر مکعب کسری آب دارد
یاز اکو - معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 50 میلیون متر مکعب کسری آب در اردبیل داریم که جبران آن بسیار سخت است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، جبرائیل رمضانی در جلسه شورای فنی استان اردبیل اظهار کرد: چالش تأمین آب شرب در اردبیل سال‌های متمادی است که مطرح شده اما در این استان گوش شنوایی برای چاره‌جویی در این زمینه وجود نداشته است.

وی ضرورت احداث مودل دوم تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل را برای ارتقا کمی و کیفی آب تحویلی به مردم یادآور شد و تصریح کرد: در بالاترین سطح از تصفیه‌خانه یامچی برداشت می‌شود اما همچنان مردم در مصرف آب شرب اردبیل به دلیل طعم و مزه نامناسب و با برخی نگرانی‌ها روبه‌رو هستند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: خود بنده به عنوان یکی از مسئولان آب منطقه‌ای اردبیل در مصرف آب این شهر به دلیل طعم و مزه نامناسب رغبتی پیدا نمی‌کنم چه برسد به شهروندان که بخواهند این آب را استفاده کنند.

رمضانی افزود: ما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها باید تا ۱۴۰۰ مشکل آب اردبیل را برطرف می‌کردیم اما با گذشت یک سال از موعد مقرر هنوز کار برای احداث مودل دوم آغاز نشده و ما با ۵۰ میلیون متر مکعب کسری آب در دشت اردبیل روبه‌رو هستیم.

ضرورت تأمین ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را برای احداث مودل دوم

وی ضرورت تأمین ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را برای احداث مودل دوم در مدت پنج سال یادآور شد و خاطرنشان کرد: اگر سالانه ۲ هزار میلیارد تومان منابع جذب کنیم، در پنج سال آینده می‌توان پروژه را به بهره‌برداری رساند که این خود زمان‌بر و یک پروسه طولانی‌ مدت است.

رمضانی به فاجعه بزرگ سد یامچی با کاهش منابع آب به کمتر از ۳۵ میلیون متر مکعب اشاره کرد و ادامه داد: ما با کسر آب کشاورزان و زارعین از نان مردم بریده و برای آب شرب اردبیل تأمین منابع می‌کنیم در حالی که این وضعیت به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وضعیت نامناسب چاه‌های آبی‌بیگلو

وی وضعیت نامناسب چاه‌های آبی‌بیگلو را در برداشت و تأمین بخشی از منابع آب اردبیل یادآور شد و اضافه کرد: ما چاره‌ای جز اجرای طرح جامع آب شرب اردبیل به ویژه انتقال بین حوزه‌ای به دشت اردبیل نداریم و بهتر است از عمارت، قزل‌اوزن و ارس بخشی از نیاز دشت اردبیل تأمین شود.

رمضانی بیان کرد: به دلیل کرونا و عدم حضور گردشگران در سال‌های گذشته این مشکل چندان به چشم نیامد اما اگر تابستان امسال گردشگران وارد اردبیل شده و از طرفی اهالی نیز در مصرف آب صرفه‌جویی نکنند، احتمالا با جیره‌بندی آب روبه‌رو خواهیم بود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید هر چه سریعتر مشکل را در این حوزه برطرف کنیم تا دغدغه‌ها و نارسایی‌ها برای سال‌های آینده برطرف شده و ما برای سال‌های پیش رو در تأمین منابع آب مشکلی نداشته باشیم.

رمضانی وجود ۲۰ میلیون متر مکعب آب در شبکه عمارت را برای انتقال به دشت اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: با اولویت بعد از تأمین آب گرمی، پارس‌آباد و منطقه مغان، به راحتی می‌توان از این ظرفیت در تأمین آب شرب دشت اردبیل نیز استفاده کرد.

وی گفت: کل استان باید برای تأمین آب شرب اهالی ۶۰۰ هزار نفری اردبیل بسیج شوند چرا که ارتقا کمی و کیفی آب از رویکردهای اصلی است و در کنار آن ما با ۴۰ میلیارد تومان اعتبار سعی در راه‌اندازی سیستم داکت، تکمیل برج آبگیر، مخزن شورابیل، رفع مشکل آرسنیک چاه‌های آب و دیگر طرح‌های ارتقا کیفی را مد نظر داریم.

احداث مخزن شورابیل برای هدایت آب‌های زیرزمینی

رمضانی از احداث مخزن شورابیل برای هدایت آب‌های زیرزمینی اردبیل با هدف رفع آرسنیک این چاه‌ها خبر داد و افزود: از محل ماده ۵۶ می‌توان بخشی از منابع را برای حل مشکل آب اردبیل برطرف کرد که وزارت نیرو قول داده تا از منابع مختلف به عملیاتی شدن این پروژه کمک کند.

وی احداث بزرگترین سد خاکی استان را به ظرفیت ۱۱۸ میلیون متر مکعب در عمارت یادآور شد و خاطرنشان کرد: هر چند بارش‌های خوبی را در مرکز و جنوب استان شاهد بودیم اما به هیچ وجه این منابع پاسخگوی تأمین‌ آب شرب اردبیل نیست و ما به شدت با بحران آب در دشت اردبیل روبه‌رو هستیم.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل انجام مطالعات امکان‌سنجی برای انتقال آب را از حوزه‌های آبریز مختلف نیازمند چهار میلیارد تومان منابع دانست و اضافه کرد: در کنار این امر، ما طرح زون بندی آب شرب اردبیل را تا تابستان برطرف خواهیم کرد و در کنار آن برج آبگیر با هدف ارتقا کمی و کیفی آب اردبیل و طرح انتقال آب از حوزه‌های آبریز را نیز پیگیر هستیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=63279

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});