• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

تمایلات صعودی در بازارهای مالی

  • کد خبر : 65466
  • 15 خرداد 1401 - 14:30
تمایلات صعودی در بازارهای مالی
یاز اکو - در جریان معاملات روز چهارشنبه و در آخرین روز کاری هفته بازار سهام روندی پرنوسان داشت. به‌طوری که معاملات روز چهارشنبه با افزایش عرضه‌ها و افت شاخص کل به عنوان نماگر اصلی بازار آغاز به کار کرد، اما در ادامه داد‌وستدها با بهبود نسبی تقاضا از افت شاخص کاسته شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای دیروز با کاهش ۰/۰۵ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان بررسی شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ رشد ادامه‌دار قیمت دلار

برخی خبرگزاری‌ها روز پنج‌شنبه تایید کردند که قیمت دلار از مرز ۳۱ هزار تومان فراتر رفته است. در پی این افزایش‌ها، اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه دولت به بانک مرکزی اختیاراتی ویژه داده است تا به صورت نامحدود در بازار ارز مداخله کند.

بازار سهام/ تعادل در بازار بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه و در آخرین روز کاری هفته بازار سهام روندی پرنوسان داشت. به‌طوری که معاملات روز چهارشنبه با افزایش عرضه‌ها و افت شاخص کل به عنوان نماگر اصلی بازار آغاز به کار کرد، اما در ادامه داد‌وستدها با بهبود نسبی تقاضا از افت شاخص کاسته شد. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای دیروز با کاهش ۰/۰۵ درصدی به رقم یک میلیون و ۵۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. این درحالی بود که شاخص هموزن با ۰/۳۱ درصد افزایش سبز‌پوش شد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) همچنان در سطوح پایین به سر می‌‌برد و روز گذشته رقم ۲۳۷۰ میلیارد تومان به ثبت رسید. به عقیده برخی از کارشناسان به دلیل رشد نرخ دلار آزاد که روی سود شرکت‌‌ها تأثیر مثبت می‌‌گذارد، نمی‌توان انتظار افت شدیدی را در شاخص کل داشت اما با این حال نیز نباید انتظار جهشی مثبت را داشت.

بازار سکه

بازار طلا و سکه روزهای پایانی هفته را با افزایش هیجانات صعودی سپری کردند به‌طوری که سکه امامی روزهای آخر هفته با توجه به رشد دلار در بازار آزاد از سطوح مقاومتی خود عبور کرد. بر این اساس فلز گرانبها روز پنجشنبه ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. به‌این‌ترتیب حباب سکه یاد شده با افت بهای طلا در بازار جهانی و رشد دلار به بیش از ۱/۶ میلیون تومان رسید. به عقیده برخی تحلیلگران بازار حباب بالای سکه نشان از انتظارات افزایشی در بازار با توجه به تمایلات صعودی دلار دارد. معاملات در بازار ارز به دلیل محدودیت‌های عرضه رونق ندارد و دست دلالان را کوتاه کرده است. بنابراین افزایش حباب سکه می‌تواند نشان از تغییر نگاه معامله‌‌گران از بازار ارز به زمین بازی سکه باشد. در مقابل نیز برخی بر این باور هستند که بازار مملو از هیجانات افزایش است و ریسک معاملاتی روزبه‌‌روز در حال بیشتر شدن است.

بازار طلای جهانی/ حمایت از طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن

شرکت‌کنندگان بازار در روز جمعه خریدوفروش بالایی داشتند و قیمت طلا را افزایش دادند. پایین آمدن شاخص دلار هم ارزش طلا را بالا برده‌ است‌. قیمت طلا جمعه با ۰/۳ درصد افزایش به ۱۸۶۹ دلار و ۸ سنت رسید‌.

اطلاعات اشتغال و بازار کار در آمریکا که کمتر از حد انتظار بوده‌است، باعث شده نگرانی در مورد رکود اقتصادی بالا گرفته و از طلا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن حمایت شود. بازار طلا قبل از انتشار آمار ناامیدکننده بازار کار آمریکا هم در منطقه مثبت قرار داشت و حالا شتاب بیشتری گرفته‌است.

برخی اقتصاددان‌ها عقیده دارند این اطلاعات اقتصادی به پایین آوردن تورم کمک می‌کند و اجازه می‌دهد فدرال‌رزرو آمریکا سیاست‌های خود را آرام‌تر کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۵۰ واحد دیگر در نشست آتی خود افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته، کار خود را نزولی به پایان رساند. به‌طوری که تمامی تسه‌ها سرخ‌‌پوش شدند. بر این اساس تسه ۹۹۱۲ نیز روز چهارشنبه با افت ۲/۳۴ درصدی معادل ۳ هزار و ۱۰۸ تومان کاهش به زیر سطح ۱۳۰ هزار تومان بازگشت و دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۱۲۹ هزار و ۹۴۷ تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بازار مسکن بر این باور هستند که حذف ارز ترجیحی تا حدودی در قیمت تمام شده ساخت مسکن بی‌تأثیر بوده و تورم عمومی ممکن است در قیمت مصالح ساختمانی اثرگذار باشد و در طولانی‌مدت قیمت واحدهای مسکونی به آرامی افزایش داشته باشند. اما برخی دیگر معتقدند با وجود کم بودن ظرفیت رشد قیمت‌‌ها در بازار ملک، این احتمال وجود دارد که در صورت عدم توافقات برجامی هیجانات باعث گرانی کاذب و افزایش اجاره‌‌بها شود.

بازار نفت/ نوسان بازار نفت

به گزارش یازاکو به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه تغییر چندانی نداشته‌است. هنوز در مورد افزایش تولید اعضای ائتلاف اوپک پلاس برای جبران کاهش تولید روسیه تردید وجود دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه با ۱۸ سنت معادل ۰/۱۵ درصد کاهش به ۱۱۷ دلار و ۴۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲۸ سنت معادل ۰/۲۴ درصد کاهش به ۱۱۶ دلار و ۵۹ سنت رسید.

با توجه به تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای افزایش تولید ۶۴۸ هزار بشکه در روز به‌جای ۴۳۲ هزار بشکه‌ای که قبلاً موافقت شده بود، به‌نظر نمی‌رسد عرضه کافی نفت به بازار وجود داشته باشد.

آنگولا و نیجریه نمی‌توانند به هدف افزایش تولید خود برسند و تولید نفت روسیه هم به‌خاطر تحریم‌ها کاهش چشمگیری داشته‌است، بنابراین تحلیلگران عقیده دارند افزایش تولید این ائتلاف کمتر از میزان اعلام‌شده خواهد بود.

تولید نفت روسیه همین حالا هم ۱ میلیون بشکه در روز از آغاز جنگ در اوکراین کاهش یافته‌است و با توجه به تحریم واردات نفت این کشور توسط اتحادیه اروپا، احتمال کاهش بیشتر تولید آن وجود دارد.

گرچه انتظار می‌رود نفت برنت این هفته را با کاهش قیمت به پایان برساند، نفت آمریکا ۱/۶ درصد افزایش هفتگی قیمت را تجربه خواهد کرد. اطلاعات دولتی در روز پنجشنبه نشان می‌داد ذخایر نفت خام آمریکا بیشتر از حد انتظار در هفته منتهی به ۲۷ ماه مه کاهش‌یافته و ذخایر بنزین هم بر خلاف انتظار پایین آمده‌است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=65466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});