• امروز : چهارشنبه - ۱۳ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 3 July - 2024
5

کاهش جمعیت جوان در زنجان یک تهدید است

  • کد خبر : 66202
  • 22 خرداد 1401 - 11:45
کاهش جمعیت جوان در زنجان یک تهدید است
یاز اکو - معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: هم اکنون در کشور و استان با تهدید کاهش جمعیت جوان که تولیدکننده، خدمات‌رسان، فعال و کم‌هزینه است مواجه هستیم و در کنار این‌ها افزایش جمعیت سالمندی هم وجود دارد، لذا باید بر اهمیت سیاستهای جمعیتی تاکید شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، دکتر مشهود تقیلو روز یکشنبه با اشاره به میزان باروری کلی افزود: این میزان در سال ۵۹ در کشور، هفت نفر بود که عدد قابل توجهی محسوب می شد ولی این مقدار در امتداد برنامه‌ سیاست‌های کنترل جمعیت و نفوذ فرهنگی همزمان از خارج، در سال ۷۵ به ۲.۸، در سال ۸۵ به ۱.۹ و سال ۹۹ در کشور به ۱.۶۵ و در استان زنجان هم به ۱.۷۸ رسید.

وی با بیان اینکه با این روند با افت تولید نسل جدید و جوانی جمعیت مواجه هستیم، اضافه کرد: از نظر علمی برای حفظ پایه‌ جمعیت کشور میزان کلی باروری باید حداقل ۲.۱، یعنی ۳ نفر باشد و با این تعداد فرزند، حفظ شرایط پایه را خواهیم داشت و ممکن است مقداری از دغدغه جوانی جمعیت دور شویم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر جمعیت کشور با سیاست‌های جدید و حمایتی خانواده و جوانی جمعیت همراهی نکند ازنظر علمی سال‌های زیادی طول نخواهد کشید که محتاج نیروی جوان باشیم.

وی با بیان اینکه با شروع انقلاب اسلامی پیشرفت‌های چشمگیر و شگرفی در حوزه‌ سلامت با زحمات مجموعه بهداشت و درمان کشور ایجاد شد، گفت: ۴۵ سال قبل امید به زندگی، ۵۸.۹ سال بود که بعد از انقلاب با رسیدن به ۷۵.۵ سال، افزایش قابل توجهی یافته است.

تا سال ۱۴۲۰، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر خواهد شد

رئیس مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: بر اساس پیش‌بینی علمی برای آینده جمعیتی ایران تا سال ۱۴۲۰، یعنی یک دوره ۲۰ ساله، جمعیت سالمند کشور ۲ برابر خواهد شد.

به گفته این مسوول، این موضوع در خیلی از کشورها و حتی در کشورهای همسایه، در یک‌ دوره‌ ۱۰۰ ساله اتفاق می‌افتد و بر این اساس جمعیت کشور با سرعت پنج برابر نسبت به سایر کشورها درحال پیر شدن است که این مساله بطور قطع معضلاتی را همراه خواهد داشت و باید به فکر پیشگیری باشیم.

تقی‌لو با بیان اینکه هم اکنون مهمتر از بیماری‌های واگیردار موضوع پیرشدن و سالمندی جمعیت مطرح است، افزود: درست است که مساله اقتصادی هم در موضوع جمعیت، ازدواج و فرزندآوری مهم است ولی به جهت فرهنگی، آموزش و اطلاع‌رسانی و توجیه مردم، به ویژه جوانان در سن ازدواج، حائز اهمیت فراوانی‌ است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، احیای فرهنگ سنتی، حمایت و همیاری در بین خانواده‌ها و اطرافیان را در امر ازدواج و فرزندآوری مهم عنوان و خاطرنشان کرد: با تغییرات فرهنگی، تک‌فرزندی و جایگزینی برخی حیوانات اهلی به جای فرزند به کانون خانواده‌ها و جوانی جمعیت آسیب می‌زنیم و در این راستا، باید با حرکت و اقدام فرهنگی و آموزشی در بحث ازدواج و فرزندآوری، به وظیفه‌ خود عمل کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=66202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});