• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

تهران شدگی شهرها!

  • کد خبر : 6981
  • 21 اسفند 1399 - 11:55
تهران شدگی شهرها!
یاز اکو- پل بهاران تبریز که بر روی اتوبان شهید کسایی ساخته شده است، نمونه بارزی از تهران شدگی محض و تقلید کورکورانه از پل طبیعت تهران می باشد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، وحیده برنون عضو هیئت علمی دانشگاه در یادداشتی نوشت: پل طبیعت تهران با طراحی زیبا و معنادار با الهام از درخت و عنصر طبیعت طراحی شده است و عملکرد مطلوبی از یک فضای شهری  پیاده را از خود به نمایش گذاشته است.

در پل بهاران تبریز ما شاهد طراحی و ساخت بی محتوا و مقلدانه ای هستیم که به همین شکل در اغلب شهرهای کشور به شکل ناآگاهانه توسط مدیریت شهری در حال انجام است.

 در هر شهری و حتی در مقیاس کوچکتر در هر فضا و مکان شهری بایستی سیاستگذاران و طراحان به اقتضای موقعیت مکانی و عقبه هویتی و فرهنگی تاریخی آن به طراحی و آفرینش فضاهای معنی دار و زیبا و مطلوب همت گمارند.

 این امر علاوه بر اهمیت زیبایی شناسی و منظر آفرینی منحصربفرد شهری، منجر به ارتباط شهروندان با فضاها و نیز خلق حس تعلق به مکان و حس هویت و این همانی با فضا و در نتیجه تجربه مطلوب انسان از شهر می شود که یکی از اساسی ترین ابعاد “شهروندی فعال” در شهرسازی امروزی است.

 کلانشهری چون تبریز با تاریخ غنی و پرآوازه و با پشتوانه ی هویتی فرهنگی منحصربفرد خویش، آیا الگویی معنی دار برای طراحی المان و مناظر شهری خویش نیافته است تا بتواند پلی با منظر زیبا و منحصربه فرد و دیدنی برای شهروندان و ناظران خلق نماید؟

تاسف بار است برای تبریز کهن و تاریخی که سرشار است از روایتها و ادبیات و فرهنگهای شفاهی و مکتوب و وقایع تاریخی بی نظیر که ما شاهد طرحهای سبک سرانه و تقلیدی چون پل بهاران باشیم!!!!

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=6981

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});