• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

مرغ تبریز به تهران پر کشید/نقش پررنگ دلالان در کمبود مرغ

  • کد خبر : 7202
  • 23 اسفند 1399 - 10:45
مرغ تبریز به تهران پر کشید/نقش پررنگ دلالان در کمبود مرغ
یاز اکو - ارسال مرغ از آذربایجان شرقی به شهرهای بزرگی همچون تهران توسط دلالان، نارضایتی از میزان توزیع و سردرگمی مردم برای تأمین مایحتاج را به دنبال داشته تا حدی که مرغ در تبریز نایاب شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو مرغ پر کشید و کمیاب شد؛ حالا چند صباحی است که مرغ نیز برای خود صف‌های طولانی را به راه انداخته و در این میان، صحبت‌های متناقض مسئولان در خصوص نبود کمبود مرغ و حتی عادی بودن بازار، مردم را بیشتر سردرگم کرده است.

زمانی که پای سود و منفعت دلالان در میان باشد، اساسی‌ترین نیاز مردم نیز از سفره‌ها پر کشیده و سر از کلانشهرهای دیگر در می‌آورد تا سایه کمبود و افزایش قیمت بر وعده غذایی مردم سنگینی کند.

تاجایی که رئیس اتحادیه قصابان و مرغ‌فروشان تبریز معتقد است که کشتار تنها یک سوم مرغ مورد نیاز مردم استان در کشتارگاه‌ها انجام می‌گیرد و با ۴ خودروی حمل گوشت مرغ، نیاز یک شهر ۲ میلیون نفری تأمین نمی‌شود.

ایوب آقاپور فرشکار ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان شرقی در تأمین و توزیع گوشت مرغ، با مشکلات جدی روبرو شده و در این زمینه باید مسئولان اقدامات لازم را انجام دهند.

قاچاق مرغ توسط دلالان به شهرهای بزرگی مانند تهران

وی قاچاق مرغ به شهرهای بزرگ مانند تهران توسط دلالان را یکی از دلایل مهم کمبود و افزایش قیمت مرغ در تبریز و آذربایجان شرقی اعلام کرد و افزود: میزان گوشت مرغ مورد نیاز مردم استان، ۱۶۰ تن است و نابسامانی‌های موجود، موجب کشتار پایین و قاچاق شده است.

افزایش ۲۰ درصدی جوجه ریزی

در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان کشتار روزانه مرغ را ۲۳۰ تا ۳۰۰ تن اعلام کرده و گفت: میزان جوجه ریزی نسبت به مدت مشابه، ۲۰ درصد افزایش یافته است و هیچ گونه مشکلی در این رابطه نداریم.

اکبر فتحی ادامه داد: دلایل مختلفی از جمله حاکم شدن فضای روانی در جامعه مطرح است که در حال بررسی این موضوع هستیم که چرا با وجود افزایش تولیدات کشتار، عطش برای خرید هم‌چنان در بازار موجود است.

وی با اشاره به کشتار ۳۴۴ تن مرغ در روز پنجشنبه به خبرنگار مهر گفت: میزان کشتار صورت گرفته در هر شب، بیش از ۲۳۰ تن است تا حالت تعادل در تمامی نقاط استان برقرار شود.

فتحی افزود: تصورم بر این بود که روز پنجشنبه که حدود ۲ برابر نیاز استان، کشتار صورت گرفته حداقل تا ۲ روز، مرغ در مغازه‌ها موجود خواهد بود اما گوشت مرغ آمده و رفته است.

مشکلی در تأمین نهاده‌ها نداریم

وی با تأکید به افزایش میزان جوجه ریزی و کشتار توضیح داد: ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی با ارز دولتی برای مرغداری‌ها از طریق سامانه بازارگاه تأمین می‌شود و خوشبختانه حدود دو ماه است که مشکلی در این زمینه نداریم.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، میزان کشتار در عید نوروز و ماه مبارک رمضان افزایش خواهد یافت و علاوه بر این، مرغ منجمد به عنوان کالای جایگزین برای مرغ گرم نیز عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به کنترل میزان افزایش مصرف از طریق عرضه مرغ منجمد در ایام عید نوروز گفت: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته، تولیدات تقریباً کفاف داخل استان را می‌دهد بنابراین از این مسئله نگرانی نداریم و اگر نگرانی خاصی در این مورد وجود داشته باشد استان اردبیل را برای تأمین تعریف کرده‌ایم.

ممنوعیت خروج مرغ‌های زنده از استان

اما معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی معتقد است که تولیدات همسان با مصرف افزایش نیافته است و استان ما جزو استان‌هایی است که میزان تولیدات، بالا نیست در حالی که باید میزان تولیدات تا حدی افزایش یابد که به عنوان استان صادر کننده باشیم اما در حال حاضر استان وارد کننده مرغ با تأمین ۳۰ درصدی کمبود از اردبیل و ارومیه هستیم.

یوسف پایدار با تأکید بر ممنوعیت خروج مرغ از استان گفت: به دلیل افزایش قیمت مرغ در تهران و نبود کنترل در مرکز، تولیدات از مسیر میانه به زنجان، به تهران سرازیر می‌شود که در این راستا طبق حکم دادستانی، خروج مرغ چه به صورت لاشه، زنده و منجمد تا اطلاع ثانوی از استان ممنوع است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت گوشت قرمز موجب روی آوردن مردم به مصرف مرغ شده است و تا زمانی که مصرف گوشت قرمز کاهش یابد مصرف مرغ افزایش خواهد یافت.

به گفته معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، با افزایش میزان مصرف، میزان جوجه ریزی افزایش نیافته که موجب کمبود شده و زمینه برای به صف شدن مردم و افزایش قیمت فراهم می‌شود.

پایدار افزود: بازرسان در کشتارگاه‌های مرند، تبریز، مراغه، میانه و اهر مستقر بوده و خودروهای خروجی را رصد می‌کنند.

ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت

وی بیان کرد: کشتارگاه‌ها، مرغداران و مرغ فروشی‌ها مکلف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت هستند که در غیر این صورت احتکار و عرضه خارج از شبکه قلمداد خواهد شد.

پایدار به وجود ۸۰۰ واحد صنفی مرغ فروشی در تبریز اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: نرسیدن حجم گسترده مرغ نشان از این است که مرغ به اندازه کافی موجود نیست.

لزوم شفاف سازی تأمین مرغ واحدهای پروتئینی

وی ادامه داد: واحدهای پروتئینی موجود در استان برای تأمین مرغ از واحدهای کشتارگاهی خرید می‌کنند اما با توجه به افزایش مصرف مردم و فست‌فودها در سطح شهر، آیا مرغداری‌ها نیز افزایش یافته است؟

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: خریداری واحدهای تولیدی سوسیس و کالباس مشخص نبوده و زنجیره شفاف نیست.

پایدار افزود: الزام ثبت اطلاعات توسط کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها در سامانه جامع تجارت، تأیید و در دستور کار پیگیری کمیته تنظیم بازار در استان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=7202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});