• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5
در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

آذربایجان‌شرقی در حوز‌ه انرژی در بین استان‌های صنعتی کشور در مکان آخر قرار گرفته است

  • کد خبر : 74684
  • 23 مرداد 1401 - 14:30
آذربایجان‌شرقی در حوز‌ه انرژی در بین استان‌های صنعتی کشور در مکان آخر قرار گرفته است
یازاکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی – ابوالفتح ابراهیمی نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه چالش‌های تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس یکی از مشکلات بخش خصوصی استان است، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته، آذربایجان‌شرقی در حوز‌ی برق و انرژی در بین استان‌های صنعتی کشور در مکان آخر قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد، موضوع چالش‌های تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس مورد بررسی قرار گرفت.

ابوالفتح ابراهیمی نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه چالش‌های تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس یکی از مشکلات بخش خصوصی استان است، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته، آذربایجان‌شرقی در حوز‌ی برق و انرژی در بین استان‌های صنعتی کشور در مکان آخر قرار گرفته است و در حالی‌که پیک بار استان ۱۱۰۰ مگاوات تعیین شده، این سقف برای دیگر استان‌ها حداقل دو برابر این میزان است و شاخص فروش برق استان نیز در دیگر استان‌ها بالاتر از آذربایجان‌شرقی است.

مصطفی بهنیا، عضو کمیته صنعت احداث اتاق تبریز نیز در تحلیل وضعیت برق استان در مقایسه با دیگر استان‌ها گفت: بحث کمبود برق، مقوله‌ای است که بیش از ده سال است گریبان مردم و بخش صنعتی را گرفته و این بحران طی سال‌های اخیر به دلیل عدم توسعه و نبود سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق، شدت بیشتری گرفته است.

بهنیا، با تاکید بر اینکه آمارها حاکی از وجود تبعیض و مظلوم واقع شدن استان آذربایجان‌شرقی و منطقه‌ی شمال‌غرب در حوزه‌ی برق است، تاکید کرد: در تمامی شاخص‌های مورد بررسی قرار گرفته، مصرف سالانه‌ی پیک بار و دیماند صنعتی فروخته شده، تعداد و ظرفیت پست‌های ۴۰۰ کیلو ولت، تعداد و ظرفیت پست‌های فوق توزیع و بهره‌مندی جمعیت هر منطقه نسبت به تعداد پست‌های ۴۰۰ کیلوولت نشانگر وجود تبعیض و عقب‌ماندگی سه استان شمال‌غرب کشور نسبت به استان‌های اصفهان، خراسان‌رضوی، فارس و حتی یزد است.

وی اضافه کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات برق تضمینی تولید شده توسط بخش‌های خصوصی از تیرماه ۱۴۰۰ واریز نشده و موجب افزایش هزینه‌ها و ضرردهی آنها شده است.

عضو کمیته صنعت احداث اتاق تبریز در تشریح دیگر چالش‌های تولید نیروگا‌های کوچک مقیاس بخش خصوصی گفت: واردات قطعات یدکی مرتبط با این نیروگاه‌ها به دلیل حذف معافیت حقوق گمرکی این تجهیزات و نبود مشابه آنها در داخل یکی از عمده‌ی مشکلات است.

به گفته‌ی بهنیا، بازپرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی، بلاتکلیفی قراردادهای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک با وزارت نیرو، محدودیت گاز برای تولید برق از دیگر چالش‌ها در این زمینه است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان:

بخش خصوصی متحد شود و نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی در استان تاسیس کند

رسول اسماعیل‌زاده مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه نارسایی‌هایی در صنعت برق استان وجود دارد ولی نه به این تاریکی که بیان شد، خاطرنشان کرد: در استان نیاز به توسعه‌ی پست و خطوط شبکه وجود دارد. جمعیت استان ۴٫۸ درصد جمعیت کشور را تشکیل داده و ۲٫۶ درصد برق کشور در این استان تولید و ۳٫۶ درصد برق کشور در آذربایجان‌شرقی مصرف می‌شود.

وی یادآور شد: وزارت نیرو در کل کشور از شهریور ۱۴۰۰ به نیروگاه‌های کوچک مقیاس بدهکار است و من هم تایید می‌کنم که واردات قطعات مورد نیاز برای نیروگا‌ه در این شرایط بسیار سخت است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان تاکید کرد: هدفگذاری ما برای سال ۱۴۰۵ تولید ۳۰۰۰ مگاوات است و برای ۲۰۳۷ مگاوات آن فراخوان داده‌ایم ولی متاسفانه گاز مورد نظر برای تولید آن در استان مهیا نیست.

رسول اسماعیل‌زاده در پایان ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی استان دست در دست هم دهند و از ظرفیت فاینانس هم استفاده شود و یک نیروگاه بزرگ با مقیاس ۱۵۰۰ مگاوات در استان راه‌اندازی شود که این امر می‌تواند مشکلات زیادی را برطرف کند.

استاندار: راهکارهای حل مشکل برق استان مشخص است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه یکی از چالش‌های چندین ساله‌ی استان برق و گاز است، گفت: با چند راهکار مشخص می‌توان این مشکل را حل کرد. ورود جدی بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، ایجاد تسهیلات برای صنایع بزرگ استان، توسعه‌ی پست‌های فوق توزیع و ۴۰۰ کیلوولت، عملیاتی شدن تعهد تولید ۳۰۰ مگاوات توسط شرکت مس و پیگیری شرکت گاز برای اخذ مصوبه و افزایش سهمیه‌ی استان راهکارهای حل این مشکل است.

نماینده بستان‌آباد: در بخش برق، از یک عقب‌ماندگی تاریخی برخورداریم

غلامرضا نوری نماینده مردم بستان‌آباد نیز با بیان اینکه در بخش برق، استان آذربایجان‌شرقی از یک عقب‌ماندگی تاریخی برخورداریم، گفت: متاسفانه در مورد راهکارها کار جدی انجام نشده است. وضعیت فعلی حاکی از این واقعیت است که شرایط برای سرمایه‌گذاری و ورد بخش خصوصی در حوزه‌ی انرژی جذاب نیست و با یک نقیصه مواجهیم.

وی در مورد حذف معافیت مالیاتی ماشین‌آلات و مواد اولیه نیز یادآور شد: متاسفانه این لایحه دولت بود و مجلس با این امر مخالف بود و طرح دوفوریتی داده‌ایم تا بحث معافیت مالیاتی ماشین‌آلات اصلاح شود.

گفتنی است؛ در هشتاد و هشتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد، سه موضوع چالش‌های تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس، مشکل بیمه قالیبافان، و مشکل تسهیلات بانکی و تعرفه مالیاتی ماشین‌آلات و مواد اولیه مورد بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=74684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});