• امروز : یکشنبه - ۸ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 29 September - 2024
6

ترکیه نقش مهمی در تغییر ساختار اروپا ایفا می کند

  • کد خبر : 75181
  • 27 مرداد 1401 - 10:00
ترکیه نقش مهمی در تغییر ساختار اروپا ایفا می کند
یاز اکو_آیهان زیتین اوغلو، رئیس بنیاد توسعه اقتصادی (IKV) ترکیه گفت: ترکیه نقش مهمی در تغییر ساختار اروپا ایفا خواهد کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح زیتین اوغلو طی سخنانی در شصتمین مجمع عمومی IKV در استانبول گفت: توسعه اروپا بار دیگر با تغییر موازنه ها در پی حمله روسیه به اوکراین و آغاز مذاکرات الحاق کشورهایی مانند آلبانی و مقدونیه شمالی در دستور کار قرار گرفت.
به عبارت دیگر، در حالی که روند گسترش اتحادیه اروپا دوباره فعال می شود، انتظار می رود تغییری در مرزهای شرقی و جنوب شرقی اتحادیه اروپا رخ دهد.

 زیتین اوغلو خاطرنشان کرد: این وضعیت برای ترکیه مهم است.
این مهم است که ترکیه حق تصمیم گیری در تمامی نهادهای اروپایی به ویژه در اتحادیه اروپا را دارد.

 تقویت، نوسازی و اصلاح ساختار داخلی، نظام حقوقی، دموکراسی و اقتصاد ترکیه در این فرآیند، این کشور را قادر می‌سازد تا در این تحولات سهم بیشتری داشته باشد.

روابط ترکیه و اتحادیه اروپا با اختلاف بر سر چندین موضوع از جمله تنش در مدیترانه شرقی، نقش ترکیه در سوریه، بحران مهاجران و بن بست در روند الحاق ترکیه به این بلوک مشخص شده است.

 با این حال، ترکیه اخیرا بار دیگر تاکید کرد: بخشی از اروپا است و آینده خود را در اتحادیه اروپا می بیند.

آنکارا خواستار تقویت مجدد روند الحاق، به روز رسانی اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و ترکیه، گفتگوهای منظم در سطح بالا، آزادسازی ویزا و مبارزه با تروریسم است.

زیتین اوغلو ادامه داد: ترکیه با موقعیتی که غرب را به شرق پیوند می دهد، صنعت رقابتی، جمعیت پویا، منابع طبیعی و تحول سبز و دیجیتال، پتانسیل این را دارد که یکی از کشورهای پیشرو باشد.

 

وی گفت:برای ترکیه مهم است که مزایای خود را به سود تبدیل کند تا در اقتصاد بازسازی شده جهانی به منصه ظهور برسد.

وی ادامه داد: لازم است با افزایش سرمایه گذاری در آموزش، سهم محصولات فناوری پیشرفته با ارزش افزوده بالا را در صادرات خود افزایش دهیم.

زیتین اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه دارای مزیت ها و پتانسیل های قابل توجهی در زمینه منابع انرژی های تجدیدپذیر و تولید پایدار است، افزود: این یک مزیت برای ما است و با به روز رسانی اتحادیه گمرکی و هماهنگی با قرارداد سبز می توان آن را بیشتر توسعه داد.

بهبود فضای سرمایه گذاری به منظور جذب سرمایه گذاری های بین المللی به ویژه در بخش های سبز و دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکیب آوداگیچ، رئیس اتاق بازرگانی استانبول (ITO) نیز تاکید کرد : پیشبرد ثبات، صلح، امنیت و توسعه اقتصادی اروپا با برقراری روابط قوی با کشورهایی مانند ترکیه امکان پذیر است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});