• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5
حریت گزارش داد:

آیا طرح های فرش ایرانی با ذائقه بازار فروش تغییر خواهد کرد؟

  • کد خبر : 77051
  • 09 شهریور 1401 - 12:45
آیا طرح های فرش ایرانی با ذائقه بازار فروش تغییر خواهد کرد؟
یاز اکو_اشکال هندسی خیره کننده ای که هنر انتزاعی قرن بیستم را به یاد می آورد، آن چیزی نیست که شما انتظار دارید در طراحی فرش دستباف ایرانی ببینید. اما تغییر ذائقه و افزایش رقابت از آسیا، برخی فعالین در تولید و تجارت این کالا را وادار به طراحی مجدد و تغییر اندازه سنتی فرش ایرانی با قدمت بیش از 2000 سال کرده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از حریت احد عظیم زاده ۶۵ ساله که خود را بزرگترین صادرکننده فرش ایرانی در جهان می خواند، گفت: «انقلابی در راه است.»

وی گفت:فرش‌هایی که به‌طور سنتی در جمهوری اسلامی بافته می‌شوند به‌خاطر طرح‌های گل‌دار متراکم و منحنی در رنگ‌های غنی شناخته می‌شوند. زیبایی و کیفیت آنها مدتهاست که در سراسر جهان شناخته شده است، با این حال فروش در ۳۰ سال گذشته سقوط کرده است.

احمد کریمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف، به خبرگزاری فرانسه گفت: «در سال ۱۹۹۴ ارزش فرش های ایرانی فروخته شده در خارج از کشور به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید و ۴۰ درصد از صادرات غیرنفتی ما را تشکیل می داد.

وی گفت : تا سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ این رقم به ۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

کریمی گفت:با معیاری دیگر، در سال ۲۰۰۰، ایران ۳۲ درصد از صادرات فرش دستباف جهانی را به خود اختصاص داده بود ولی با افزایش صادرات چین و هند، این میزان تا سال ۲۰۱۹ به ۷٫۹ درصد کاهش یافت.

تحریم‌های بین‌المللی ایران بر سر برنامه هسته‌ای، حقوق بشر و مسائل دیگر فرش صادرات فرش ایران را تخت تاثیر قرار داد ولی عوامل دیگری نیز در این مهم مقصر هستند.

کریمی گفت: تنوع بالای فرش های موجود در بازار و تغییر ذهنیت و ذائقه نسل های جدید از دیگر عوامل موثر در کاهش تقاضای بازارهای جهانی نسبت به فرش ایرانی بوده است.

عظیم زاده صادرکننده فرش ایران گفت: آینده مختص فرش دستباف مدرن است.

وی در نمایشگاه فرش دستباف هفته گذشته در تهران گفت:نقش‌های فرش ایرانی قدیمی است اما امروزه تقاضای زیادی برای سبک‌های معاصر وجود دارد. چرا که این طرح ها برای  برای یک خانه مدرن مناسب تر هستند.

از جمله سبک های جدید به نمایش درآمده در نمایشگاه فرش تهران که یکشنبه پایان یافت: فرشی با مربع های کوچک از خطوط آبی و سفید مورب هیپنوتیزمی بود.

دیگری الماس و دیگر نقوش هندسی را در ابریشم طلایی روی زمینه سیاه نشان می دهد. یک فرش پشمی به نظر می رسد که گویی یک غلتک جوهر پاشیده شده از طلا بر روی آن باقی مانده است.

عظیم زاده می گوید: «رنگ ها شفاف و اندازه ها کوچکتر است»، این چیزی است که سلیقه های مدرن می طلبد.

عظیم زاده معتقد است:سبک جدید ارزان تر است و این یکی از مشوق های خرید برای مشتری است.

وی افزود:برخی از این فرش ها به قیمت ۳۰۰۰ یا ۴۰۰۰ دلار به فروش می رسند، در حالی که یک فرش سنتی ۲۰۰۰ متری از تبریز ۱۲۰ میلیون دلارقیمت دارد.

وی گفت :در حال حاضر، طرح های مدرن هنوز در غرفه او در نمایشگاه در اقلیت هستند، اما سهم نقوش سنتی به تدریج در مجموعه او کاهش می یابد.

عظیم زاده پیش بینی می کند: سال آینده ۷۰ درصد فرش های به نمایش گذاشته شده مدرن خواهد بود.

کریمی، از اتحادیه صادرکنندگان، با ابراز تاسف از اینکه فرش ایرانی امروزه به عنوان «کالای مصرفی برای گذاشتن جلوی در دیده می شود، در حالی که در گذشته یک سرمایه گذاری بود گفت: فرش ایرانی وضعیت خود را به عنوان یک شیء هنری از دست داده است.

عباس آرسین نیز گفت: «پدرم و برادر بزرگترم نمی‌دانستند که چرا من خودم را خسته می‌کنم تا فرش‌های قدیمی کم رنگ شوند.

اما وقتی اولین آثارم را به نمایش گذاشتم و مشتریانش آمدند، خانواده‌ ام من را تشویق کردند که «فقط این کار را انجام دهم».

آرسین گفت: هند، پاکستان، ترکیه و چین در بازار جهانی از ایران پیشی گرفتند زیرا «ما ایرانی ها روابط کمتری با بقیه جهان داشتیم. ما تغییراتی را که در حال رخ دادن بود ندیدیم.»

مهدی جمشیدی، ۴۲ ساله، مدیر فروش شرکت فرش ایران گفت: «از یک سال پیش شروع به ساخت فرش‌هایی با طرح‌های مدرن کردیم، اما آنها تنها پنج درصد از تولید ما را تشکیل می‌دهند و فکر نمی‌کنم از این فراتر برویم.

وی تاکید کرد:فرش‌های مدرن هرگز جایگزین فرش‌های سنتی نمی‌شوند که ریشه در فرهنگ و مناطق ما دارد.»

حمید سیاح فر، ۵۴ ساله، فروشنده ای که زمان خود را بین تهران و تورنتو می گذراند، گفت : سبک های هندسی جدید ممکن است برای یک دفتر کار مناسب باشند، اما برای خانه جذاب نیستند.

وی گفت : این فقط یک مد است، “و مانند هر مدی ناپدید خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=77051

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});