• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
0

سرانه ای که در آذربایجان غربی همچنان نامطلوب است

  • کد خبر : 78318
  • 19 شهریور 1401 - 13:15
سرانه ای که در آذربایجان غربی همچنان نامطلوب است
یاز اکو - آذربایجان غربی نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی است جمله ای است که سالیان سال از زبان مسئولان استانی گفته و فقط در فقط در خبرها بیان می شود، معضل کمبود فضای آموزشی در استانی طولی که دارای مناطق روستایی و کوهستانی است به داستانی تکراری تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، همه ساله شاهد تارکین تحصیل در این استان هستیم که می توان یکی از دلایل ترک تحصیل این دانش آموزان را کمبود مدرسه برشمرد. وجود مدارس سه شیفته و کانکسی لزوم اهمیت و رعایت عدالت آموزشی را در این استان دو چندان می کند.

در طول سال جاری در سطح استان به خصوص در مناطق روستایی تعداد قابل توجهی کلاس درس به بهره برداری رسیده یا کلنگ احداث به زمین زده شده اما هنوز هم کمبود کلاس درس معضلی است که سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی را به ۴.۱متر مربع برای هر دانش آموز رسانده است.

وضعیت سرانه آموزشی در آذربایجان غربی نامطلوب است

استاندار آذربایجان غربی شامگاه چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه آموزش مطلوب و کیفی اساس توسعه هر منطقه بوده آذربایجان غربی نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه برقراری عدالت منطقه ای و آموزشی در استان دارای اهمیت است، بیان کرد: در داخل شهر ارومیه مدارسی سه شیفته فعال هستند که برخی ها حتی به صورت کلاسهای کانکسی اداره می شوند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: ۳۰۰ هزار نفر در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند که وضعیت سرانه آموزشی نامطلوبی دارند و این موضوع نیازمند مدیریت است تا بحث عدالت آموزشی را در توزیع امکانات محقق کنیم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه برای جبران کمبود فضاهای آموزشی و تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه آموزش و پرورش، خواستار تخصیص اعتبارات ویژه هستیم، افزود: متاسفانه آذربایجان غربی در شاخص های توسعه حوزه آموزشی، جایگاه مناسبی در سطح کشور ندارد و برای بهبود این وضعیت نیازمند حمایت جدی دولت و وزارت آموزش و پرورش هستیم.

برای جبران کمبود فضاهای آموزشی استان نیازمند تخصیص اعتبارات ویژه هستیم

وی با درخواست از وزیر آموزش و پرورش جهت تامین و تجهیز مدارس استان، خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود فضاهای آموزشی و تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه آموزش و پرورش، خواستار تخصیص اعتبارات ویژه هستیم.

رئیس شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اینکه آموزش مطلوب و کیفی اساس توسعه هر منطقه است، افزود: ۲۰ هزار بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد که برنامه ریزی برای بازگشت آنان به چرخه تحصیل و آموزش باید توسط آموزش و پرورش صورت گیرد.

معتمدیان با اعلام اینکه آذربایجان غربی نیازمند افزایش سرانه فضای آموزشی برای کیفی شدن آموزش است، تصریح کرد: تشکیل کارگروه ویژه برای ساماندهی سرانه فضای آموزشی استان ضروری بوده و از ظرفیت خیرین در این زمینه استفاده خواهد شد.

نهضت مدرسه سازی باید در آذربایجان غربی راه اندازی شود

وی با تاکید بر برقراری عدالت منطقه‌ای و آموزشی در استان، افزود: مناطق کم برخوردار آذربایجان غربی وضعیت سرانه آموزشی نامطلوبی دارند و برای برقراری عدالت آموزشی در توزیع امکانات، راه اندازی نهضت مدرسه سازی در استان باید صورت گیرد و با استفاده از تمام ظرفیتها در این راستا حرکت خواهیم کرد.

رشد ۲.۳ درصد باسوادی در آذربایجان غربی

به گفته حسن خانی معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان براساس سرشماری سال ۹۵ میانگین باسوادی کشوری ۸۷.۶ درصد و میانگین استانی ۸۲ درصد است و استان مابین دو سرشماری با رشد ۲.۳ درصد باسوادی در جایگاه ششم کشوری قرار دارد.

وجود ۲۰هزار تارک و بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی

جنگی, مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی نیز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان از کمبود ۶ هزار نفر نیروی انسانی در مجموعه آموزش و پرورش استان خبرداد و گفت: ۲۰هزار تارک و بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد که با برنامه‌ریزی صورت گرفته نسبت به جذب بازماندگان از تحصیل اقدام خواهد شد.

وی اظهار کرد: سرانه فضای ورزشی استان به ترتیب ۳ سانتیمتر فضای بسته ورزشی و ۱۲ سانتیمتر فضای ورزشی باز می باشد که نسبت به میانگین کشوری بسیار ناچیز است.

جنگی خاطر نشان کرد:سرانه فضای آموزشی استان ۴.۱متر مربع برای هر دانش آموز است که نسبت به میانگین کشوری با ۵.۲ متر پایین تر است و برای رسیدن به میانگین کشوری فضای آموزشی، باید ۴۵۰۰کلاس درس در استان احداث شود.

نقش آموزش و پرورش در توسعه و پیشرفت هر جامعه ای بر کسی پوشیده نیست چرا که بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه ی این کشور ها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار هستند.

اما کمبود کلاس درس فرصتی فراهم میکند تا آینده سازان کشور نتوانند با ادامه تحصیل آینده رویایی برای کشور ترسیم کنند.در این راستا ضروری است خیرین نیز دوشادوش دولت دربسترسازی برای ارتقا آموزش کشور با ساخت کلاس درس بیش از گذشته یاری رسان باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=78318

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});