• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

ترکیه، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت ۷۰۰ معترض در روسیه

  • کد خبر : 80256
  • 05 مهر 1401 - 9:00
ترکیه، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت ۷۰۰ معترض در روسیه
یاز اکو - "فرار روس ها از سربازگیری اجباری" سوژه بسیاری از رسانه های بین المللی شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است بعد از اعلام برنامه سربازی اجباری دولت روسیه برای اعزام به جنگ اوکراین، شمار زیادی از جوانان روسیه این کشور را ترک کرده اند. حالا استانبول به مرکزی برای فرار روس ها از سربازگیری اجباری تبدیل شده است. روس ها نگران هستند در چارچوب برنامه سربازی اجباری دولت روسیه مرزهای این کشور نیز در مقابل آنها بسته شود.

روسیه از ۵ اسفند جنگ علیه اوکراین را آغاز کرد و این جنگ همچنان ادامه دارد.

بازداشت ۷۰۰ مخالف سربازگیری

خبرگزاری فرانسه به نقل از سازمان غیردولتی “او وی دی اینفو” نوشت: روز شنبه گذشته پلیس روسیه، ۷۱۰ نفر را در تجمع مخالفت با سربازگیری اجباری در ۳۲ شهر این کشور بازداشت کرد. نیمی از این افراد در مسکو دستگیر شدند.

یک زن جوان به هنگام بازداشت توسط پلیس ضدشورش، فریاد می زد: ” ما سوخت توپ های جنگ نیستیم”. این شعاری است که به تازگی از سوی مخالفان سربازگیری اجباری در روسیه برای جنگ در اوکراین، تکرار می شود.

در سن پترزبوگ هم شمار زیادی از معترضان به سربازگیری اجباری بازداشت شدند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه از محل تجمع گزارش داد: “ایلیا ورولوف” ۲۲ ساله این تابلوی کوچک را در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: “آزادی”.

بازداشت معترضین در روسیه

استانبول، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت 700 معترض در روسیه

او گفت: می خواهم با آنچه که می گذرد مخالفت کنم. نمی خواهم برای پوتین، بجنگم.

“ناتالیا دوبوفا” خانم ۷۰ ساله هم گفت: من مخالف جنگ و سربازگیری اجباری هستیم. نگران جوانان هستم.

در مقابل، روز جمعه گذشته هم صدها نفر در مسکو و سن پترزبوگ در حمایت از آنچه که “عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه برای حمایت از غیرنظامیان دونباس” می خوانند تجمع کردند. دونبال دو منطقه روس نشین شرق اوکراین است.

بازداشت معترضین در روسیه

استانبول، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت 700 معترض در روسیه

پوتین هفته گذشته حکم سربازگیری اجباری را اعلام کرد. در همان زمان هم ۱۴۰۰ معترض به این اقدام در سراسر روسیه بازداشت شدند.

پوتین همچنین قانونی را امضا کرد که براساس آن نظامیانی که در مرحله “بسیج اجباری نیروهای جدید”، فرار می کنند یا از دستور جنگیدن سرپیچی می کنند با مجازات تا ۱۰ سال زندان روبه رو خواهند شد. علاوه بر این، پوتین قانون تسهیل اعطای شهروندی روسیه به افراد خارجی که در صف نظامیان روسیه می جنگند را امضا کرد.

بازداشت معترضین در روسیه

استانبول، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت 700 معترض در روسیه

فرار از روسیه به استانبول

در گزارش خبرگزاری فرانسه می خوانیم: نفس راحت کشیدن و نگرانی، احساس شهروندان روس است که برای فرار از سربازی اجباری به استانبول آمده اند؛ نگرانی برای نزدیکان که در روسیه باقی مانده اند.

کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه) به تازگی در چارچوب حمله علیه اوکراین، برنامه بسیج جزئی برای نیروهای ذخیره اعلام کرده است. این یعنی اینکه جوانان باید برای جنگ روسیه علیه اوکراین به واحدهای نیروهای مسلح بپیوندند.

از روز چهارشنبه یعنی زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس فدراسیون روسیه برنامه بسیج نیروها را برای مردان در سن جنگ اعلام کرد قیمت برخی بلیط های سفر از مسکو، ۱۰ برابر شده است.

این برای نخستین بار از زمان جنگ جهانی اول تاکنون است که در روسیه، برنامه بسیج نیروها اعلام می شود.

هیچ کدام از شهروندان روس که به استانبول آمده اند و مشخص است که وسایل و بار خود را با عجله بسته اند هویت خود را کامل اعلام نمی کنند زیرا می ترسند پلیس روسیه علیه نزدیکان آنها در روسیه، اقداماتی را در پیش بگیرد.

همه درباره نگرانی صحبت می کنند که از زمان آغاز تجاوز روسیه به خاک اوکراین در ۵ اسفند ۱۴۰۰ تاکنون آن را نمی شناختند.

استانبول، مقصد فرار روس ها از سربازی اجباری / بازداشت 700 معترض در روسیه

“داریا” شهروند ۲۲ ساله روس که به استانبول آمده است گفت: با دوستان خود صحبت کردیم. خیلی ها به رفتن فکر می کنند.

وی افزود: در فوریه {زمان اعلام جنگ روسیه علیه اوکراین} کسی نمی خواست فرار کند اما حکم صادر شده در ۲۱ سپتامبر {آغاز سربازگیری اجباری}، باعث شد خیلی ها درباره رفتن دوباره فکر کنند.

داریا اضافه کرد: ترکیه، مقصد موقت ماست. ما اینجا موقت هستیم زیرا خطرات بسته شدن کامل مرزهای روسیه وجود دارد.

همسرش “اندری” ۲۳ ساله هم گفت از روز اول جنگ به رفتن فکر می کرد اما اعلام سربازی اجباری باعث شد او مطمئن شود باید کشور را ترک کند. خیلی ها به این دلیل تصمیم گرفتند کشور را ترک کنند.

اندری همچنین برای یکی از دوستان دوره کودکی اش نگران است. وی گفت: دوستم نتوانست بلیط ترکیه را بخرد زیرا قیمتش ۴۰۰ هزار روبل (۷۱۳۰ یورو) بود. این قیمت ۱۰ برابر گران تر از قیمت گذشته است.

برنامه سربازی اجباری که پوتین آن را اعلام کرد با هدف حمایت از نظامیان روسیه و افزودن صدها هزار نیرو انجام می شود. این در حالی است که ارتش روسیه در اوکراین با شکست های زنجیره ای روبه رو شده است. شکست هایی که سرنوشت جنگ را از ۷ ماه قبل تغییر داد.

ترکیه یکی از بهترین مقاصد توریستی برای بسیاری از شهروندان روس است. ترکیه از جمله معدود کشورهایی است که همچنان به روسیه پرواز مستقیم دارد و شهروندان روس برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند.
به همین دلیل ترکیه می تواند مقصد خوبی برای سفرهای فوری روس ها باشد.

از زمان اعلام سربازی اجباری شهروندان روس، خرید بلیط سفر به ترکیه در روسیه با ازدحام و رقابت بسیاری روبه رو شده است. به همین دلیل برای بسیاری، به دلیل قیمت بالای پرواز ترکیه، ترک روسیه ممکن نیست.

شرکت های هواپیمایی ترکیه هم از هواپیماهای بزرگتر برای پروازهای روسیه استفاده می کنند تا بتوانند شمار بیشتری از مسافران را جابجا کنند. برقراری فوری پروازهای جدید به روسیه برای شرکت های ترکیه ممکن نیست.

“ساشا” ۴۸ ساله مدیر یک شرکت نیز گفت او افرادی را می شناسد که می خواهند روسیه را ترک کنند اما راهی برای این کار ندارند. او در استانبول به خبرگزاری فرانسه گفت: معتقدم خیلی ها می خواهند روسیه را ترک کنند اما تعداد پروازها خیلی کم هستند.

به گفته ساشا، بعد از اعلام برنامه سربازی اجباری در روسیه، برآورد واقعی وضعیت روحی مردم روس سخت است زیرا همچنان برخی جنگ را تایید می کنند و آمادگی دارند بجنگند.

وی افزود: “فعلا توافقی در روسیه نیست. برخی، پوتین را تایید می کنند و برخی دیگر نه … او را تایید نمی کنند. خیلی ها می ترسند نظرشان را بگویند”.

او ادامه داد: قطعا ما تحت فشار هستیم. در روسیه، سیستم نظارت بر اساس شناسایی چهره افراد وجود دارد و کشف هویت افراد راحت است. این مصاحبه را ممکن است ارتش روسیه علیه خود بداند. در آینده ممکن است افرادی که چنین مصاحبه هایی داشته باشند با مشکل مواجه بشوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=80256

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});