به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از وزارت راه و شهرسازی؛ خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در حاشیه بازدید از راهآهن اردبیل- میانه با اشاره به اهمیت خط آهن و اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور با تکمیل این پروژه اظهار کرد: خط ریلی اردبیل- میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۸۷ درصد همراه شده و با توجه به اینکه در بخش زیرسازی نیز ۹۲.۵ درصد پیشرفت را کسب کرده و در حال اتمام است، تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ به بهرهبرداری خواهد رسید.
خادمی این مسیر ریلی را دارای ۲۸ کیلومتر تونل اعلام کرد و گفت: طولانیترین پل ریلی کشور به طول ۴.۲ کیلومتر در این مسیر ساخته میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، راهآهن اردبیل میانه را یکی از دشوارترین پروژههای ریلی کشور دانست و افزود: این پروژه دارای بیشترین تراکم ابنیههای بزرگ در سطح کشور بوده و با توجه به عبور از مناطق رانشی با چالشها و پیچیدگیهای فنی و مهندسی همراه است.
وی خاطر نشان کرد: راهآهن اردبیل به طور کامل توسط پیمانکاران بخش خصوصی اجرا شده و در این طرح، ۱۱ پیمانکار و ۷ مشاور مشغول فعالیت هستند.
استفاده از تجهیزات کاملا داخلی
به گفته خادمی، در این پروژه بزرگ ریلی از تجهیزات کاملاً داخلی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی سرعت حمل بار در این مسیر ریلی را ۱۲۰ کیلومتر و سرعت سفرهای مسافری را ۱۶۰ کیلومتر اعلام کرد.
خادمی گفت: ظرفیت جابجایی مسافر از این خط ریلی در سال اول بهرهبرداری ۷۰۰ هزار نفر است و امکان انتقال ۹ هزار تن بار را نیز دارد.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور ادامه داد: این ظرفیت در سال بیستم بهرهبرداری به ۱.۵ میلیون نفر مسافر و ۲۰ میلیون تن بار خواهد رسید.
گفتنی است، راه آهن میانه- اردبیل به عنوان یکی از سختترین و فنیترین پروژههای ریلی در حال اجرای کشور، بخشی از راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد به طول ۱۷۵ کیلومتر است که پیش از این از سوی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به عنوان شاهکار مهندسی کشور یاد شده بود.
تکمیل این پروژه، اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور و تسهیل عبور و مرور مسافرین، توسعه استان اردبیل، افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی را به دنبال دارد.
عملیات اجرایی راهآهن میانه – اردبیل به طول تقریبی ۱۷۵ کیلومتر در سال ۸۴ شروع شده و هماکنون در ۱۲ قطعه در دست اجراست. به لحاظ شرایط توپوگرافی، ۳۵ درصد این پروژه در منطقه کوهستانی و سختگذر، ۴۵ درصد در تپه ماهور و ۲۰ درصد در منطقه هموار واقع شده است.