به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، شماره تلفن سهرقمی ۱۳۷ متعلق به شهرداری تبریز بوده و تمام شهروندان میتوانند برای تقاضای خدمات و یا اعلام درخواست در تمامی حوزه های اجرایی مربوط به شهرداری با آن تماس بگیرند. شهروندان می توانند پیشنهادها و شکایتهای خود را در تمامی حوزههای کاری شهرداری و مدیریت شهری اعلام کرده و کد رهگیری جهت پیگیری و بازخورد دریافت کنند.
طی روزهای ۲۶ آذر تا دوم دی ماه و به عبارتی در هفتهای که گذشت، یک هزارو ۴۷۸ مورد توسط سامانه ۱۳۷ شهرداری به ثبت رسیده که بیشترین آمار درخواست شهروندی مربوط به مناطق ۴، ۱، ۳ و ۲ است.
بررسی آمار درخواست شهروندان نشان می دهد منطقه ۱ با ۲۲۴ مورد، منطقه ۲ با ۱۹۴ مورد، منطقه ۳ با ۲۱۸ مورد، منطقه ۴ با ۳۰۶ مورد، منطقه ۵ با ۱۰۷ مورد، منطقه ۶ با ۱۱۲ مورد، منطقه ۷ با ۱۰۲ مورد، منطقه ۸ با ۶۴ مورد، منطقه ۹ با شش مورد و شهرداری منطقه ۱۰ نیز ۱۴۵ مورد پیام از سوی شهروندان مواجه بودهاند.
۱۰ مورد از مهمترین و بیشترین علل تماس شهروندان
پیگیری مشکلات سد معبر، جمع آوری زباله و نخاله، آسفالت و لکه گیری، ساخت و ساز غیرمجاز، جمع آوری حیوانات بلاصاحب، پاکسازی معابر، مرمت و تعمیر و ترمیم، لایروبی و تنظیف آبروها، نصب تابلو و باکس زباله و پل، رفع آبگرفتگی به ترتیب ۱۰ مورد از مهمترین و بیشترین علل تماس شهروندان با این سامانه طی هفته گذشته است.
بر همین اساس ۵۰۸ مورد تماس در خصوص رفع سد معبر انجام یافته که بیشترین این تماسها از سوی مناطق ۴، ۱، ۳، ۱۰، ۲ و… بوده است.
تعداد ۱۸۲ مورد تماس جهت جمع آوری زباله و نخاله و ضایعات به ثبت رسیده که شهروندان مناطق ۳، ۴ و ۱ بیشترین تقاضا در این خصوص را ثبت کرده اند.
آسفالت و لکه گیری با ۱۶۰ مورد رتبه سوم بیشترین تماس شهروندان را داشته که مناطق ۴، ۳ و ۲ عمده این تماس ها را به خود اختصاص دادند.
ساخت و سازهای غیرمجاز با ۱۱۶ مورد بیشترین درخواست شهروندان مناطق ۴ و ۱ بوده است.
همچنین جمع آوری حیوانات بلاصاحب با ۱۱۵ مورد بیشترین درخواست شهروندان مناطق ۱، ۵ و ۲ تبریز را به خود اختصاص داده است.
پاکسازی معابر با ۱۱۴ مورد ششمین خواسته شهروندان طی هفته گذشته به شمار می رود که مناطق ۲، ۱ و ۴ بیشترین تقاضا در این زمینه را ثبت کرده اند.
مرمت و تعمیر با ۶۲ مورد از سوی مناطق ۱، ۳ و ۲ در مرحله بعدی درخواست شهروندان با سامانه ۱۳۷ به شمار می رود.
درخواست برای لایروبی آبروها با ۴۴ مورد از سوی شهروندان مناطق ۴، ۳، ۱ و… در رتبه هشتم این موارد جای گرفته است.
تعداد ۳۰ مورد درخواست نصب تابلو، باکس های زباله، نصب پل و… بیشترین آمار ثبت شده از سوی مناطق ۲، ۴ و ۵ است.
رفع آبگرفتگی با ۲۷ مورد از سوی مناطق ۴، ۳ و ۱ نیز کمترین درخواست شهروندان از شهرداری تبریز طی هفته گذشته بوده است.
تماسهای ثبت شده با سامانه ۱۳۷ پس از ثبت اولیه به مناطق دهگانه سطح شهر ارجاع داده میشود و پس از پیگیری، بررسی و رفع موارد مورد نیاز به شهروندان اطلاع رسانی می شود.
علاوه بر خط تماس تلفنی ۱۳۷، اپلیکیشن چشم شهروند یکی دیگر از راه ارتباطی شهروندان تبریز با مرکز ۱۳۷ شهرداری تبریز است. شهروندان می توانند با استفاده از این اپلیکیشن مشکلات شهری در زمینه های خدمات شهری، عمرانی، فرهنگی را به شهرداری ارسال کنند. از قابلیت های این اپلیکیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد: ارسال عکس و فیلم از مشکلات، تعیین دقیق از طریق نقشه، مشاهده درخواست های ثبت شده، مشاهده درخواست های ثبت شده اخیر شهروندان، امکان پیگیری درخواست ها از طریق کد پیگیری اعلام شده، قابلیت کار به صورت آفلاین اشاره کرد.
هنگامی که دسترسی به اینترنت ندارید می توانید درخواست ها را ثبت کنید و بعد از دسترسی به اینترنت نرم افزار به صورت اتوماتیک درخواست ها را به سامانه ۱۳۷ ارسال می کند و کد رهگیری دریافت می کنید. همچنین شهروندان می توانند این اپلیکیشن را در گوشی های اندروید از مارکت بازار دانلود کرده و از این اپلیکیشن استفاده کنند.
تسهیل ارتباط شهروندان با شهرداری از طریق خدمات الکترونیکی، رفع نواقص و مشکلات مربوط به شهر، کاهش مراجعه حضوری شهروندان برای پیگیری امور و در نتیجه کاهش سفرهای شهری و ترافیک، افزایش حیطه نظارت و کنترل مدیران شهرداری، ایجاد بانک اطلاعاتی از مشکلات شهر با هدف طبقه بندی و بررسی دقیق و آماری مشکلات به صورت منطقهای و محلهای، افزایش مشارکت و نظارت شهروندان بر امور شهری، بررسی میزان رضایت شهروندان از عملکرد شهرداری، شناسایی شهروندان مسئول و مشارکت آنها در امور شهرداری از جمله اهداف راه اندازی سامانه ۱۳۷ شهرداری تبریز به شمار می رود.