• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

صادرات نفت ایران علیرغم تحریم های آمریکا، سال ۲۰۲۲ را در بالاترین حد خود به پایان رساند

  • کد خبر : 92247
  • 30 دی 1401 - 12:30
صادرات نفت ایران علیرغم تحریم های آمریکا، سال ۲۰۲۲ را در بالاترین حد خود به پایان رساند
یاز اکو - به گفته شرکت‌هایی که جریان‌ها را دنبال می‌کنند، صادرات نفت از ایران در دو ماه آخر سال 2022 با محموله‌های بیشتر به چین و ونزوئلا به بالاترین حد خود رسید و علی‌رغم تحریم‌های ایالات متحده شروع خوبی برای سال 2023 دارد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح؛ صادرات نفت تهران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ خارج شد و تحریم ها را مجدداً برای محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مربوط به دولت ایران اعمال کرد، محدود شده است.

صادرات در دوره جو بایدن، جانشین ترامپ که به دنبال احیای توافق هسته ای بود، افزایش یافته است و بر اساس برخی برآوردها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است. 

این امر علیرغم وجود بادهای مخالف مانند توقف در آن مذاکرات و رقابت نفت خام روسیه با تخفیف صورت می گیرد.

یک مشاور انرژی گفت: صادرات نفت خام ایران در دسامبر به طور متوسط ​​۱٫۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲۰۰۰ بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت. با این حال، بالاترین رقمی که SVB در سال ۲۰۲۲ گزارش کرده است، بر اساس تخمین‌هایی است که قبلا ارائه شده است.

سارا وخشوری از SVB گفت: «در مقایسه با دولت ترامپ، هیچ سرکوب یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است. 

صادرات ژانویه تا کنون مانند ماه های گذشته قوی بوده است.

کاهش تقاضای چین و عرضه روسیه به چین چالش بزرگی برای آنها بوده است. بیشتر نفت آن هنوز به خاور دور و در نهایت به چین می رود.

 ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود کمک می کند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در کاخ سفید، گفت: اجرای تحریم‌ها توسط دولت قوی است و «ارقام کلان اقتصادی ایران این را تأیید می‌کند».

واتسون گفت: ما از اقدام علیه تحریم‌طلبان، با تحریم تجارت موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین ایران و نقض حقوق بشر علیه مردم ایران تردیدی نداشته و نخواهیم داشت. 

وزارت خزانه‌داری امریکا اواخر سال گذشته تحریم‌هایی را علیه یک باند قاچاق نفت مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرد.

مشاور پترو لجستیک که عرضه نفت را دنبال می کند، گفت: شاهد یک روند صعودی در صادرات نفت خام ایران هستیم که از نظر این شرکت در دسامبر به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۱۹ رسیده است.

Kpler، یک شرکت اطلاعاتی اطلاعات، صادرات نفت خام ایران را در ماه نوامبر ۱٫۲۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرد که بالاترین میزان از آگوست ۲۰۲۲ و تقریباً برابر با نرخ ۱٫۲۷ میلیون بشکه در آوریل ۲۰۱۹ بود.

 با این حال، صادرات در ماه دسامبر به کمتر از ۱ میلیون بشکه در روز سقوط کردند.

خبرگزاری فارس این هفته گزارش داد، با این حال، پیش نویس بودجه دولتی ایران بر اساس محموله های حتی بالاتر از ۱٫۴ میلیون بشکه در روز است.

چین بزرگترین مشتری ایران است. 

به گفته تحلیلگران از جمله FGE، برای فرار از تحریم ها، بیشتر صادرات نفت خام ایران با عنوان چین است.

علاوه بر این، ایران در گذشته گفته بود که اسناد جعلی برای پنهان کردن مبدا محموله های ایرانی صورت گرفته است.

همچنین، ایران در سال گذشته نقش خود را در ونزوئلا، آن هم تحت تحریم‌های آمریکا، گسترش داد و نفت سبک را برای پالایش و رقیق‌کننده‌ها برای تولید گریدهای خام قابل صادرات ارسال کرد.

 

صادرات به چین

هیچ رقم قطعی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و برآوردها اغلب در محدوده وسیعی قرار می گیرند. شرکت‌های ردیابی نفتکش از روش‌های مختلفی برای ردیابی جریان‌ها از جمله داده‌های ماهواره‌ای، داده‌های بارگیری بندر و هوش انسانی استفاده می‌کنند. با این حال، ایران به طور کلی آماری را منتشر نمی کند.

به گفته یکی دیگر از تحلیلگران، ورتکسا، واردات نفت ایران در دسامبر چین به رکورد جدیدی ۱٫۲ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

این شرکت گفت: “بیشتر این محموله ها خانه ای در شاندونگ پیدا کردند، جایی که پالایشگاه های مستقل از نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به دلیل کاهش تقاضای داخلی و کاهش حاشیه های پالایشی، به گریدهای تخفیف خورده روی آورده اند.”

در پاسخ به درخواست برای اظهار نظر، بخش مطبوعاتی وزارت امور خارجه چین گفت: «همکاری مشروع و معقول بین چین و ایران تحت چارچوب حقوقی بین‌المللی مستحق احترام و حمایت است»، بدون اینکه مستقیماً به پرسش رویترز در مورد رکورد خرید نفت ایران از چین پرداخته شود.

Vortexa گفت :عرضه نفت اورال روسیه، درجه رقیب اولیه نفت ایران، در ماه دسامبر کاهش یافت – زمانی که سقف قیمتی بر صادرات نفت خام روسیه و ممنوعیت اتحادیه اروپا باعث ایجاد ابهام برای خریداران شد.

احیای توافق هسته ای به ایران اجازه می دهد تا فروش خود را به خریداران سابق مانند کره جنوبی و اروپا افزایش دهد.

با این حال، مذاکرات از سپتامبر به بن بست رسیده است. نماینده ویژه واشنگتن در امور ایران در ماه نوامبر گفت که سرکوب معترضان ضد دولتی توسط تهران و فروش هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه تمرکز واشنگتن را از توافق دور کرده است.

به گفته ردیاب‌های نفتکش، پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای توسط ترامپ و اعمال مجدد تحریم‌ها، صادرات نفت خام ایران در برخی مواقع در سال ۲۰۲۰ از ۲٫۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92247

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});