• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی

  • کد خبر : 92568
  • 02 بهمن 1401 - 14:30
ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی
یاز اکو - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: متأسفانه به این مقوله مهم توجهی نشده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری مهر، سیروس داودی صبح یک شنبه در بازدید از محل «سیلاب دره سی» شیرامین به برنامه و طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از تهدید سیل در این منطقه اشاره کرد و افزود: اجرای عملیات سازه‌ای و بیولوژیکی در حوضه آبخیز و ایجاد حوضچه و اجرای بند انحرافی در محل مذکور ضروری است.

وی با بیان اینکه بهترین و ارزان‌ترین روش از لحاظ مسائل زیست محیطی و اقتصادی در جایی که امکان تغذیه مصنوعی وجود دارد، آبخوانداری و آبخیزداری است، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی داشته باشد.

داودی با تاکید بر ضرورت حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی استان، ادامه داد: جنگل‌ها و پوشش گیاهی مانند اسفنج در خاک عمل می‌کنند و باعث می‌شوند آب باران در خاک نفوذ کرده و در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود.

وی گفت: با انجام عملیات آبخیزداری میزان آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها افزایش می‌یابد و آبخیزداری در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک نیز تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی به قرار گرفتن شهرستان آذرشهر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه موجب جلوگیری از شور شدن آب‌های زیرسطحی خواهد شد.

داودی به ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: متأسفانه علیرغم مشکلاتی که در زمینه آب با آن مواجهیم، به مقوله مهم آبخیزداری توجهی جدی نشده است و ما در منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در همه حوضه‌های آبی استان تاکید و برنامه داریم.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کشور و استان با توجه به شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی خواستار تخصیص هر چه سریع‌تر اعتبار آبخیزداری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=92568

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});