• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

۱۳۰هزار نفر هر سال در ایران به سرطان مبتلا می‌شود

  • کد خبر : 93322
  • 09 بهمن 1401 - 14:00
۱۳۰هزار نفر هر سال در ایران به سرطان مبتلا می‌شود
یاز اکو - عضو شورای شهر تبریز گفت: ۱۳۰ هزار نفر هر سال در ایران به سرطان مبتلا می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، شهرام دبیری در جلسه علنی شورای شهر تبریز گفت: ۱۵ بهمن مصادف با روز جهانی سرطان است و این هفته در تقویم ملی نیز به نام بیماری سرطان نام‌گذاری شده است.

وی گفت: شناسایی سرطان و راه‌های پیشگیری از آن از دلایل نامگذاری روز جهانی سرطان است چرا که سرطان در مراحل اولیه قابل درمان بوده و با پیشرفت بیماری، هزینه و درمان آن سخت خواهد بود.

دبیری افزود: از نظر آماری سالیانه ۲۰ میلیون نفر در جهان به سرطان مبتلا می‌شوند و ۱۰ میلیون نفر از این افراد بر اثر سرطان فوت می‌کنند. سرطان سینه، ریه، روده بزرگ، پروستات، مهدی، کبد، مری، دهانه رحم، تیروئیدو مثانه به ترتیب بیشترین آمار سرطان در دنیا هستند.

وی با بیان اینکه سرطان عوامل درونی و بیرونی دارد، تصریح کرد: یک سوم مرگ‌های مربوط به سرطان، به علت افرایش وزن و چاقی، فعالیت ورزشی کم و تغذیه نامناسب است. از هر ۱۰ سرطان، چهار سرطان قابل پیشگیری است. مهمترین عامل برای پیشگیری از این بیماری، ترک سیگار، الکل، پرهیز از اضافه وزن و رژیم غذایی نامناسب است. ۱۳۰ هزار نفر هر سال در ایران به سرطان مبتلا می‌شود. از طرفی ۷۹ هزار نفر در ایران هر سال به دلیل سرطان پروستات فوت می‌کنند همچنین سرطان ریه در آذربایجان شرقی در آقایان آذربایجان شرقی بیشتر است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: موموگرافی سالانه بعد از چهل سالگی در خانم‌ها توصیه می‌شود به طوری که هر سال یک بار برای معاینه مراجعه کنند.

دبیری عدم استعمال دخانیات، ورزش روزانه سی دقیقه، فعالیت بدنی مناسب، کنترل وزن و تغذیه سالم را از راه‌های پیشگیری ابتلا به سرطان دانست و ابراز کرد: سرفه و گرفتگی صدای طولانی مدت، اختلال بلع، استفراغ و سرفه خونی، اسهال و یبوست طولانی، خونریزی غیرطبیعی در ادرار و مدفوع، بی اشتهایی و کاهش وزن بی دلیل، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبود، و وجود توده در بدن، نشانه‌های وجود سرطان در بدن هستند که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنیم.

وی با بیان اینکه برخی سرطان‌ها همچون سرطان سینه قابل درمان است، افزود: عمل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، براکی تراپی، درمان با مواد رادیو اکتیو، ایمونو تراپی، هورمون درمانی، ژن درمانی، راه‌های درمان سرطان هستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93322

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});