• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

تبدیل اراضی آبی آذربایجان شرقی به دیم اجتناب ناپذیر است

  • کد خبر : 93366
  • 10 بهمن 1401 - 9:30
تبدیل اراضی آبی آذربایجان شرقی به دیم اجتناب ناپذیر است
یاز اکو - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به مشکل کم آبی در استان، گفت: در چنین شرایطی سوق دادن سطح زیرکشت آبی در مناطق مستعد به کشت دیم اجتناب ناپذیر است و باید از ظرفیت بخش دیم استان برای ارتقای امنیت غذایی مردم استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اکبر فتحی، در جلسه بررسی وضعیت اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سال زراعی جاری، افزود: با توجه به کاهش نزولات جوی روز به روز در بخش کشاورزی آبی با مشکل موجه می شویم .

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی شهرهای ترکمنچای میانه، هوراند، کلیبر، اهر و ورزقان مستعد کشت انواع محصولات دیم است، اظهار داشت: برای استفاده بهینه از کشت دیم و افزایش میزان تولید در سطح باید از ارقام مناسب و سازگار با شرایط استفاده و به موضوع به‌زراعی توجه ویژه شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در اجرای این طرح باید بذر اصلاح شده و کود بذرمال برای کشت در دیمزارها در اختیار کشاورزان قرار گیرد، گفت: در کشت دیم نیز برای استفاده بهینه از رطوبت کافی این فصل و افزایش تولیدات در این بخش باید کشاورزان به کشت پاییزه انواع محصولات دیم سوق داده شوند.

فتحی، با انتقاد از نبود آمار دقیق و قابل استناد در بخش کشاورزی استان برای انجام برنامه ریزی های لازم در این بخش، ادامه داد: برای این منظور باید نقشه کاداست اراضی کشاورزی استان تهیه و در این زمینه از ظرفیت های علمی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه از کشاورزی قراردادی نیز می توان برای رسیدن به آمار دقیق بهره برد، یادآوری کرد: کشاورزی قراردادی نباید مختص گندم باشد بلکه باید سایر محصولات کشاورزی و باغی استان نیز در این قالب گنجانده شود.

فتحی، افزود: به منظور تحت پوشش قراردادن اکثر محصولات کشاورزی و باغی و مدنظر قرار دادن تنوع آن ها باید از ظرفیت بخش خصوصی، تعاونی ها و تشکل های کشاورزی استان استفاده کرد.

طرح جهش تولید در ۴۱۷ هزار و ۱۷ هکتار از اراضی دیم آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری اجرا شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در سال زراعی گذشته، گفت: در این طرح مجموع سطح ابلاغی برای کشت انواع محصولات کشاورزی شامل گندم، جو، نخود، عدس، گلرنگ، کاملینا، کلزا، نباتات علوفه ای و بالنگوی شهری ۳۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که در سطح ۳۴۹ هزار و ۱۸۵ هکتار اجرا شده است.

علی رخ افروز، با بیان اینکه این سطح در محصولات گندم، جو، نخود، عدس و کلزا ۱۰۰ درصد تحقق یافته است، افزود: در محصول گلرنک ۱۵ درصد، در کاملینا ۱.۵ برابر (۱۵۰ درصد)، در نباتات علوفه ای ۹۵ درصد و در بالنگوی شهری ۳۰ درصد تحقق یافته است.

وی اظهار داشت: سطح ابلاغی ثانویه برای این محصولات در سال زراعی جاری در مجموع ۵۰۰ هزار هکتار بود که تا کنون در سطح ۴۱۷ هزار و ۱۷ هکتار اجرا شده و بر اساس این آمار، به طور متوسط ۸۳ درصد سطح ابلاغی محقق شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: سطح پیشنهادی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان برای سال زراعی آینده (۱۴۰۲ – ۱۴۰۳) نیز در مجموع ۵۵۲ هزار هکتار است.

رخ افروز، سطح کاشت اراضی دیم استان را ۶۱۴ هزار و ۷۱ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: عمده محصولات دیم استان شامل گندم، جو، نخود، نخود سیاه (لپه)، عدس، هندوانه، محصولات جالیزی، یونجه، اسپرس و سایر نباتات علوفه ای است.

وی یادآوری کرد: آیش سالانه اراضی دیم استان نیز ۳۸۷ هزار و ۲۰۶ هکتار است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93366

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});