• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

توان بسته‌بندی و نگهداری ۷۵ درصد محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 958
  • 01 بهمن 1399 - 12:14
توان بسته‌بندی و نگهداری ۷۵ درصد محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید سالانه افزون بر پنج میلیون تن محصول کشاورزی در استان اعلام کرد: ظرفیت فرآوری، بسته بندی و نگهداری برای چهار میلیون تن محصول در این استان ایجاد شده است.

 اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال زراعی گذشته نیز ۱۰ درصد به ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده شده است، گفت: در سال گذشته تعداد ۷۷ واحد کارخانه صنایع تبدیلی و تکمیلی غذایی به بهره برداری رسید.

وی ظرفیت فرآوری و تولید سالانه این واحدها را ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان، سردخانه، کشتارگاه و خوراک دام اعلام کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی سال زراعی ۹۹-۹۸ علاوه بر جذب صددرصد سهم خط اعتباری تخصیصی استان، توانست ۲۰ درصد از سهم شناور کشوری را نیز جذب و مورد بهره برداری قرار دهد، ادامه داد: در سال زراعی ۹۹-۹۸ از خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی، مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان در ارتباط با جذب انواع دستگاهها، ادوات دنباله بند و ماشین آلات کشاورزی به بدنه کشاورزی استان تزریق شده است.

فتحی، اظهار کرد: نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی در راستای افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی یکی از ضروریات و توفیقات بخش کشاورزی استان در سالهای ۹۹ و ۹۸ بود که با تلاش کارشناسان امر و کشاورزان محقق شد.  

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، ادامه داد: در حوزه زراعت با توجه به این که روغن مورد نیاز کشور به طور عمده وارداتی می باشد و سیاست وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان براین اساس پی ریزی شده تا سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سطح کشور و استان افزایش یابد در این راستا اقدامات لازم انجام و سال زراعی ۹۹-۹۸ سه هزار تن کلزا از مزارع استان آذربایجان شرقی برداشت  شد که در نوع خود بی نظیر بود. 

وی افزود: این روند در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز ادامه داشته و کشت انجام شده است که به امید خدا با مراقبتهای ویژه و افزایش عملکرد در واحد سطح، شاهد برداشت محصول بیشتر در سال زراعی جاری خواهیم بود.  

فتحی، گفت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ افزون بر ۷۵۰ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شد که قسمتی از آن به صورت خودمصرفی توسط کشاورزان به مصرف رسیده و مابقی از طریق شرکت غله خریداری شد که خوشبختانه میزان خرید شرکت غله نیز مازاد بر مصرف استان می باشد و استان آذربایجان شرقی در تولید گندم و آرد مورد نیاز برای طبخ نان و سایر موارد به خودکفایی رسیده و مازاد بر خودکفایی به سایر استانها صادر می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تولید علوفه در سطح استان و امور دام و طیور، خاطرنشان کرد: علوفه مورد نیاز استان در داخل استان تولید می شود.

وی افزود: در بخش دام و طیور نیز قبل از سالهای ۹۹ و ۹۸ بخشی از گوشت مرغ مورد نیاز استان از سایر استانها تهیه می شد که با صدور مجوز به مرغداری های گوشتی در سالهای ۹۹ و ۹۸ گوشت مرغ استان نیز در داخل استان تولید شد و از این طریق توانستیم در این زمینه نیز به خودکفایی دست یابیم.

 فتحی گفت: تولید تخم مرغ در استان مازاد بر مصرف استان می باشد و در حدود ۵۰ درصد تخم مرغ تولیدی به استان تهران و استانهای همجوار از جمله اردبیل و آذربایجان غربی صادر می شود.

وی با اشاره بر این که استان در تولید گوشت قرمز نیز به خودکفایی رسیده است، افزود: تنها دغدغه سازمان جهادکشاورزی، دامداران و مرغداران استان در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ تامین نهاده های دامی بود که با اتفاق افتادن نوسانات شدید ارزی در کشور و افزایش قیمت نهاده ها تهیه و تامین نهاده ها با مشکل مواجه شد در حال حاضر این معضل حل و فصل شده و کشاورزان، دامداران و مرغداران مستقیماً می توانند از طریق سامانه بازارگاه نسبت به تامین صد درصدی نهاده های مورد نیاز خود اقدام کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان عنوان کرد: ایجاد شبکه های آبیاری، لاینینگ کانالهای آبیاری و بهسازی و نوسازی قنات ها در سال ۹۹ و ۹۸ براساس سهمیه ابلاغی وزارتخانه متبوع، مازاد بر سهمیه های ابلاغی علاوه بر اعتبارات ملی از محل اعتبارات استانی اتفاق افتاده است.

فتحی، ادامه داد: در سال ۹۹ حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح آبیاری تحت فشار استان افزایش یافته است و یکهزار و ۲۰۰ هکتار به سطح شبکه های آبیاری و زهکشی استان افزوده شده است که می توان از اقدامات شاخص سازمان جهادکشاورزی استان در راستای ایجاد زیرساخت های بخش کشاورزی استان نام برد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم اصلاح کشت با توجه به محدودیت منابع آبی استان، افزود: در این خصوص متولیان بخش کشاورزی استان علاوه بر حذف محصولات پر آببر و جایگزین کردن محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم؛ توسعه گلخانه ها در شهرستانهای کلیبر، هوراند، اهر، ملکان، عجبشیر و بناب از طریق واگذاری و تجهیز اراضی به افراد مستعد و سرمایه گذاران حائز شرایط، جزو اولویت های اصلی سازمان جهادکشاورزی استان در حوزه اصلاح الگوی کشت و بهینه سازی مصرف آب کشاورزی می باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=958

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});