• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
شهردار منطقه هشت فرهنگی و تاریخی تبریز

ارگ علیشاه تبریز نیازمند تمهیدات گردشگری بیشتری است

  • کد خبر : 97892
  • 16 اسفند 1401 - 22:30
ارگ علیشاه تبریز نیازمند تمهیدات گردشگری بیشتری است
یازاکو - شهردار منطقه هشت فرهنگی و تاریخی تبریز گفت: اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی ارگ علیشاه تبریز تاکنون ارزنده اما ناکافی بوده و این بنای تاریخی به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های شهر نیازمند توجه بیشتری است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا؛ رضا جان فشان روز سه شنبه در جلسه ای با مسئولان بنیاد مصلای حضرت امام(ره)، اعلام کرد: شهرداری منطقه هشت فرهنگی و تاریخی تبریز برای ایجاد بسترهای لازم گردشگری در این محوطه آمادگی دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای بسترسازی گردشگری در محوطه ارگ علیشاه همه دستگاه های اجرایی و گردشگری باید پای کارآیند، اظهار کرد: هدف اصل ما در خصوص ساماندهی محوطه ارگ علیشاه، میزبانی شایسته از گردشگران داخلی و خارجی در ایام نوروز است و در این راه هر آنچه در توان داشته باشیم، انجام می دهیم.

جان فشان به وجود خانه تاریخی فتح الله اف در محوطه ارگ علیشاه تبریز اشاره و اضافه کرد: باید با مشارکت بخش خصوصی خانه های تاریخی تبریز همچون خانه فتح الله اف را مرمت کرده و با کاربری های گردشگری مورد استفاده قرار دهیم.

وی از تبریز به عنوان شهری چهار هزار ساله با بافت‌ها و خانه‌های تاریخی بسیار یاد کرد که به شهر خانه های قاجاری معروف است و باید از این ظرفیت بالقوه نهایت استفاده را برد.

جان فشان ادامه داد: با توجه به مزیت های فراوان گردشگری ارگ علیشاه، آماده ایم تا کاربری های گردشگری و فرهنگی برای این مکان تاریخی تعریف و با همکاری بنیاد مصلی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اجرایی کنیم تا روح تازه ای در کالبد این اثر تاریخی دمیده شود.

احداث بنای ارگ علیشاه در سال ۷۱۶ هجری قمری به دستور تاج الدین علیشاه جیلانی آغاز شد و در سال ۷۲۴ به اتمام رسید که یکی از شاهکارهای هنر معماری اسلامی می باشد و عظمت آن در هنر معماری و بناهای اسلامی کم نظیر است.

این بنا که در محافل و کتب تاریخی نمایه ای ویژه از تبریزکهن است، سبک معماری به شیوه آذری دارد و معمار آن استاد فلکی تبریزی ذکر شده‌ است.

ارگ علیشاه یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور است که در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌ است.

این بنای عظیم بر اثر زمین‌لرزه های متعدد ۴۰۰ سال اخیر، در گذر زمان و همچنین اوایل انقلاب تا حدودی تخریب شده‌ است.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد بر جای مانده‌ است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌ است و دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌ دهنده ایوان تاق‌ پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌ است که فضای به‌ وجود آمده به‌ عنوان شبستان و عنصر اصلی مسجد علیشاه به‌ شمار می‌ رفته‌ است.

ارگ تبریز و محوطه باستانی آن در ۱۵ دی ۱۳۱۰ خورشیدی به شماره ۱۷۰ در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسیده‌ است و نقشه حریم استحفاظی قانونی و ضوابط حفاظتی آن در نشست ۲۹ خرداد ۱۳۵۷ شورای حفاظت آثار تاریخی اداره کل حفاظت آثار تاریخی مشخص و مورد تأیید اعضا قرار گرفته‌ است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=97892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});