• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
9

کلیات طرح جامع پارک بزرگ تبریز به تصویب شورای اسلامی شهر رسید

  • کد خبر : 104410
  • 18 اردیبهشت 1402 - 10:30
کلیات طرح جامع پارک بزرگ تبریز به تصویب شورای اسلامی شهر رسید
یاز اکو - اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با کلیات طرح جامع ارائه شده برای پارک بزرگ تبریز موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از شهریار، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در یکصد و سی و پنجمین جلسه شورا در خصوص طرح جامع پارک بزرگ تبریز اظهار کرد: طی جلسات متعددی موضوع از منظر شهرسازی بررسی شده و در نتیجه کمیسیون عمران نیز با کلیات طرح جامع موافقت کردند.

علی نوای باغبان در این خصوص یادآور شد: برای رسیدن به توافق نظر باید نظر کارشناسی جهاد کشاورزی در این طرح به صورت دقیق احصا شود. حتی اگر نیاز باشد نظر ماده پنج و شورای عالی شهرسازی نیز در این خصوص اخذ شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر۱۰ هزار محل پارک خودرو برای این پارک نیازمندیم، ادامه داد: نیاز به پارکینگ در آن منطقه اساسی است و برای پیش بینی تسهیل تردد در این معابر، باید این موضوع در طراحی پارک بزرگ اعمال شود. همچنین برای تامین گل و گیاه فضای سبز پارک، پیش‌بینی گلخانه یکی از نیازهای اساسی قلمداد می‌شود.

روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر با بیان اینکه از اهتمام شورای ششم برای تکمیل طرح جامه پارک بزرگ قدردانی می‌کنم، تصریح کرد: آماری که مشاور ارائه کرد نشان می‌دهد ۵۵ درصد اراضی پارک بزرگ تبریز در مالکیت شهرداری است.

وی ادامه داد: ۱۱۰ هکتار از زمین اجاره داده شده، ۵۰ هکتار نیز فضای سبز شهری و ۱۰۵ هکتار هم زمین بایر است. همچنین باید در طرح ارسالی ضوابط شهرداری در زمین‌های کشاورزی را پیش‌بینی کنیم.

شهرام دبیری عضو شورای اسلامی شهر تبریز در این خصوص چند سوال کلیدی مطرح کرد و گفت: آیا مطالعات اجتماعی و میدانی این طرح جامع انجام شده است؟ میزان تملک شهرداری در این محل و برآورد هزینه آن انجام گرفته است؟ در ارتباط با پیاده راه مطرح شده، باید مشخص شود که آیا این مسیر در اراضی شهرداری است یا اشخاص.

پرویز هادی رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در اداوار محتلف شورا بررسی شده است و به نتیجه منتهی نشده است ولی هم اکنون شهرداری مصمم به اجرای این پروژه به صورت فاز بندی است. البته طرح مباحث کلان حکایت سنگ بزرگ است و باید قدم‌های اولیه در این راستا برداشته شود.

رئیس شورای اسلامی شهر نیز یادآور شد: باید مطالعات فرهنگی و اجتماعی در کنار مطالعات عمرانی در مورد باغات حکم‌آباد و طرح جامع پارک بزرگ انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رسول برگی در خصوص باغات حکم آباد تصریح کرد: باید تاریخچه حکم‌آباد در طراحی باغات حکم‌آباد توسط مشاوران طرح جامع پارک بزرگ تبریز مطالعه شود چرا که این منطقه قطب کشاورزی ایران بود و در کل ایران سبزی و محصولات آن توزیع می‌شد.

در این بین رشیدزاده مشاور طراح پارک بزرگ تبریز گفت: موقعیت محدوده پارک در شمال غربی شهر تبریز واقع شده است که ۷۳۳ هکتار با منظره ای زیبای رودخانه آجی چای و اراضی حکم آباد را شامل می‌شود. طرح از نیمه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تاکنون ۲۲ جلسه مختلف با کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تبریز برگزار کرده است.

وی در خصوص مطالعات انجام یافته درباره سکونت‌گاه‌های غیررسمی خاطرنشان کرد: طبق تاکید رئیس شورا، مطالعات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی موضوع حائز اهمیت است که با اساتید دانشگاهی در مورد تاریخ حکم‌آباد نشست‌هایی برگزار شده و تمام نقشه‌های تاریخی را با متون تطبیق دادیم. تغییرات موجود رصد شده و طرح حفاظتی ارائه کرده‌ایم. توجه به تاریخ تبریز، باغ و هویت‌های موجود آن داشتیم.

رشیده‌زاده با بیان اینکه برای محله ایپک‌چی‌لر، طرح توسعه‌ای محله‌ای پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: جاده سبزی کاران در این طرح تبدیل به پیاده‌راه می‌شود و در کنار آن کاربری های گردشگری خدماتی و دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است. در مورد گلخانه، ضوابط آن را با دقت ترسیم کردیم و مکان‌یابی دقیق صورت گرفته است.

محمودی مشاور دیگر پروژه نیز گفت: در مورد راه‌ باغ یک راه دسترسی به پارک به عرض ۳۵ تا ۴۰ متر تعبیه می شود و با احتساب مسیرهای دوچرخه و پیاده ‌راه به ۹۰ متر می‌رسد.

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تبریز پس از بررسی نظر مشاوران طرح جامع پارک بزرگ، با کلیات این طرح موافقت کردند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104410

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});