• امروز : جمعه - ۲ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 22 November - 2024
2

چرا وزارت صمت با تایید و تکذیب‌های مکرر با بازار خودرو بازی می‌کند؟/ تصمیم بزرگ خودرویی در راه است؟

  • کد خبر : 119296
  • 09 مهر 1402 - 14:30
چرا وزارت صمت با تایید و تکذیب‌های مکرر با بازار خودرو بازی می‌کند؟/ تصمیم بزرگ خودرویی در راه است؟
یاز اکو - صنعت و بازار خودرو در چند روز گذشته درگیر تایید و تکذیب جدیدی شده است و خبر تغییر عملکرد سامانه یکپارچه در صدر اخبار حوزه خودرو قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین؛ آخر وقت پنجشنبه بود که رسانه‌ها تیتر زدند «سامانه یکپارچه حذف شد»؛ ماجرا البته به انتشار ویدیویی کوتاه از گفتگوی منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با رسانه‌ها برمی‌گشت. او خبر داده بود که سومین دوره ثبت‌نام در سامانه یکپارچه فروش خودرو برگزار نمی‌شود و روش عرضه خودرو تغییر می‌کند.

او گفته بود که «با توجه به افزایش عرضه خودروها و آغاز واردات، بازار خودرو به تعادل می‌رسد و دیگر نیاز نیست تا فروش خودرو به روش قبل اجرا شود؛ بنابراین روش عرضه به صورت فروش مستقیم و از کارخانه خواهد بود.»

منطقی همچنین زمان عرضه جدید خودرو را هم تعیین کرده و گفته بود که عرضه به صورت مستقیم از ۸ مهرماه شروع می‌شود.

همین اظهارنظر معاون وزیر صمت کافی بود تا تحلیل‌ها در مورد روش عملکردی این سامانه آغاز شود؛ موضوعی که از دو جهت قابل توجه بود، اول این که وزیر صمت اخیرا اعلام کرده بود که سامانه یکپارچه ارتباطی با این وزارتخانه ندارد و مسئولیت آن با شورای رقابت است که همین در تناقض با صحبت‌های معاون وزیر صمت بود که از تغییر عملکرد سامانه خبر می‌داد و از طرف دیگر طی دو مرتبه فراخوان برای سامانه خودرو، حدود ۲ میلیون نفر ثبت‌نام و تقاضای خود را برای دریافت خودرو اعلام کرده بودند که اکثر این افراد هنوز خودرو دریافت نکرده‌اند و در صف انتظار هستند و انتشار چنین خبرهایی برای آنها نگران کننده است.

سامانه یکپارچه حذف نمی‌شود؛ اما عرضه انبوه تمام شد

اما به فاصله چند ساعت و فردای آن روز یعنی جمعه، منطقی در گفتگویی حذف سامانه تخصیص خودرو را تکذیب کرد و توضیحاتی در این‌باره ارائه داد.

او که خبر حذف سامانه یکپارچه را شیطنت رسانه‌ای دانسته بود، اعلام کرد که عرضه خودرو به صورت مستقیم توسط خودروسازان، در قالب سامانه یکپارچه انجام خواهد گرفت و دیگر خبری از عرضه انبوه نیست.

معاون وزیر صمت گفته است که «با افزایش تولید و عرضه خودرو توسط خودروسازان، اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده و حذف سازوکار قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، این سامانه در آینده صرفاً برای نظارت بر انجام تعهدات خودروسازان به مشتریان فعالیت خواهد کرد و دیگر نقشی در جهت فروش یا نوبت دهی نخواهد داشت.»

واکنش شورای رقابت

این اظهارات او البته، واکنش شورای رقابت را هم به دنبال داشت. سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی این شورا هم حذف سامانه را تکذیب کرد و گفت «بر اساس مصوبه ۵۴۳ شورای رقابت هرگونه تغییر در عرضه خودرو منوط به مصوبه این شورا است و فعلاً هنوز تصمیمی به تغییر در عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو گرفته نشده است.»

او به این نکته هم اشاره کرد که «البته با توجه به جلسات مختلفی که با معاونت حمل و نقل وزارت صنعت برگزار شده هنوز تغییری در عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اعمال نشده و به نظر می‌رسد از صحبت‌های آقای منطقی برداشت نادرست شده است.»

توکلی همچنین گفته است که نوبت سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه احتمالا این هفته آغاز شود.

تصمیم بزرگ خودرویی در راه است؟

به نظرمی‌رسد با صحبت‌های معاون وزیر صمت و مدیر روابط عمومی شورای رقابت باید منتظر اتفاقات جدید در بازار خودرو باشیم که فراتر از تغییر عملکرد سامانه یکپارچه است، چرا که منطقی از حذف سازوکار قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت خبر داده و دادجوی توکلی از برگزاری جلسات متعدد میان شورای رقابت و معاونت حمل و نقل وزارت صمت خبر داده که هنوز نتیجه آن مشخص نشده است.

حذف قیمت‌گذاری دستوری و به عبارت دیگر پایان تصمیم‌گیری شورای رقابت برای بازار خودرو از یک سو و تغییر روش فروش خودرو و انتقال آن به خودروسازان از سوی دیگر به آزادسازی فروش خودرو منجر خواهد شد که زمینه‌های آن را سابق بر این در صحبت‌های علی‌آبادی وقتی که از قیمت‌گذاری دستوری انتقاد می‌کرد و یا نامه وزارت صمت مبنی بر حذف ارز خودروسازان خصوصی شاهد بودیم.

اما سوال اینجاست که چرا وزارت صمت که تا دیروز سامانه یکپارچه را گردن نمی‌گرفت؛ امروز از تغییر عملکرد این سامانه می‌گوید و علاوه بر آن رویه تکراری تایید و تکذیب را دنبال و جو بازار را تخریب می‌کند و یا چرا معاون وزیر بدون هماهنگی با شورای رقابت که در حال حاضر متولی بازار خودرو است اظهارنظر می‌کند.

سوالاتی از این دست بسیار است؛ اما آیا وقت آن نرسیده که علی آبادی طرح جامع خود برای خودرو که در جریان جلسه بررسی رای اعتمادش آن را مطرح کرد رونمایی کند تا خودروساز و مصرف کننده از ایده سیاست‌گذار مطلع شوند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119296

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});