• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
2

۲۳۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند افتتاح شد

  • کد خبر : 153664
  • 09 شهریور 1403 - 17:00
۲۳۰ هکتار از شبکه پایاب سد سهند افتتاح شد
یازاکو - در آخرین روز از هفته دولت و در آیینی با حضور سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی، ۲۳۰ هکتار دیگر از شبکه پایاب سد سهند در شهرستان هشترود با ۱۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری و ۹۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسید.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی روز پنج‌شنبه در آیین افتتاح این طرح گفت: سدسازی بدون ایجاد و بهره‌برداری از شبکه پایاب کارایی چندانی ندارد و سد سهند هشترود نیز از قضیه مستثنی نیست.

«تراب محمدی» افزود: هشترود با وجود اینکه در ضلع جنوبی رشته کوه سهند قرار گرفته و از نظر منابع آبی غنی است اما تا قبل از احداث سد سهند و ساخت شبکه پایاب آن بهره چندانی از منابع آبی آن نداشت.

وی با بیان اینکه دولت چهاردهم نسبت به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام اهتمام جدی دارد، ادامه داد: تلاش برای تکمیل شبکه پایاب سد سهند در حقیقت نمود اراده دولت‌ها برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اجتناب از آغاز طرح‌های جدید است.

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی یادآور شد: رییس جمهور دولت چهاردهم نیز مانند سیدالشهدای خدمت در جلسه اخیر خود با استانداران اعلام کرد که هیچ طرح جدیدی در کشور بدون تامین اعتبار لازم آغاز نخواهد شد.

«محمدی» با بیان اینکه هشترود از زمان‌های قدیم به انبار غله استان معروف بوده، اظهار کرد: سهم شهرستان هشترود در تامین امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی غیرقابل اغماض است و تکمیل شبکه پایاب سد سهند این سهم را افزایش می‌دهد.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به دستاوردهای استان در حوزه کشاورزی نیز افزود: در سه سال اخیر سطح گلخانه‌های استان از ۲۵۰ به ۴۵۰ هکتار افزایش یافت.

وی تاکید کرد: باید با تقویت معیشت کشاورزان ضمن تامین نیازهای آنان، از مهاجرت روستاییان به شهرها و حاشیه‌نشینی این تلاشگران مولد در شهرها جلوگیری کنیم.

در قالب بهره‌برداری از این طرح همچنین آب شرب سه روستای هشترود نیز تامین شد.

گفتنی است نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی اخیرا در خصوص وضعیت پایاب سد سهند گفته بود که «تا زمان ساخت پست برق ۴۰۰ کیلو ولت، فازهای آغاز شده این پایاب برای آبیاری مزارع به ۶ مگاوات برق نیاز دارد».

به گفته فرامرز شهسواری طرح پایاب سهند شامل پنج واحد عمرانی و هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است که عملیات اجرایی واحد عمرانی یک به مساحت سه‌هزار هکتار در حال اتمام است.

همچنین عملیات اجرایی واحدهای عمرانی ۲ تا چهار نیز به‌ وسعت چهار هزار و ۱۰۰ هکتار برای اجرا و تکمیل به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار شده است.

سد خاکی سهند هشترود با حجم مفید ۱۶۰ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه «قرانقو» از سرشاخه های رودخانه «قزل اوزن» و در ۳۵ کیلومتری شهرستان هشترود با اهداف تأمین آب شرب و صنعت منطقه و توسعه کشاورزی احداث شده و از سال ۱۳۸۵ در حال بهره برداری است.

اراضی طرح و توسعه شبکه پایاب سد سهند هشترود در قالب پنج واحد عمرانی به وسعت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار در دو طرف جاده هشترود – مراغه و در مجاورت رودخانه قرانقو واقع شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153664

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});