• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
0
در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در تبریز مطرح شد؛

آذربایجان شرقی، پایتخت اقتصادی کشور

  • کد خبر : 156330
  • 06 مهر 1403 - 13:29
آذربایجان شرقی، پایتخت اقتصادی کشور
مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن، با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس خانه صمت ایران، رئیس خانه صمت استان، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی و فعالان اقتصادی در مرکز همایش های بین‌المللی خاوران تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در ابتدای این مراسم گفت: آذربایجان‌شرقی به عنوان یکی از بزرگترین قطب‌های تولید کشور محسوب می شود و به حق باید از آن به عنوان پایتخت اقتصادی کشور نام برد.

وی ضمن قدردانی از تلاش صنعتگران و فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی در توسعه اقتصادی کشور، خواستار تشکیل دبیرخانه مشترک با حضور نمایندگان بخش خصوصی و دولتی در تمامی استان ها شد تا از این طریق مسائل حل شود.

مفتح با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت صمت، تفویض اختیار به خانه های صمت گفت: این اقدام هم به نفع دولت است و هم بخش خصوصی.

وی تصریح کرد: فعالان اقتصادی، بهترین، صادق‌ترین و موثرترین مشاوران، هستند که می در کنار مدیران ارشد استانی در راستای توسعه کشور حرکت کنند.

 

بخش خصوصی در تمام دوران در خدمت کشور بوده است 

صمد حسن‌زاده، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: آذربایجان شرقی قطب بزرگ تولید کشور محسوب می شود که در تمامی دوران تاریخی توانسته است به شایستگی به ملت و کشور خود خدمت کند.

وی با بیان این مطلب، خواستار توجه و حمایت های ویژه دولت از بخش خصوصی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود شد، به خصوص در این شرایط سخت که فعالان اقتصادی، با ایجاد اشتغال و ثروت و ایجاد امنیت، توانسته اند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه رفع تعهدات ارزی، در حال حاضر فعالان اقتصادی و به خصوص صادرکنندگان را با مشکلات اساسی مواجه کرده است، از دولت خواست تا با انجام تمهیدات لازم این چالش بزرگ را رفع کند.

حسن‌زاده گفت: سیاست انقباضی دولت، باعث عدم تزریق نقدینگی به واحدهای تولیدی شده است.

 

دولت به تشکل ها اعتماد کند

عبدالوهاب سهل‌آبادی، رئیس خانه صمت ایران در این مراسم گفت: بدنه بزرگ دولت باعث می‌شود تا دسترنج بخش خصوصی از بین برود..

وی با انتقاد از عدم اعتماد دولت به تشکل‌ها گفت: دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و با تفویض اختیار، علاوه بر کوچک کردن بدنه خود، فرایند انجام امور را تسهیل و تسریع کند.

سهل‌آبادی با تاکید بر اینکه خانه صمت، امروز یکی از تاثیرگذارترین تشکل‌های کشوری است، افزود: اولین خانه صمت کشور برای اولین بار در آذربایجان شرقی شروع به کار کرده است و این افتخار بزرگی برای این استان است.

وی در ادامه گفت: کارگران ما با مشکلات متعددی مواجه هستند و ما امیدواریم دولت به صورت جدی به امورات این قشر عظیم و زحمت‌کش رسیدگی کند.

 

لزوم اهتمام دولت به تفویض اختیارات به بخش خصوصی

مهدی امینی؛ رئیس خانه صمت استان آذربایجان‌شرقی در این مراسم با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعه استان گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید با تکیه بر اصل خصوصی‌سازی، بدنه خود را کوچک کند.

وی ضمن ابراز خرسندی از تفویض اختیار به خانه صمت آذربایجان‌شرقی، این اقدام را گامی مثبت و موثری دانست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، ابراز امیدواری کرد: تفویض اختیار در سایر خانه‌های صمت نیز صورت بگیرد، چرا که بسیاری از مسائل در خود استان ها قابل حل است و نیازی نیست مدیران استانی برای انجام برخی امور،پشت درهای بسته ادارات پایتخت بمانند.

امینی در پایان از عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط استانی ابراز نارضایتی کرد و خواستار حل این مشکل شد.

 

تبلور قدرت بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی استان

عبدالحمید سرتیپی، سرپرست اداره کل صمت استان آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: آذربایجان‌شرقی قطب تولید کشور محسوب می شود و خروجی مثبت اقدامات بخش خصوصی استان در تولید ناخالص داخلی استان تبلور بافته است.

وی ابراز امیدواری کرد: با فعالیت پرشور بخش خصوصی، همچنان شاهد توسعه استان در تمامی زمینه ها باشیم.

امید به رفع مشکلات در سایه وفاق ملی  

رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی، در این مراسم گفت: ما سال‌ها واژه “ناترازی” را در تمام بخش ها و حوزه ها شنیده ایم، ناترازی انرژی، ناترای اعتبارات، ناترازی تجاری، ناترازی تصمیمات و…، با این حال امیدواریم در سایه دولت وفاق ملی مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

وی گفت: بسیاری از صنعتگران ما به دلیل ناترازی در حوزه انرژی، متضرر شده اند، همچنین سیاست‌های غلط بانک مرکزی در خصوص ارز باعث بروز مشکلات متعددی برای فعالان اقتصادی شده است.

وی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب با اتاق بازرگانی تبریز و سایر تشکل های استان ابراز امیدواری کرد، با اعمال نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی، توسط دولت پزشکیان، هر سال بتوانیم خبر خوشی در رابطه با حل یکی از مشکلات صنایع بدهیم.

اهتمام دولت بر استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی

  غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به توان بالای بخش خصوصی استان آذربایجان‌شرقی گفت: دولت فعلی علاوه بر اینکه بنا را بر وفاق ملی در حوزه سیاسی و اجرایی دارد، مصمم است از تمام ظرفیت های قانونی برای به‌کارگیری حداکثری ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا آذربایجان‌شرقی را به عظمت، شکوه و جایگاه قبلی خود بازگردانیم و این ممکن نیست، مگر با همراهی بخش خصوصی.

وی ادامه داد: من معتقدم اگر دولت بتواند موانع موجود را برطرف کند، بخش خصوصی می تواند مسیر توسعه را طی کند.
تراب محمدی، سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در این مراسم از فعالان اقتصادی به عنوان جهادگران عرصه اقتصاد یاد کرد.

وی از اهتمام استانداری آذربایجان شرقی در راستای تسهیل امور واحدهای تولیدی خبر داد.

 پایان این مراسم واحدهای نمونه استانی به شرح زیر معرفی و تجلیل شدند:

 

پیشکسوت نمونه صنعت ۱۴۰۳

 

  • شرکت سوت ایچ، خلیل قلی پور خلیلی
  • شرکت آذر فولاد امین، محمود ابراهیمی

بهفام پودر بناب، ابراهیم خلیل کامرانی، حاج یحیی

عمران‌هاشمی و حاج یحیی عمرانی هاشمی

 

پیشکسوت نمونه معدن ۱۴۰۳

 

  • آراز گویای و علی یادگاری

 

واحدهای منتخب ملی و استانی ۱۴۰۳

 

-ایفا صنعت غرب،    یاشار ناظرعدل

-مهر اصل، سید امیرسیاوش مقیمی اصل

– چرم خاوران، مسعود بنابیان

– آذر فولاد امین، حسین حضرتی

– فولاد ماهان تبریز، یعقوب دلال سیاره قدیم

-سیمان صوفیان، محمد ارشد

-پارس ساختار، جلیل نواده اباذر

-شیر پاستوریزه پگاه، سید جلال هاتف

– مارپیچ پرشین تبریز، صادق دولتی

 

گفتنی است، در این مراسم از خانواده شهدای خدمت استان آذربایجان‌شرقی تجلیل و یاد و نام استاندار فقید آذربایجان‌شرقی و امام جمعه مردمی تبریز گرامی داشته شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=156330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});