• امروز : افزونه پارسی دیت را نصب کنید
  • برابر با : Wednesday - 1 October - 2025
2

ترکیه، سوریه و اردن خط آهن تاریخی حجاز را احیا می‌کنند

  • کد خبر : 187259
  • 05 مهر 1404 - 13:30
ترکیه، سوریه و اردن خط آهن تاریخی حجاز را احیا می‌کنند
یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد که  این کشور به همراه سوریه و اردن برای احیای خط آهن تاریخی حجاز توافق کرده‌اند و این گامی بزرگ در جهت احیای ارتباطات منطقه‌ای و حفظ میراث مشترک است.

به گزارش واحدترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «راه‌آهن تاریخی حجاز احیا می‌شود.»

به گفته اورالوغلو، این توافق در جریان نشست سه جانبه‌ای که اوایل این ماه در امان برگزار شد، حاصل شد.

وی گفت: سه کشور به توافق اولیه‌ای در مورد پیش‌نویس یادداشت تفاهمی دست یافتند که همکاری جامع در زیرساخت‌های حمل و نقل را ترسیم می‌کند.

 وی ادامه داد:به عنوان بخشی از این ابتکار، ترکیه در تکمیل ۳۰ کیلومتر از روبنای مفقود شده در بخش سوری راه آهن کمک خواهد کرد.

در همین حال، اردن ظرفیت فنی خود را برای پشتیبانی از نگهداری، تعمیر و بهره‌برداری از لوکوموتیوها در سوریه ارزیابی خواهد کرد.

این سه کشور همچنین قصد دارند مطالعات فنی مشترکی را با هدف افزایش دسترسی ترکیه به دریای سرخ از طریق بندر عقبه اردن انجام دهند.

علاوه بر این، حمل و نقل جاده‌ای بین ترکیه و اردن از طریق سوریه قرار است پس از ۱۳ سال تعلیق به دلیل جنگ داخلی که در ماه دسامبر با سرنگونی بشار اسد، پایان یافت، از سر گرفته شود.

اورالوغلو گفت: «ما ضمن حفظ میراث تاریخی منطقه خود، در حال ایجاد همکاری‌های قوی در کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی نیز هستیم.»

 وی گفت:ما به تلاش برای دستیابی به آینده‌ای مشترک در حمل و نقل ادامه خواهیم داد.

خط آهن حجاز که در ابتدا بین سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۸ در زمان سلطان عبدالحمید دوم عثمانی ساخته شد، تقریباً ۱۷۵۰ کیلومتر امتداد داشت و استانبول را به شهرهای مقدس اسلامی مکه و مدینه و همچنین دمشق و بخش‌هایی از یمن متصل می‌کرد.

این راه‌آهن که برای تسهیل زیارت مکه طراحی شده بود، اهداف استراتژیک نظامی و اداری را نیز دنبال می‌کرد و کنترل عثمانی‌ها را بر استان‌های دوردست تقویت می‌کرد.

این خط آهن شامل شاهکارهای مهندسی مانند پل‌های سنگی، ایستگاه‌های صحرایی و مسیرهای باریک متناسب با زمین‌های ناهموار بود. اگرچه بخش عمده‌ای از این راه‌آهن در طول جنگ جهانی اول و درگیری‌های پس از آن برچیده یا آسیب دید، اما بخش‌هایی از آن دست‌نخورده باقی مانده و مدت‌هاست که مورد تلاش‌های مرمت قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=187259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.