• امروز : شنبه - ۱۴ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 5 October - 2024
7
بانوی کارآفرین:

مسئولان شهر در معرفی هنر تبریز موفق عمل نکرده‌اند

  • کد خبر : 26005
  • 20 مرداد 1400 - 17:52
مسئولان شهر در معرفی هنر تبریز موفق عمل نکرده‌اند
یاز اکو - یک کارآفرین و تولید کننده‌ی کیف های مجلسی گفت: مسئولان شهر تبریز در زمینه معرفی کردن هنر و مکان‌های گردشگری استان موفق نبوده و بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، اکرم باقی علاء متولد سال ۱۳۴۴ است که تولید کننده‌ی کیف های مجلسی با برند “اقدم” بوده و تقریباً از زمان ۲۵ سالگی در عرصه‌ی هنر فعالیت کرده و با اکثر رشته های هنری آشنایی دارد، اکنون نیز به عنوان یک کارآفرین و پیشران در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی همکاری کرده و برای ۱۵ زن سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده است.

وی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان شرقی، به تشریح فعالیت های خود پرداخته و گفت: تا سال ۱۳۹۱ در عرصه‌ی هنر فعال بودم اما پسرم در اثر تصادف در همین سال فوت کرد که به موجب این حادثه‌ی ناگوار، چند سالی با غم آن درگیر بودم اما به علت تأثیرگذاری احوالات خود در خانواده، تصمیم گرفتم که روی پای خودم بایستم.

باقی علاء افزود: به سبب علاقه به کیف، یادگیری هنر کیف سازی را شروع کردم و پس از تمرینات فراوان، سرانجام کیف‌های دست‌ساز من به جایی رسید که قابل عرضه به بازار شد و از سال ۹۶ به صورت حرفه‌ای این کار را شروع کردم.

وی در ادامه در خصوص فعالیت های خود در این زمینه خاطرنشان کرد: در دانشگاه هنر و نمایشگاه ها، غرفه داشتیم که اغلب مدیران استانی و مسئولان، کیف های من را خریداری کرده و همچنین مدرک صنایع دستی را نیز کسب کردم.

این کارآفرین صنایع دستی با بیان اینکه شیوع کرونا در فروش ما بسیار تاثیر داشت، متذکر شد: شیوع کرونا، تعطیل شدن نمایشگاه ها و همچنین فروخته نشدن اجناس، ضربه‌ی سنگینی به وارد کرد چرا که کیف های ما مجلسی بوده و با شیوع کرونا و کاهش برگزاری مجالس، فروش کاهش یافته و تامین درآمد کارکنان دشوار شده است.

وی با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به جای حمایت، کار را مشکل‌تر می‌کند، یادآور شد: از اول تا هفتم شهریور نمایشگاه صنایع دستی در تبریز دایر است اما هزینه‌ی تهیه غرفه آن شش میلیون تومان بوده که با فروش ما چندان مطابقت نداشته و عدد بزرگی است.

وی در ارتباط با هزینه‌ی مصالح خود اضافه کرد: مصالح بسیار گران شده‌ است، به ویژه دهنه ها که از چین و با قیمت دلاری خریداری می‌شوند، هزینه‌ی بالایی دارند اما قیمت نهایی کیف برای مشتریان، چندان زیاد نیست و تنها کفاف درآمد کارکنان را می‌دهد.

باقی علاء ادامه داد: برای یافتن غرفه از سازمان صنایع دستی بسیار پیگیر شدیم اما فقط یک سال در محل لاله پارک، غرفه‌ای را در اختیار ما قرار دادند و به علت هزینه های بالا، دیگر نمایشگاه در آن محل برگزار نشد و همچنین در سایت میراث فرهنگی نیز فروش داشتیم اما هنوز هزینه‌ی اجناس فروخته شده را نداده اند.

وی همچنین بیان کرد: صنایع دستی، محلی در قزلجه میدان را برای تشکیل بازارچه‌ی صنایع دستی در نظر گرفته است اما این مکان مناسب فروش اجناس هنری نبوده چرا که هر مکانی شرایط فروش اجناس هنری را ندارد، همچنین اجناس ما به علت مصالح و مرغوبیت بالای آن گران بوده که همه‌ی افراد توانایی خرید آن را ندارند.

وی به فروش اجناس خود در کل استان و در تهران اشاره کرد و افزود: مکان هایی چون خانه های تاریخی شهر، لاله پارک، هتل های بزرگ و به ویژه فرودگاه برای فروش مناسب هستند که علاوه بر فروخته شدن اجناس و ایجاد اشتغال برای چند نفر، گردشگری استان نیز تقویت می‌شود.

این کارآفرین صنایع دستی با تاکید به نقش صادرات خاطرنشان کرد: صادرات در فروش و درآمدها بسیار تأثیرگذار است و من علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه هستم تا اجناس خود را به کشورهای همسایه نیز معرفی کنیم چرا که کیف های ما، ایده‌ی جدیدی بوده و همچنین با فراهم شدن شرایط صادرات، قابلیت افزایش افراد شاغل در این مجموعه را نیز خواهیم داشت.

وی در خصوص کیف های اقدم تشریح کرد: انواع هنر دستی از جمله گلدوزی، جواهر دوزی، نقاشی، ورنی، ممقان دوزی و… را بر روی کیف ها پیاده کرده و در هر شکل و طرح درخواستی مشتری، کیف داریم.

باقی علاء با اشاره به نحوه‌ی فروش خود اظهار کرد: اکثر فعالیت ما در کارگاه است و فروش ما از طریق فضای مجازی و نمایشگاه ها انجام می‌شود.

وی در خصوص نحوه‌ی آشنایی خود با جهاد دانشگاهی و طرح ملی توسعه مشاغل خانگی گفت:ما از طریق نمایشگاه تبریز با جهاد دانشگاهی آشنا شده و همکاری خود را آغاز کردیم، و تاکنون در قالب طرح توسعه مشاغل خانگی ۱۵ نفر از زنان سرپرست خانوار همکاری خود را با ما آغاز کردند و تسهیلاتی نیز دریافت کردیم.

وی تاکید کرد: در فضای مجازی فروش ما کاهش یافته و هزینه‌ی نمایشگاه نیز بسیار بالا است که مسئولین باید در این زمینه توجه و حمایت بسیاری را داشته باشند و چرا که دیده شدن هنر تبریز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری ستادی آن معاونت آموزشی و کارآفرینی جهاد دانشگاهی و همچنین ناظر ستادی آن دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی بوده و مجریان استانی نیز واحدهای استانی جهاد دانشگاهی هستند.

طرح مطالعات، ساماندهی، بررسی، استعدادسنجی، توانمندسازی و اتصال به بازار ۵۴ هزار و ۳۰۰ نفر از متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور از جمله آذربایجان شرقی بر اساس الگوی طرح توسعه مشاغل خانگی توسط جهاددانشگاهی اجرا می‌شود.

این طرح در سطح استان آذربایجان شرقی به تعداد سه هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی اجرا می‌شود و متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت www.inhb.ir مراجعه کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26005

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});