• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
گزارش بازدهی بازارها؛

بورس پیشتاز بازارها در سال جدید

  • کد خبر : 100961
  • 19 فروردین 1402 - 14:45
بورس پیشتاز بازارها در سال جدید
یاز اکو - بازار سهام طی داد و ستدهای هفته گذشته تماما با رشد همراه بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای فاصله خود را از سطوح نزدیک به دو میلیون واحد افزایش داد و در آخرین روز معاملاتی هفته کار خود را در سطح دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحد به پایان رساند.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلارِ در کمین‌نشسته

در سال جدید قیمت دلار نوسان زیادی تجربه نکرده است و در کانال ۵۰ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است. با این حال نظر کارشناسان بر این است که امکان کاهش قیمت دلار وجود ندارد و با ادامه روند فعلی امکان افزایش قیمت دلار وجود دارد. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در یادداشتی در فضای مجازی درباره قیمت دلار نوشت: هیچ دلیلی در شرایط فعلی جهت کاهش قیمت دلار وجود ندارد؛ فقط در خصوص (کاهش) اخبار برجامی و جلوگیری از جهش هم کنترل دولت هست. در این شرایط نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای وضعیت آینده اقتصاد وابسته به دلار ایران ترسیم کرد.

بازار سهام/ عملکرد تماماً مثبت بازار بورس

بازار سهام طی داد و ستدهای هفته گذشته تماما با رشد همراه بود. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای فاصله خود را از سطوح نزدیک به دو میلیون واحد افزایش داد و در آخرین روز معاملاتی هفته کار خود را در سطح دو میلیون و ۱۳۷ هزار واحد به پایان رساند. به این ترتیب شاخص کل توانست عملکرد ۲/۸۳ درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت برساند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از وضعیت بازار و نمادها به نمایش می‌گذارد، هفته گذشته با عملکرد ۴/۵۹ درصدی رشد بیشتری از دماسنج اصلی بازار به دست آورد. به این ترتیب و با توجه به رشدهای اخیر بازار سهام برخی از کارشناسان این بازار بر این باور هستند که بورس اوراق بهادار تهران ممکن است تحت‌تاثیر محرک‌های صعودی همچون دلار و انتظارات تورمی و همچنین اصلاح پس از رشد، هفته جاری را با نوسانات محدودتری سپری کند.

بازار سکه/ واگرایی محرک‌های قیمت سکه

بازار طلا و سکه هفته گذشته با نوسانات زیادی همراه بود. این اتفاق در حالی رخ داد که بهای طلا در بازار جهانی با رشدهای چشم گیری از مرز ۲۰۰۰ دلار روانی و مقاومتی چندین ماهه خود عبور کرد. همین موضوع باعث تقویت تمایلات صعودی در بازار طلا و سکه شد. اما در مقابل از آنجا که بازار داخلی از تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد بسیار زیاد تاثیر می‌گیرد، افت ارزش اسکناس آمریکایی مانع از افزایش قیمت بهای سکه امامی شد. به طوری که قیمت مسکوک یاد شده با ثبت عملکرد هفتگی ۵/۹۵ درصدی، در سطح ۳۱ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان به کار خود پایان داد. به عقیده برخی از تحلیلگران فنی در صورتی که واگرایی بین ارزش دلار آزاد و بهای طلای جهانی همچنان ادامه‌دار باشد، انتظار می‌رود که بهای این فلز زرد گرانبهای داخلی طی روزهای آتی نیز با تغییرات مشابه هفته اخیر همراه باشد.

بازار طلای جهانی/ تلاش برا تثبیت طلای جهانی

با توجه به اینکه اطلاعات اقتصادی آمریکا نگرانی درمورد رکود اقتصاد این کشور را بالا برده است، طلا بخشی از افزایش قیمت خود را در آستانه انتشار گزارش اشتغال آمریکا از دست داد. اما با این حال به نظر می‌رسد که این فلز گرانبها در آستانه ثبت عملکرد مثبت هفتگی قرار دارد. به این ترتیب هر اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه در سطوح بالای ۲۰۰۰ دلار مورد داد و ستد قرار گرفت. فدرال رزرو آمریکا یک عامل تعیین‌کننده است. بالا رفتن نرخ بهره می‌تواند باعث رکود اقتصاد شود، اما توقف سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط این بانک خطر افزایش بیشتر تورم را بالا می‌برد. تحلیلگران عقیده دارند هر دوی این شرایط به نفع طلاست. علاوه بر این گفته می‌شود که کاهش ارزش دلار تا پایین‌ترین رقم طی دو ماه گذشته و همچنین کاهش سود اوراق بهره خزانه‌داری آمریکا تا پایین‌ترین رقم طی ۷ ماه گذشته هم از قیمت طلا در این هفته حمایت کرده است.

بازار اوراق مسکن/ رکود تورمی مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، هفته گذشته افت‌وخیزهای زیادی داشتند. به طوری که در این میان اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ هفته گذشته با ثبت عملکرد هفتگی منفی ۳/۲۹ درصدی معادل ۳ هزار و ۱۷۷ تومان افت کرد. به این ترتیب تسه یاد‌شده دادوستدهای خود را در قیمت پایانی ۹۳ هزار و ۴۴۷ تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که تحقیقات میدانی انجام شده و همچنین شرایط قیمتی مندرج در فایل‌های فروش مسکن عرضه شده به بازار، نشان‌دهنده سطوح جدید قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی مالکان و فروشنده‌های مسکن است. این در حالی است که بازار معاملات مسکن در سال جدید هنوز عملا به طور فراگیر و کامل فعالیت خود را آغاز نکرده است. با این حال به دلیل نبود قدرت خرید در سمت تقاضای مصرفی، فعالان بازار افزایش قیمت‌ها را عاملی برای افزایش عمق رکود معاملات خرید عنوان می‌کنند.

بازار نفت/ پیش‌بینی افزایش قیمت نفت

گرچه داده‌های اقتصادی ایالات متحده منجر به بروز نگرانی در مورد رکود شد، اما با اعلام کاهش تولید اوپک‌پلاس و کاهش ذخایر نفت آمریکا، بهای هر بشکه نفت با اندکی رشد همراه شد. به طوری که نفت خام برنت روز جمعه در قیمت ۸۵ دلار و ۱۲ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت ۸۰ دلار و ۷۰ سنت مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که داده‌های ضعیف اقتصادی ایالات متحده نگرانی‌ها را در مورد رکود بالقوه‌‌ جهانی و کاهش تقاضا افزایش داد. اما طولی نکشید که با اعلام کاهش بیشتر تولید اوپک‌پلاس و کاهش ذخایر نفت آمریکا، قیمت‌های معیار به سمت افزایش هفتگی پیش رفت. بسیاری از تحلیلگران ‌قیمت نفت را بالای ۹۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. در این میان نیز برخی کارشناسان معتقدند که قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ بالای ۱۰۰ دلار باقی می‌ماند و حتی توانایی دستیابی به سطوح بالاتر را نیز دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=100961

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});