• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
3
وزیر انرژی ترکیه:

موافقت روسیه با پرداخت های گاز به تعویق افتاده

  • کد خبر : 104219
  • 16 اردیبهشت 1402 - 12:45
موافقت روسیه با پرداخت های گاز به تعویق افتاده
یازاکو - فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه گفت: ترکیه با گازپروم روسیه بر سر تعویق پرداخت بخشی از بدهی گاز طبیعی وارداتی پس از افزایش قیمت در سال گذشته به توافق رسیده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، کسری حساب جاری ترکیه در سال گذشته به دلیل افزایش هزینه های واردات انرژی به ۹۷ میلیارد دلار (۱٫۸۹ میلیارد لیره) افزایش یافت که تقریباً دو برابر میانگین سال های اخیر است. با این حال، قیمت انرژی از آن زمان به دلیل تطبیق بازارها با اختلالات ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، کاهش یافته است.

براین اساس مذاکراتی صورت گرفته و توافقی با روسیه حاصل شد، تا پرداخت ها با تعویق صورت گیرد.

دونمز زمان انجام این معامله را مشخص نکرد اما گفت: این معامله با هماهنگی با وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه انجام شده است و چنین معاملاتی معمول است.

در ژانویه، وی گفت: مذاکرات، از جمله تاخیر در پرداختها، ادامه دارد. او رقمی برای غرامت معوق ارائه نکرد اما گفت که این برای کمک به مانده حساب جاری انجام شده است.

داده های بانک مرکزی نشان می دهد که کسری حساب جاری ترکیه از ۷٫۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ و ۳۱٫۸۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۸٫۷۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

این کشور در برنامه اقتصادی خود که سرمایه گذاری و صادرات را در اولویت قرار می دهد و در عین حال نرخ بهره را پایین نگه می دارد، قصد دارد کسری حساب جاری مزمن خود را به مازاد تبدیل کند.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که هزینه واردات انرژی از ژانویه ترکیه شروع به کاهش کرده و در چهار ماه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=104219

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});