• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

مطالعات ژئوفیزیک در موزه رختشویخانه زنجان انجام شد

  • کد خبر : 105403
  • 27 اردیبهشت 1402 - 12:00
مطالعات ژئوفیزیک در موزه رختشویخانه زنجان انجام شد
یاز اکو - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: بعد از ۱۵سال مشکل نفوذ آب‌های سطحی و زیر سطحی به رختشویخانه رفع و مطالعات ژئوفیزیک در این مجموعه انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مهر، سید سعید صفوی صبح چهارشنبه با اشاره به انجام مطالعات ژئوفیزیک در موزه رختشویخانه زنجان، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فی‌مابین این اداره‌کل و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پژوهش‌های باستان شناسی و ژئوفیزیکی در موزه رختشویخانه زنجان انجام شد.

وی افزود: مطالعات ژئوفیزیک در رختشویخانه به مطالعه کمّی خواص مختلف فیزیکی زمین با روش‌های لرزه‌ای، مغناطیسی، گرانشی و الکتریکی خواهد پرداخت و نهایتاً با استفاده از این نتایج می‌توان به مطالعه خصوصیت‌های فیزیکی و رفتار زمینی که بنا بر روی آن قرار گرفته پرداخت و بر اساس آن نسبت به مرمت بنا اقدام کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: شناسایی مسیر قنات‌ها و کانال‌های محدوده رختشویخانه، شناسایی وضعیت سازه، انجام عملیات حفاظتی و مرمتی در آینده، هدایت آب‌های زیرسطحی به فاضلاب شهری با هم‌افزایی دستگاه‌های ذیربط از جمله اقداماتی است که در موزه تاریخی رختشویخانه توسط اساتید دانشگاه علوم پایه دانشگاه زنجان در حال انجام است.

صفوی افزود: این پژوهش با مطالعات میدانی زمین‌شناسی و زهکش‌های طبیعی، بررسی وضعیت تخلیه رواناب و زهاب شهری، مطالعات بیولوژیکی و… در رختشویخانه زنجان در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: سرعت بالای انجام عملیات‌های ژئوفیزیکی، هزینه کم در مقایسه با دیگر روش‌های اکتشافی، نتایج قابل اعتماد، غیرمخرب بودن این روش‌ها و موفقیت آمیز بودن از جمله کاربردهای آن است.

صفوی افزود: بعد از ۱۵ سال مشکل نفوذ آب‌های سطحی و زیر سطحی به رختشویخانه رفع شد و در حال حاضر مطالعات ژئوفیزیک در این مجموعه انجام شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105403

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});