• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

خطر توسعه حاشیه‌نشینی به روستاهای پیرامونی تبریز / ۸۵ روستا آذربایجان در مسیر سیل

  • کد خبر : 10957
  • 24 فروردین 1400 - 12:45
خطر توسعه حاشیه‌نشینی به روستاهای پیرامونی تبریز / ۸۵ روستا آذربایجان در مسیر سیل
یاز اکو - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب آذربایجان‌شرقی گفت: گسترش حاشیه‌نشینی در تبریز به بن‌بست رسیده، از این‌رو این روند به روستاهای اطراف تبریز سوق یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، حافظ باباپور امروز اظهار کرد: موضوع مهاجرت معکوس چند سالی است که در حال اتفاق است و خوشبختانه آذربایجان‌شرقی در این خصوص روند رو به رشد و سرعتی دارد. 

وی افزود: ما روستایی در استان داریم که به صورت کامل خالی از سکنه شده بود ولی الان ۲۰ خانوار جمع شده و روستا را احیا کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با بیان اینکه دلایلی اعم از بازنشستگی، برگشتن به خاطرات کودکی، احیای زمین‌های آبا و اجدادی و غیره از دلایل مهاجرت معکوس به روستاهاست، گفت: تسهیلات پرداختی نیز از دلایل دیگر مهاجرت است به‌طوریکه پیشنهاد افزایش این تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان را ارائه داده‌ایم، چراکه پرداخت این تسهیلات بدون هیچ‌گونه بروکراسی اداری و به راحتی پرداخت می‌شود. 

وی در خصوص مشکلات حاشیه‌نشینی و رواج این موضوع در روستاهای استان متذکر شد: حاشیه‌نشینی یک موضوع فراگیر در کل جهان است که گریبانگیر کلان‌شهرهاست که در برخی کشورها ساماندهی شده ولی در برخی کشورها هنوز با این موضوع درگیر هستند و تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با پدیده حاشیه‌نشینی روبه روست. 

باباپور ادامه داد: پیشنهاد بازسازی مناطق حاشیه‌نشین توسط بنیاد مسکن استان ارائه شده است زیرا مشابه این کار در زاهدان و دو شهر دیگر انجام گرفته و با موفقیت همراه بوده است. 

وی با تاکید بر اینکه گسترش حاشیه‌نشینی در تبریز به بن‌بست رسیده است، از این‌رو این روند به روستاهای اطراف تبریز سوق یافته است، بیان داشت: برای مثال در منطقه چاوان در حدود ۴۰۰ خانوار خارج از محدوده شهر خانه احداث کرده‌اند که جلوی این کار باید توسط شهرداری گرفته می‌شد. 

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: حاشیه‌نشینی روستایی یک خطر بالقوه است و شهر را تهدید می‌کند و هر آن احتمال خطر وجود دارد و باید شهرداری قدرت اجرایی در برخورد با این پدیده داشته باشد. 

 ضعف استان در معرفی روستاهای خارق‌العاده برای گردشگری

وی در خصوص ضعف استان در معرفی روستاهای خارق‌العاده برای گردشگری گفت: این وظیفه میراث فرهنگی و گردشگری است و ما اعلام آمادگی برای همکاری در این رابطه می‌کنیم زیرا ظرفیت گردشگری روستاهای استان نه تنها کمتر از سایر استان‌ها نیست بلکه بیشتر هم است زیرا قدمت تاریخی، طبیعت بکر، خارق‌العاده بودن اماکن حاکی از این ادعاست، به‌طوریکه روستای کندوان یک روستای بی‌نظیر در کل جهان است و نمونه دیگری در جهان ندارد. 

باباپور در ادامه به موضوع جابجایی روستاها اشاره و تصریح کرد: عملا این کار با موفقیت انجام نمی‌گیرد و منجر به دو تکه شدن روستاها می‌شود زیرا تجربه‌های قبلی نشان داده است که عده‌ای در روستای اول مانده و عده‌ای به محل تعیین شده می‌روند و حتی دهیار به روستای جدید هیچ امکاناتی نمی‌دهد و این منجر به مشکلاتی شده است، از این‌رو زهکشی، تثبیت و مقاوم‌سازی و بدون جابه‌جایی این مشکل را حل کنیم. 

وی توضیح داد: ۸۵ روستا در محدوده و مسیر سیل بودند که با اعتبار تخصیص یافته، این روستاها ایمن خواهند شد. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=10957

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});