به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، محمد فرشکاران بسیار هدفمند و با برنامه است؛ اما اصلا دوست ندارد کل وقت و هزینه سازمان صرف تدوین و رسوب برنامههای غیرقابل اجرا شود و خدای نکرده آذربایجان شرقی ذرهای از قافله تخصیص و جذب اعتبارات عقب بماند و ریالی از سهم بودجه استان به خزانه بازگردد.
این مدیر تهرانی تبریزی الاصل(!) بودجه را به خوبی میشناسد و به اعتقاد اکثر نمایندگان و مدیران ارشد استان به تمام زوايا و گير و پيچهاي اداري اعتبارات کاملا واقف است.
گواه این مدعا هم رشد چند برابری اعتبارات ورودی به استان و کسب رتبه اول جذب اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور به استان است. از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان این اتفاقات در طول حداقل یک دهه گذشته برای استان آذربایجان شرقی بی سابقه بوده است.
فرشکاران با تلاشهایی که صورت میدهد، میخواهد روند نزولی شاخصهای کلان اقتصادی استان در طی 20 سال گذشته را متوقف و گوش شیطان کر این روند را صعودی کند.
به نظر می رسد با همراهی و پشتیبانیهای بی دریغ استاندار، نمایندگان و مدیران اقتصادی استان توانسته قدمهای موثری نیز در این ارتباط بردارد.
در ادامه گفتوگوی ما با محمد فرشکاران، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی آذربایجان شرقی در ارتباط با تشریح عملکرد این سازمان در دوره یک و نیم ساله مدیریتی وی تقدیم حضور میشود:
فهرست
تحقق 106 درصدی درآمدهای استان در سال 1401
به عنوان پرسش اول بفرمایید در این یک و نیم سالی که در آذربایجان شرقی بودید چه کرده اید برای این استان؟
اگر در مورد جذب اعتبارات صحبت کنم، همین بس که بگویم در سال گذشته توانستیم رکورد چندین سال قبل را بشکنیم؛ بطوری که 79 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایهای استان را جذب کردیم که از این میزان 91 درصد آن به صورت نقدی جذب شد. در مورد اعتبارات هزینهای هم توانستیم 100 درصد اعتبارات را جذب کنیم و از بابت دیون پرداختی و سایر موارد هزینهای پوشش مناسبی داشته باشیم. در مجموع اعتبارات استان در سال 1401 نزدیک به 580 درصد نسبت به سال های قبل رشد داشته است.
درآمدهای مصوب استان در سال گذشته نسبت به سال 1400 حدود 75 درصد رشد داشته است. رقم مصوب این درآمدها 11 هزار و 600 میلیارد تومان و عملکرد درآمدهای استان در سال گذشته حدود 12 هزار و 300 میلیارد تومان بود. در واقع حدود 106 درصد درآمدهای استان در سال 1401 محقق شده است.
عملکرد درآمدهای استان در سال گذشته را حدود 12 هزار و 300 میلیارد تومان و وی با بیان اینکه حدود 106 درصد درآمدهای استان در سال 1401 محقق شده افزود: درآمدهای مصوب استان در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 75 درصد رشد داشته است.
این میزان افزایش عملکرد درآمدی موجب شد، تخصیص استان از میانگین کشور هشت درصد بیشتر ابلاغ شود؛ به طوری که سال گذشته اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای استان به نسبت سال 1400 حدود 26 درصد رشد داشته که از میانگین کشور بالاتر بوده است.
بالا بودن منابع درآمدي به معناي بالا بودن اعتبارات دريافتي نيست
بعضا مطرح میشود منابع درآمدی استان اصفهان چندین برابر آذربایجان شرقی است؛ لطفا در این مورد هم توضیحاتی بفرمایید.
منابع بودجه(منابع تامين درآمدهاي) استان آذربايجان شرقي در سال 1401 رقم 11.6 همت و اين منابع در اصفهان حدود 34 همت است؛ چرا كه شركتهاي دولتي بزرگي مثل ذوب آهن و فولاد كه درآمدهاي كلان دارند منابع درآمدي استان را بالا برده اند؛ بنابراين پرداخت مالياتشان هم سنگين است.
در واقع اصفهان سهم درآمدي بيشتري از استان آذربايجان شرقي به خزانه كشور واريز ميكند و در خزانه منابع تعريف و به مصارف بازتوزيع مي شود تا هزينه ها را در كشور پوشش دهد؛ البته درآمدهاي عادي مالياتي استان اصفهان همتراز و هم سطح استان آذربايجان شرقي است. اينجا بايد دقت شود كه اگر درآمدهاي استان آذربايجان شرقي 11.6 همت است، رقمي كه در استان هزينه مي شود حدود 23 همت است.
بالا بودن منابع درآمدي به معناي بالا بودن اعتبارات دريافتي نيست؛ اعتبارات تملك دارايي هاي سرمايه اي استان در سال 1402 حدود 2.9 همت و اين رقم براي اصفهان 2.5 همت است. اعتبارات هزينه اي آذربايجان شرقي نیز در سال 1402، حدود 1.6 همت و اين رقم براي اصفهان 1.7 همت است. بالا بودن اعتبارات هزينهاي اصفهان نیز به دليل بيشتر بودن تعداد پرسنل در اين استان است.
تاکنون دوبار رئیس جمهور به استان ما سفر کرده است؛ لطفا به طور کلی بفرمایید سفرهای رئیس جمهور چه نفعی برای استان میتواند داشته باشد؟
فلسفه سفرهای رئیس جمهور به استان کاملا مشخص است؛ پروژههایی که از چندین سال قبل به صورت نیمه تمام رسوب کرده و به حالت اجرایی نرسیدهاند در این سفرها مد نظر قرار گرفته و مسیر اتمام و تکمیل را پیش رو میگیرند.
اهمیت و آثار سفر رئیس جمهور به استان بر کسی پوشیده نیست. لازم است یادآوری کنم در سال 1400 مجموع اعتبار مصوب استان رقم یک هزار و 500 میلیارد تومان بوده و 57 درصد این اعتبار جذب شد که 34 درصد آن نیز به صورت اوراق بوده است؛ اما در سال 1401 علاوه بر اعتبارات استانی تنها از بابت اعتبارات سفر که از منابع مختلف تامین شده 8.7 همت اعتبار جذب استان کردهایم. اگر این رقم را با اعتبارات عمومی جمع ببندیم در واقع نزدیک به 10 همت اعتبار وارد استان شده که رقم بسیار چشمگیری است.
رتبه اول آذربایجان شرقی در جذب اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور
لطفا در ارتباط با سفر اول رئیس جمهور، تعداد مصوبات و رقم اعتباری این سفر بیشتر توضیح دهید.
در سفر اول رئیس جمهور به استان از تعداد 173 مصوبه پایه به 188 مصوبه رسیدیم و برای اجرای اینها 22 همت اعتبار از منابع مختلف در طی سه سال مصوب شد که از این رقم تاکنون 6.4 همت از منابع مختلف جذب شده است.
اکثریت پروژه های مصوب سفر ملی و مربوط به بزرگراه ها، راهآهن، سدها، پایاب ها و مباحث کلان کشوری هستند که تمشیت این پروژه ها نیز با سازمان برنامه و بودجه کشور است؛ تعدادی از پروژه ها هم استانی بوده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مدیریت و اجرای آنها را پیگیری میکند.
با تلاش مسوولان عالی استان و سازمان موفق شدیم 105 درصد تخصیص اعتبارات مصوب به میزان حدود 8.7 همت را در سال اول اخذ کنیم که باعث شد پروژههای استان تحرک مطلوبی داشته باشند. این اعتبارات در هر صورت وارد چرخه اقتصادی استان و صرف تکمیل پروژههای نیمه تمام مهم و استراتژیک میشود و قطعا اثرات خود را در توسعه پایدار استان نشان خواهد داد.
لازم به یادآوری است آذربایجان شرقی رتبه اول جذب اعتبارات مصوب دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور را به خود اختصاص داده که پیامدهای بسیار مثبتی خواهد داشت و راه را برای اهداف توسعه ای استان در سفر دور دوم هموار خواهد ساخت.
در سفر دوم رئیس جمهور به استان چه اتفاقاتی افتاد؟
ماحصل سفر دوم رئیس جمهور به استان 111 مصوبه بود که 35 مورد مربوط به اعطای مجوزها و بحث های محتوایی و مابقی دارای پایه اعتباری هستند.
پایه اعتبارات مصوب سفر دوم نیز 9.3 همت بود که به حدود 12 همت قابل افزایش است. اتفاق ارزشمندی که در سفر دوم افتاد حضور و اعلام آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی بود؛ به طوری که به میزان 20 همت تفاهم نامه منعقد شد. این اتفاقات تاثیرات خود را در افزایش تولید ناخالص داخلی، سرانه درآمد، ایجاد اشتغال و ارتقاء رفاه عمومی استان در آینده نزدیک نشان خواهد داد.
با این اوصاف پروژههای سفر چه زمانی به اتمام خواهند رسید؟
طیف عمده پروژههای دور اول در سال 1403 و طیف عمده پروژهای دور دوم سفر در سال 1404 به اتمام میرسند.
