• امروز : جمعه - ۴ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 24 May - 2024
4

تشدید کم آبی استان زنجان با تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها

  • کد خبر : 110026
  • 11 تیر 1402 - 10:30
تشدید کم آبی استان زنجان با تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: کاهش ۷.۵ درصدی میزان بارندگی‌ها در این استان نسبت به میانگین بلند مدت و تغییر وضعیت بارش‌ها از برف به باران، و تغییرات اقلیمی مشکلات کم آبی را تشدید کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، علیرضا جزء قاسمی، در نشست خبری مشترک مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای زنجان، اظهار داشت: پراکنش متفاوت بارش‌ها در استان نیز موجب شده است تا برخی شهرستان‌ها از جمله در شرق و شمال استان بیش از سایر مناطق با مشکل کمبود آب مواجه شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان، با بیان اینکه صرفه جویی مختص به روز خاصی نیست و باید در تمام ایام سال، مصرف بهینه و صرفه جویی را جدی بگیریم، اظهار داشت: آب به عنوان کالایی است که نمی‌توان آن را تولید کرد و از اهمیت بسیار بالایی نسبت به دیگر حامل های انرژی برخوردار است و باید در مصرف آن دقت کرد.

جزء قاسمی، یادآور شد: چندین سال است که با خشکسالی مواجه هستیم و با وجود افزایش میزان بارندگی ها در سال آبی جاری اما همچنان بر اساس آمارها نسبت به میانگین بلند مدت کاهش نزولات داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب هستند، تصریح کرد: منابع آبی روستاهای استان، آب‌های سطحی، چشمه، قنات و چاه‌ها هستند و منابع آبی پایداری در آنها وجود ندارد به همین جهت تغییرات اقلیمی باعث می‌شود منابع آبی روستاها تهدید شود.

جزءقاسمی، با بیان اینکه روستایی داریم که در یک سال سه بار منبع جدید آب برای آن تعریف شده است، افزود: از سال گذشته تاکنون مشکل آب ۱۵۳ روستای استان حل شده است با این حال روستاهای دچار مشکل، دسته بندی شده‌اند.

وی، همچنین عمده مشکل آب روستاها را فصلی بیان کرد و گفت: اغلب روستاهای استان در فصول پاییز و زمستان مشکل کم آبی ندارند ولی در فصل بهار و تابستان مصارف مازاد این روستاها برای دام، باغ و باغچه مشکل ساز می شود، این درحالی است که در صورت رعایت الگوی مصرف روستاهای استان در هیچ مقطعی با مشکل کم آبی مواجه نمی شود.

جزء قاسمی، جمعیت تحت پوشش تاسیسات آب استان زنجان را یک میلیون و ۹۳ هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: این میزان ۹۷.۸۴ درصد جمعیت استان را شامل می شود.

وی، ادامه داد: هم اکنون ۲۱ شهر و ۶۳۱ روستای استان تحت پوشش شرکت آبفای استان بوده و تعداد مشترکان شهری این شرکت نیز ۲۵۶ هزار و ۳۳۳ فقره و مشترکان روستایی ۱۱۹ هزار و ۸۷۲ فقره است.

جزء قاسمی، حجم آب تولیدی این شرکت را ۱۰۹.۶۳ میلیون مترمکعب در سال ذکر و خاطرنشان کرد: ۷۱.۲۵ میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به مناطق شهری و ۳۸.۳۸ میلیون مترمکعب نیز در مناطق روستایی استان است.

وی، افزود: شرکت آب و فاضلاب استان توانایی اختصاص روزانه ۷۵ تا ۸۰ هزار مترمکعب پساب به صنایع را دارد که هم اکنون ۱۲ هزار مترمکعب پساب در شبانه روز به شرکت راشا کاسپین زنجان اختصاص می یابد و قرارداد اختصاص ۱۲ هزار مترمکعب پساب در شبانه روز به سه شهرک صنعتی اشراق، نوآوران و شهید شهریاری منعقد شده است.

جزء قاسمی، در بخشی از سخنان خود، با اشاره به فرسودگی بیش از ۴۰ درصدی شبکه آبرسانی شهر زنجان، گفت: اصلاح و بازسازی این شبکه نیازمند اعتبارات بسیار زیادی بوده در حالیکه اعتبارات اختصاص یافته به این امر بسیار ناچیز است و به همین جهت شرکت آبفای زنجان از منابع داخلی خود برای اصلاح شبکه استفاده می‌کند.

وی، گفت: عمده مشکل فرسودگی شبکه آب استان مربوط به هسته مرکزی و بافت تاریخی شهر است.

اکبر باقری نیز در ادامه این نشست مشترک، با اشاره به دستاوردها و اقدامات مهم و شاخص این شرکت، گفت: تعیین حد بستر، حریم رودخانه ها و مرحله اول ساماندهی به طول ۲۰۰ کیلومتر از برنامه های پیش بینی شده برنامه ششم توسعه برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بود که این میزان با ۲۷۳ درصد تحقق برنامه، به ۵۴۶ کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، کنترل، نظارت و مسلوب المنفعه کردن چاههای آب فاقد پروانه بهره برداری و جلوگیری از اضافه برداشت چاههای مجاز و تعدیل پروانه بهره برداری کشاورزی به میزان ۴۲ میلیون مترمکعب را از دیگر برنامه های پیش بینی شده طی ۲ سال ذکر کرد و افزود: تاکنون ۳۵ میلیون مترمکعب از این میزان محقق شده که ۸۳.۳۳ درصد از کل برنامه است.

وی، یادآور شد: طی این مدت ۵۸۶ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود و ۴۴۵ دستگاه کنتور نیز به ابزارهای اندازه گیری هوشمند مجهز شده که این میزان با پیش بینی نصب یک هزار و ۱۰۰ دستگاه کنتور، ۴.۴۵ درصد تحقق داشته است.

باقری، با اشاره به پیشرفت فیزیکی سدهای در دست احداث این استان، گفت: هم اکنون سد بلوبین با حجم مخزن ۲۹.۷ میلیون مترمکعب آب، ۷۴ درصد، سد مراش با ۴۰.۸۸ میلیون مترمکعب ۶۵.۵ درصد و سد مشمپا با حجم مخزن ۳۵۰ میلیون مترمکعب ۳۹.۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=110026

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});