• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

تلفات کرونا بیشتر است یا مدیریت ناکارآمد؟

  • کد خبر : 11017
  • 24 فروردین 1400 - 18:32
تلفات کرونا بیشتر است یا مدیریت ناکارآمد؟
جناب وزیر بهداشت شما متصدی امور هستید، شما صاحب قدرت هستید. شما باید قانون ساز باشید و قانون شما باید اقتدار داشته باشد. شما سلبریتی نیستید که وظیفه‌تان خواهش کردن باشد. وزیر بهداشت اگر در چنین موقعیت حساسی نتواند دولت و نهادهای نظارتی را قانع کند ساده‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد استعفاست.

یاز اکو؛ نوید محمدی نسب‌آباد – واپسین روزهای آخرین ماه سال را در حالی به پایان می‌رساندیم که ویروس کرونا روزهای طوفانی خود را گذرانده بود و آرام آرام تعداد مبتلایان و تلفات با شیب ملایم نزولی گشته بود. اما این بار چیزی که باعث نگرانی بود نه از جانب کووید بلکه از جانب مسئولانی بود که وظیفه‌ی مهار کووید را داشتند. در حالی که روزهای پایانی سال بود و بحث سفرهای نوروزی مطرح می‌شد و عملا هیچ مانع جدی در این مسیر دیده نمی‌شد و وزیر بهداشت در حال تعارف و التماس بود که مردم از سفرهای نوروزی منصرف شوند؛ کسی به آقای دکتر نمکی نگفت که جناب دکتر شما متصدی امور هستید، شما صاحب قدرت هستید. شما باید قانون ساز باشید و قانون شما باید اقتدار داشته باشد. شما سلبریتی نیستید که وظیفه‌تان خواهش کردن باشد. وزیر بهداشت اگر در چنین موقعیت حساسی نتواند دولت و نهادهای نظارتی را قانع کند ساده‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد استعفاست که مفهوم این استعفا برای همگان روشن خواهد بود که وزیر اختیارات کافی را برای آنچه که باید انجام دهد نداشت و حداقل بر آنچه که در این کشور رخ می‌دهد سهیم نیست.

در همین دوران بود که صف‌های پایان‌ناپذیر مرغ در سرتاسر کشور ایجاد شد و مردم در صف‌های فشرده برای گرفتن یک یا چند مرغ جمع شدند. واقعا آیا تامین مرغ برای کشور اینچنین دشوار بود که چنین هزینه‌ی گزافی ایجاد شد. آیا در این کشور یک متصدی برای پیش‌بینی چنین کمبودی در کشور وجود ندارد؟ آیا اگر هیچ راهی برای تامین مرغ نبود، نمی‌شد این کالا به عنوان یک کالای ممنوعه اعلام می‌شد تا حداقل از ایجاد چنین صف‌هایی جلوگیری می‌شد؟

روزهای آخر سال ۹۹ با این اوصاف به پایان رسید که رییس جمهور روحانی در اولین جلسه‌ی ستاد ملی کرونا در سال ۱۴۰۰ بار دیگر با گفتن “به نظرم پیک این بیماری با وجود همه‌ی جهش‌ها تمام شده است.” همگان را شگفت زده کرد و اثبات نمود که سخنان غیرکارشناسانه از طرف مسئولان غیر متخصص در کشور ما پایانی ندارد. نتیجه‌ی همه این سخنان و رفتارها این شد که امروز شیب ابتلا به کرونا عمودی عنوان می‌شود و حتی از احتمال بال رفتن چندین باره‌ی تلفات در هفته‌ی آینده سخن گفته می‌شود. آیا بعد از این همه بی‌تدبیری و ناکارآمدی می‌توان از پیک غیر منتظره سخن گفت؟ آیا علت واقعی این تلفات ویروس کروناست یا ناکارآمدی مدیریتی؟

با توجه به آمار بسیار پایین واردات واکسن و همچنین زمانبر بودن تولید و توزیع واکسن، بهتر است بیش از این فوت وقت ننموده و یک فکر اساسی برای مدیریت بحران کرونا در کشور انجام داد. ضروریست که یک نهاد فرادولتی با حضور افراد متخصص و مدیر همچون دکتر پزشکیان و دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزرای اسبق بهداشت و با اختیارات بسیار بالا تشکیل شود که تصمیمات پیش​گیرانه با هدف خالی شدن تخت بیمارستان‌ها و نه پر شدن خزانه‌ی دولت گرفته و با جدیت تمام عملیاتی گردد. همچنین حق هرگونه اظهار نظری در مورد این ویروس کشنده از دیگر افراد اعم از رییس جمهور و سایر وزرا گرفته شود تا امیدوار باشیم تا زمان واکسیناسیون عمومی کشور دوران کم آسیب‌تری سپری کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});