• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

اهتمام ترکیه به تغییر قانون اساسی

  • کد خبر : 113921
  • 17 مرداد 1402 - 22:30
اهتمام  ترکیه به تغییر قانون اساسی
یازاکو_ترکیه قانون اساسی را از قیمومیت نظامی آزاد می کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت : قصد دارد قانون اساسی ترکیه را از ایدئولوژی قیمومیت نظامی دوران کودتا آزاد کند و آن را با قانون اساسی غیرنظامی و آزادیخواهانه در صدمین سالگرد این جمهوری احیا کند.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد: اصلاحات قانون اساسی یکی از اولویت های دولت جدید است.

وی گفت:از سال ۱۹۸۲، قانون اساسی فعلی که پس از یک کودتای نظامی تدوین شد، چندین اصلاحیه را به خود دید. کودتای خونین ۱۹۸۰ که منجر به بازداشت صدها هزار نفر همراه با محاکمه های دسته جمعی، شکنجه و اعدام شد، هنوز نشان دهنده دوره ای سیاه در تاریخ سیاسی ترکیه است.

وی افزود:تغییرات پیشنهادی بر موضوعات آزادی، حق امنیت، حق محاکمه عادلانه، آزادی بیان و همچنین حقوق زنان و معلولان تمرکز دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پارلمان ترکیه پس از از سرگیری جلسات در پاییز، در مورد حجاب و حمایت از مسائل خانواده بحث خواهد کرد.

اردوغان از احزاب سیاسی خواسته است تا مقررات قانون اساسی لازم را برای حمایت از چارچوب قانونی مربوط به آزادی زنان در استفاده از روسری ایجاد کنند.

در ژانویه، کمیته قانون اساسی مجلس اصلاحیه ای را تصویب کرد که حق استفاده از روسری را در قانون اساسی تضمین می کند و ازدواج را به شکل دقیق تر تعریف می کند و راه را برای ورود این متمم به پارلمان هموار می کند.

زنان روسری‌دار ترکیه‌ای مدت‌هاست که بر اساس قوانینی که آنها را از پوشیدن روسری در مدارس به‌عنوان دانش‌آموز و در مؤسسات دولتی به‌عنوان حرفه‌ای، با وجود شیوع زنان روسری در این کشور، منع می‌کند، مبارزه کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113921

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});