• امروز : جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 27 September - 2024
4

اردوغان از همه احزاب برای تدوین قانون اساسی جدید دعوت کرد

  • کد خبر : 117776
  • 25 شهریور 1402 - 17:00
اردوغان از همه احزاب برای تدوین قانون اساسی جدید دعوت کرد
یازاکو - رئیس جمهور اردوغان بار دیگر خواستار تدوین قانون اساسی جدید و غیرنظامی برای ترکیه شد و از همه احزاب، دانشگاهیان و کارشناسان خواست تا در تهیه پیش نویس آن برای جایگزینی قانون اساسی فعلی، میراث حکومت نظامی که 43 سال پیش قدرت را در دست گرفت، مشارکت کنند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح هیئت مدیره ارتباطات و سیاست های حقوقی ریاست جمهوری، روز سه شنبه، در چهل و سومین سالگرد کودتای نظامی که پیش نویس قانون اساسی فعلی را تهیه کرد، میزبان نشستی با عنوان “قانون اساسی ۲۰۲۳ برای جایگزینی قانون اساسی ۱۹۸۲” بود. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود بر تمایل به معرفی یک قانون اساسی کاملاً جدید و کاملاً «مدنی» تأکید کرد.

وی از همه احزاب سیاسی، دانشگاهیان متخصص در این زمینه و دیگر کارشناسان خواست تا در تدوین قانون اساسی جدید به آنها کمک کنند.

 

وی گفت:«ترکیه ۴۳ سال پیش یکی از سیاه‌ترین دوره‌های تاریخ جمهوری ترکیه را پشت سر گذاشت. ما هرگز آن روزها را فراموش نمی کنیم که ۵۰ نفر به دار آویخته شدند و تقریباً همه خانواده ها این رنج را (از دست حکومت نظامی) احساس کردند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: بزرگترین ضربه کودتاگران سال ۱۹۸۰ به کشور قانون اساسی ۱۹۸۲ بود.

رئیس‌جمهور که پس از همه‌پرسی قانون اساسی در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین رئیس‌جمهور تحت نظام جدید ریاست‌جمهوری اجرایی شد، گفت: «اگرچه این قانون از سال ۱۹۸۷ تاکنون ۲۳ بار اصلاح شده است و اگرچه در سال ۲۰۱۷ تغییرات اداری تاریخی ایجاد کردیم، اما همچنان قانون اساسی کودتا وجود دارد که لازم است تا اصلاحاتی جدی در آن صورت گیرد»

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=117776

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});